Avatar billede NielsErikP Mester
21. februar 2012 - 21:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Norton Alert "dwm.exe" ??

Hej...

Jeg kører Windows Vista Home Preminum...

Da jeg nu her for lidt siden gik på nettet og på min GMail .. Dukkede Norton Internet Security op med Handlinger der skal tages stilling til , jeg lod Norton Internet Security 2011 løse problemet... Den satte følgende fil i Karantæne: "Dwm.exe" ...
Så spørgsmålet lyder, Er der nogen der kender denne fil og hvilken betydning det har at den i Windows Vista ikke længere er inde i billedet??
Det eneste program som jeg har kørt som jeg ikke plejer er IEtester ... og ellers har jeg kun været de sædvanlige steder på nettet.

Håber der er en der kan hjælpe med lidt viden her!

På forhånd tak!
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2012 - 21:47 #1
Avatar billede NielsErikP Mester
21. februar 2012 - 22:36 #2
@milter: Fint nok link... Fik at vide at "Dvm.exe kunne være Virus/Trojan osv.. , hvilket Norton egentligt havde fortalt mig... Fik også en forklaring på at filen gav Aero/3D Effekt...

Så spørger lige videre, Hvor finder man evt. ny kopi af "Dvm.exe" eller hvad gøres der lige for at erstatte den Karantæne ramte fil??
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2012 - 23:05 #3
Mener du dvm.exe" eller dwm.exe?

Den første kan være ondsindet, den sidste er sikkert OK. Du kan checke din maskine for at se, om den oprindelige dwm.exe er på sin normale plads. Stien til den skal være: C:\Windows\System32\dwm.exe

Måske skal du først aktivere visning af skjulte filer sådan her for at kunne se den: Kontrolpanel -> Mappe indstillinger -> Fanen "Vis" -> Vis skjulte filer og mapper

Var din computer i gang med at hente post, da det skete, og havde en eller flere af dem ukendte afsendere? Og var der vedhæftet filer i nogle af meddelelserne?

Og havde du gang i søgninger på nettet samtidig, søgninger som måske har ført dig ind på en side med snavs?
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2012 - 23:27 #4
Nogle filer "forklæder" sig som uskyldige elementer, f.eks. med et navn, som er stavet på næsten samme måde som uskyldige. Placeringen af filen giver ofte et fingerpeg om, om filen er ond- eller godsindet. Prøv at kigge på linket herunder om kendte placeringer og størrelser for de onde varianter af dwm.exe.

http://www.file.net/process/dwm.exe.html
Avatar billede NielsErikP Mester
21. februar 2012 - 23:29 #5
Hej...

Jeg mener dwm.exe!!

Jeg måtte hente "Mappe indstillinger" via søg i hjælp, da jeg ikke kunne finde den i kontrolpanel...

Havde lige startet pc op, var gået på nettet, direkte ind på GMail- kontoen.. ingen søgninger.

Jamen jeg har tjekket Norton- Karantæne filen er karantæne ramt... hvilket jo betyder formodentligt at den ikke ligger på C:\Windows\system32\...

Har fået sat visning af skjulte filer til... prøver lige at søge i Start\søg...
Avatar billede NielsErikP Mester
21. februar 2012 - 23:34 #6
Hej igen...

Hmm... Norton Internet Security 2011 siger filen er i Karantæne ... Men søgefeltet i start menuen siger filen ligger under Windows\system32\.. ..

Hvad sker der lige her.. Ligger filen stadig på sin oprindelige plads selvom den skulle være blevet sat i karantæne af et anti- virus program..??
Avatar billede NielsErikP Mester
21. februar 2012 - 23:46 #7
Hej...

Fra dit link i #4:
dwm.exe is located in the folder C:\Windows\System32. Known file sizes on Windows 7/XP are 83,456 bytes (51% of all occurrence), 81,920 bytes, 92,672 bytes, 93,696 bytes, 82,432 bytes, 74,240 bytes, 82,944 bytes, 102,400 bytes, 94,720 bytes, 95,744 bytes, 81,945 bytes, 103,424 bytes.

Og Størrelse tjek af den dwm.exe som ligger i C:\Windows\system32\.. på min pc, er 98.304 kb
Avatar billede NielsErikP Mester
22. februar 2012 - 22:56 #8
Hej...

Tjaaee.. Blev squ ik så meget klogere på om min dwm.exe som angivet i #7, skal slettes... Eller om den kan have samme placering som normalt, selvom den er røget i karantæne? Skal den slettes, hvordan skaffes så en erstatning for filen?

Nå.. men det ser ikke ud til jeg blive klogere på problemet.
milter smid venligst et svar.
Avatar billede NielsErikP Mester
01. marts 2012 - 21:46 #9
Hej...
Fandt aldrig en løsning, kører med den i "karantæne..

Nå... men ANYWAY, da du ikke ligger et svar milter , ja så lukker jeg spørgsmålet... Giv lyd, hvis du savner pointene
:-), men tak for hjælpen!!
Avatar billede milter Ekspert
01. marts 2012 - 23:11 #10
Hej NielsErikP.

Velbekom. Jeg klarer mig fint uden pointene, og rent faktisk har jeg først fået mails om dine indlæg #5 og fremefter lige nu :-)

Det er svært at sige noget om tilfælde som dit. Antivirusprogrammer har det med at reagere defensivt, dvs. de kan finde på at betragte et uskyldigt program som ondsindet, hvis de ikke kender det tilstrækkeligt godt. Norton burde kende dwm.exe, men måske har det reageret på, at programmet pludselig krævede en masse resourcer, noget som dwm.exe er kendt for.

Hvis jeg havde siddet ved dit tastatur, da advarslen dukkede op, ville jeg have kigget på disse ting, før jeg valgte at stole på Norton eller ej:

1: Dukkede den op, medens jeg var i gang med søgninger på sider med barmfagre damer, gratis download af normalt dyre programmer eller gratis .mp3-filer, så ville jeg vælge at sætte den i karantæne. Det samme ville jeg gøre, hvis jeg åbnede mit mailprogram, og der dukkede en meddelelse op fra en, jeg ikke kender. Især, hvis den meddelelse havde en vedhæftet fil. Mail fra kendte afsendere med uventede eller mystiske links eller vedhæftede filer skal også betragtes som mistænkelige.

2. Hvis den dukkede op under ganske uskyldige operationer og klik på computeren, ville jeg være tilbøjelig til at ignorere den.

Hvis efterfølgende undersøgelser viser, at filnavnet er stavet rigtigt, at filen befinder sig på det sted, den skal være ifølge linket i indlæg #1, og at Norton siger det samme, og hvis den har nogenlunde den størrelse, den skal have (igen iflg. søgning på nettet via. f.eks. linket i #1), så ville jeg fjerne den fra karantænen.

Og du kan måske også højreklikke på filen og på den måde få mulighed for at checke den med dit antivirusprogram?

Og som en sidste foranstaltning ville jeg lade mit antivirusprogram checke hele computeren for snavs. Hvis alt derefter ellers virker normalt, ville jeg glemme alt om den :-)

Og hvis alt ikke virker normalt, eller du stadig er naget af tvivl, så skriv et indlæg her på Eksperten.dk under kategorien Sikkerhed > Virus :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
02. marts 2012 - 00:31 #11
Hej milter...

Tusind tak endnu engang for dit engagement i denne tråd...
Jamen det er netop det jeg gjorde jeg lod norton sætte den i karantæne... og var ikke i gang med nogle Dirty Jobs da meldingen kom... Men efter den var blevet karantæne ramt, tog jeg en komplet scanning af computeren, sådan som jeg altid plejer , når noget virker lidt mærkeligt. Norton fandt intet.
Men jeg vil prøve at studere størrelsen lidt nærmere og prøve at nær scanne Dwm.exe...
Der ud over syntes der ikke at være de store forandringer på computeren efter filen blev karantæne ramt.. syntes alt ser ud som det plejer. Så jeg har egentligt valgt at sige at så er det nok sådan det er.
milter jeg vil egentligt gerne give dig de point, så jeg opretter lige et spørgsmål "point til milter".