Avatar billede ej147 Nybegynder
07. februar 2012 - 17:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvad gør jeg galt med DLookup?

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg gør galt med denne DLookup?
Fakta:
Jeg ønsker at slå feltet Foede_Dato (dato-felt) op i tabel 1_Hovedperson, så jeg kan se det i en formular tilknyttet en anden tabel.

I min kontrolelementkilde skriver jeg følgende:
=DLookup("[Foede_Dato]";"[1_Hovedperson]";'[Id]='&[Hovedperson])

Id er autonummering og samtidig unik nøgle i 1_Hovedperson - og Hovedperson er feltet der bærer relationen mellem de 2 tabeller.

Det virker fint bortset fra, at jeg får den samme dato for alle indtastede personer (eller også forskellige/forkerte datoer) - og jeg ønsker den specifikke korrekte dato for en enkelt person.
Hvad skriver jeg forkert?

mvh Erik
Avatar billede torbenuk Novice
07. februar 2012 - 17:51 #1
Du skal have "[id]=" i stedet for '[id]='.
Avatar billede ej147 Nybegynder
07. februar 2012 - 18:27 #2
Hej torbenv.
Har rettet det, men nej! - jeg får godt nok et par datoer frem, men de er ikke korrekt. 2 datoer er ens 1 forkert og andre felter melder #fejl
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2012 - 18:47 #3
=DLookup("[Foede_Dato]";"1_Hovedperson";"Id]="&[Hovedperson])
Avatar billede ej147 Nybegynder
07. februar 2012 - 18:52 #4
mugs:
Har lige prøvet, melder #fejl :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2012 - 19:00 #5
=DLookup("[Foede_Dato]";"1_Hovedperson";"Id]='" & [Hovedperson] & "'")
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2012 - 19:01 #6
=DLookup("[Foede_Dato]";"1_Hovedperson";"Id]='" & [Hovedperson] & "'")
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2012 - 19:02 #7
..hvad skete der lige!~)
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2012 - 19:03 #8
OK - er det muligt at se din db

mugs snabelting bbsyd.dk
Avatar billede ej147 Nybegynder
07. februar 2012 - 19:10 #9
spg:
Ændrer intet - samme resultat - nogle forkerte datoer og enkelte af #fejl

mugs:
mener du mugs@bbsyd.dk
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2012 - 19:13 #10
Ja - skriv lige lidt om hvike formularer og felter
Avatar billede ej147 Nybegynder
07. februar 2012 - 19:14 #11
mugs - ok - sender i løbet af 5 minutter.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2012 - 21:51 #12
Har set databasen og fejlen var sådan set ikke i selve DLookUp, men kriterierne i 2 tabeller passer ikke sammen. Når funktionen ledte efter en dato ud fra et ID fandt den godt nok den rigtige dato, men problemet var, at personen ane f.eks. havde ID 1 i den ene tabel men ID 2 i den anden, og så bliver resultatet ikke rigtig.
Avatar billede ej147 Nybegynder
07. februar 2012 - 22:40 #13
Hej mugs.
Ååhhhhh shit! - og alligevel ikke.
Nej! slet ikke, for det er bedre at få opdaget fejlene nu fremfor senere :-)
Ved ik lige hvad jeg stiller op med den base nu.????
Under alle omstændigheder dejligt du ville se den igennem (og dermed opdagede fadæsen) - tusind tak for hjælpen.
mvh Erik
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2012 - 23:07 #14
Det var så lidt - Og tak for point. Jeg vil prøve om jeg kan få tid imorgen til at gå i dybden i tabellerne og se, om ikke vi kan får noget godt ud af den.
Avatar billede ej147 Nybegynder
08. februar 2012 - 00:33 #15
Mugs:
De er absolut velfortjente :-)
Og også via dette spørgsmål fik jeg lært noget værdifuldt, det skal man aldrig kimse af ;-)
Tillader mig at skrive til dig på din e-mail.
\erik
Avatar billede mugs Novice
08. februar 2012 - 20:08 #16
Jeg er gået lidt mere i dybden med den modtagne database, og har returneret et mere simpelt forslag.
Avatar billede ej147 Nybegynder
08. februar 2012 - 21:06 #17
Tusind tak - læser din mail - mvh Erik