Avatar billede Finnigan Nybegynder
18. februar 2012 - 18:25 Der er 7 kommentarer

Hvordan virker netværk? Netværk for dummies?? Bog eller hjemmeside?

Hvordan virker netværk?
Har styr på netværk for så vidt det gælder opsætning af trådløst udstyr i hjemmet men efter at have tilbragt alt for stor en del af mit liv i telefonen med "supportere" der heller ikke har styr på det, har jeg besluttet selv at blive netværks haj..

Netværk for dummies??

Købte en Libris "bog" om netværk efter anbefaling og blev slemt skuffet over indholdet. Den viden bogen indeholdt bibragte mig ikke ydeligere info, så nu søger jeg netværks bibelen!
Er ikke interesseret i et 800 siders amerikansk værk (de får penge for de antal sider de skriver) Men en bog med udførlig forklaring af begreber og eksempler. Gerne Dansk efter anbefaling. Det skal være den eneste bog jeg behøver!

Bog eller hjemmeside?

Også gerne en hjemmeside eller link. Det må godt koste som gode bøger eller ekspert viden nu gør, men "næsten" gratis foretrækkes.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. februar 2012 - 18:53 #1
Snakker vi lokalt netværk eller globalt?

Er det routeren der har din interesse eller? :S
Avatar billede Finnigan Nybegynder
18. februar 2012 - 22:25 #2
Primært routeren men også netværket ud i verdenen. De er de begreber der dukker op nå man sætter sin server op derhjemme og så slås med udbyderen for at få det til at virke.- (som regel et eller andet fremmedord de af en eller anden grund ikke understøtter.) Kan godt sætte en basis trådløs router op, men man kan jo se at routeren kan meget mere inde under avancerede muligheder og jeg snakker ikke kun firewall, forwarder port 21 etc. De er de sidste begreber der igen og igen er dukket op i særtilfældende når man om natten kl. 4 lige mangler det sidste flueben..
Avatar billede Finnigan Nybegynder
18. februar 2012 - 22:36 #3
Grunden er en 8 dages fight med Fullrate hvor vi "bare" skulle have en egen indkøbt Asus router sat op i lokalt trådløst netværk. Bogsatveligt i 8 dage med kamp til stregen med forskellige supportere i telefonen.
3 tilsendte modem og routere fra dem og selv kørt jylland tyndt for at bytte vores egen Asus ud.. Det holdte meget hårdt og vi blev tilsidst talt meget hårdt til af trætte supporter der var direkte trætte af os. Vi endte dog med at få ret og fik desuden en undskyldning af en af direktørerne for den elendige support og den ubehagelige tiltale. De havde en fejl i deres "avancerede" opsætning og hvor selv deres "normale" mangeltfuldt" vidende supportere løb tør for forslag. De mente jo det var hos os det var galt og jeg kunne ikke argumentere med fremmedord, så de løb om hjørner med os for at få fred :(
Avatar billede Blueeyez Mester
18. februar 2012 - 22:50 #4
#2 Følgende skulle meget gerne kunne læses om i routerens webUI :)

Et godt tip er at hvis du finder noget du ikke helt kender til så brug google :)

Du er jo os altid velkommen til og spørge herinde, du kan forvente flere svar og måske endda forskellige, kan os være der er en der ser denne tråd og smider en kommentar bedre end min fordi vedkommende har mere viden på følgende område :)
Avatar billede Blueeyez Mester
18. februar 2012 - 22:56 #5
#3 Når du modtager udstyr fra en internet udbyder, så bed altid om at få et modem og ingen router/2i1 løsning(Modem+router i samme enehd) eller muligheden for trådløs, da du selv står for den del, derefter så kan du jo sætte din pc til modemmet og se om det virker og derefter en router...

Det er svært at give dig mere viden på den front, da jeg ikke arbejder for dem eller ved hvordan deres opsætning er, men jeg ved at man skal undgå at få andet end et modem ved internet udbydere.. for den del får man kun bøvl ud af.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. februar 2012 - 23:11 #6
For at lære netværk er det vigtigt at forstå hvor netværket er sammensat af lag og forstå hvert enkelt lag.

Der er en model kaldet for OSI-modellen, der er en tillempet model af de lag et netværk fungerer på.
Du bør starte fra bunden af i dette og så arbejde dig op, hvilket altså let kan gøres ved at læse hjemmesider omkring emnet.

Det der er vigtigt er at forstå hvad et lag kan, hvordan det samarbejder med de underliggende lag og hvad de tilbyder til de overliggende lag.
Efterhånden som du kommer op i lagene vil du opdage at der sker en meget stor vækst i mulighederne, hvilket betyder omfavne hele lagets muligheder, men her er det vigtigt at tage de muligheder, der er standard for internettet og undgå dem som er producent specifikke, da alle de producent specifikke bygger på de standardiserede.

Start evt. her: http://da.wikipedia.org/wiki/OSI-model
Avatar billede chalde Seniormester
19. februar 2012 - 13:16 #7
Et godt sted at starte mht. basal viden om netværk:
http://fcit.usf.edu/network/