Avatar billede Paulstinger Nybegynder
21. februar 2012 - 15:34 Der er 18 kommentarer

Fejl ved opstart efter grafik driver installation

Hej Eksperten.dk

Jeg kunne ikke finde en underkategori til drivere, så lagde mit spørgsmål her da problemet opstod efter en formatering og så en Windows 7 Home Premium 64-bit installation.

Efter en geninstallation af windows ville jeg installere min grafikkort driver, da installationen var færdig genstartede computeren som planlagt men efter Windows loget går skærmen i sort i en 10-15 sekunder og så vises skrivebordet, dog kun baggrunden, ingen ikoner eller noget og sådan bliver den stående.

Jeg har prøvet at installere en ældre driver også uden held, jeg er bange for grafik kortet måske er stået af men det virkede helt ubeklageligt for få timer siden, det kun efter en frisk Windows installation problemet er opstået.

Skal lige siges jeg har et Ati Radeon HD 5850

Håber der måske er en herinde der har været i samme situation eller en der har styr på alt det der med drivere som kan hjælpe mig.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. februar 2012 - 15:37 #1
Sapphire, XFX, gainward? Samt hvor henter du driver fra?
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 15:37 #2
Har du installeret bundkort driver ? (Chipsettet)
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 15:40 #3
Avatar billede Paulstinger Nybegynder
21. februar 2012 - 16:00 #4
@blueeyez det er xfx, henter drivere fra deres officielle hjemmeside

@haverslev nej har ikke hentet andet end den driver fra den hjemme side du linkede
Avatar billede Blueeyez Mester
21. februar 2012 - 16:04 #5
#4 Ja okay, har du installeret alle de andre drivere os så?
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2012 - 16:20 #6
brug slimdrivers der er gratis

http://www.driverupdate.net/

m.v.h
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 16:28 #7
Hvad hedder din pc (/bundkort ?

Hent alle driverne der passer til dit styresytem hos pc/bundkort producenten
Avatar billede Paulstinger Nybegynder
21. februar 2012 - 16:39 #8
Det vil jeg lige prøve treatmenice

Mit bundkort hedder GA-770TA-UD3 fra Gigabyte
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 16:41 #9
Avatar billede Paulstinger Nybegynder
21. februar 2012 - 17:16 #10
Jeg hentede alle drivers Slimdriver anbefalede, dog var der ingen grafik kort driver på listen selvom jeg havde fjernet den forinden for overhovedet at starte computeren.

Jeg hentede også chipset_win7 og chipset_x64 fra Gigabyte, kørte alt hvad jeg ellers kunne finde i de mapper.

derefter installerede jeg den nyeste radeon driver, uden nogen forbedring.

Det begynder godt nok at se noget sort ud.
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 17:28 #11
Hent de drivere fra Gigabyte ned på en USB nøgle, som det første.
Derefter laver du en helt installation af Windows og når det er installeret så installere du driverne fra din USB nøgle som det første.
Når det er gjort, så installere du grafikkort driveren fra producentens hjemmeside.
Derefter går du på windows uodate og opdatere alt derfra
Avatar billede Paulstinger Nybegynder
21. februar 2012 - 18:29 #12
Jeg havde ikke en usb nøgle liggende, hentede chipset filerne som det først, installerede dem, genstartede og gjorde det samme med grafik kort driveren igen uden held. Kan det være grafik kortet simpelthen er gået?
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2012 - 02:56 #13
ja alt kan tænkes - ´har du mulighed for at prøve med et andet
Avatar billede haverslev Novice
22. februar 2012 - 08:00 #14
Prøv tillige at starte op i BIOS, og derinde lave en "load default setting" - som regel ved at trykke på F) for at vælge dette og derefter trykke på F10 for at gemme ændringen med Y for JA
Avatar billede Paulstinger Nybegynder
22. februar 2012 - 10:37 #15
Der var ingen default setting i min bios, så prøvede med fail-safe og optimized settings, igen uden held. Jeg har ikke et andet grafik kort liggende, jeg har heller ikke lyst til at løbe ud og købe et hvis det nu ikke er problemet.

Jeg vil lige sige tak for alt det support jeg har fået, håber jeg kan få det løst så jeg ikke bare har spildt jeres tid.
Avatar billede haverslev Novice
22. februar 2012 - 16:05 #16
Prøv lige at gå i enhedshåndtering og se om du har nogle gule/røde udråbstegn der!

Hvis der er nogle, så H-Klik på den/de linjer og vølg Fjern
Genstart pc`en og lad den selv finde og installere tingene igen.

I W7:
Klik på Start, skriv Enhedshåndtering i feltet og klik på linjen der kommer frem
Avatar billede Paulstinger Nybegynder
22. februar 2012 - 19:26 #17
Jeg løste problemet ved at trykke F8 under opstart og vælge gennemtving åbning med lav resolution, ændrede resolution og genstartede.

Jeg ved stadig ikke hvad der gik galt, men det løste problemet.
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2012 - 15:19 #18
Lyder som om, at du har sat din opløsning for højt ved installation af grafikkortet.

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3