Avatar billede Dplettner Nybegynder
20. februar 2012 - 23:11 Der er 10 kommentarer

Umlaut knappen?

Jeg har et mindre problem med knappen, hvorpå Umlaut sidder (¨). Der sker ikke noget, når jeg trykker på den, heller ikke hvis jeg holder shift i bund. Jeg har tjekket sproget, adskillige gange (Alt + Shift), og jeg ved at det ikke er gået i stykker. Nogen der ved hvad problemet er?

På forhånd mange tak :).
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. februar 2012 - 23:19 #1
Har du et dansk tastatur? tryk på tasten efter å og derefter p+å a eller o ä ö Ä Ö
Avatar billede supertekst Ekspert
20. februar 2012 - 23:20 #2
Hvad sker der når du trykker 2 gange på knappen?
Avatar billede Dplettner Nybegynder
20. februar 2012 - 23:23 #3
Når jeg gør det, kommer der "nogle gange" to tegn på én gang, men kan ikke lave dem separat :/... Og skal for det meste holde knappen i bund i 1 minut, før der kommer noget.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. februar 2012 - 23:24 #4
umlaut er en død tast, hvilket vil sige der skal ikke ske noget når du trykker på den.
Der sker først noget når du trykker på den næste tast.

Et normalt tastatur har en lille gruppe af døde taster, så som umlaut, tophat, tilde og apostrofer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_key
Avatar billede Dplettner Nybegynder
20. februar 2012 - 23:25 #5
Jeg har et Erazer (Medion) Dansk, ja :/. Virker ikke, knappen er næsten i en slags dvale tilstand :/.
Avatar billede Dplettner Nybegynder
20. februar 2012 - 23:26 #6
Jeg kender godt til det, men det er hvis jeg nu skal lave, f.eks. en smiley, der ser således ud -> (^-^)
Blev nødt til at bruge Tegnoversigt der -.-... Shame upon me :D.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. februar 2012 - 23:58 #7
Men trykker du f ex space EFTER du skal lave dit tegn?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
21. februar 2012 - 01:15 #8
^-^ kræver 4 tastetryk.
Først trykkes tophat, hvilket er en død tast, så intet sker.
Så trykkes minus, hvilket gør at en tophat og et minus kommer frem.
Så trykkes tophat igen og intet sker igen.
Så trykkes mellemrum og en tophat og et mellemrum kommer frem.

Dette er den rigtige måde for de taster.
De døde taster er IKKE til at lave tegn for sig selv, de er til for at ændre den efterfølgendes tast normale tegn til et specialtegn.
Avatar billede Poko1 Ekspert
21. februar 2012 - 07:40 #9
Shift plus tophat så på minus så Shift plus tophat så mellemrum
^-^
Avatar billede Dplettner Nybegynder
22. februar 2012 - 14:31 #10
Problemet har løst sig selv :). Geninstallerede min driver til keyboardet, og fandt en opdateret version af den (^-^).