Avatar billede PiaLinnet Nybegynder
28. januar 2012 - 10:57 Der er 13 kommentarer

HDMI til SCART - Trådløs

Hej
Jeg har et stort tv i stuen med HDMI adgang. I værelset ovenpå har jeg et lille tv med Scart adgang.
Hvordan forbinder jeg de 2 tv, uden at skulle have sat en ekstra boks fra TDC ved det lille tv?

Kan det lade sig gøre, at lave en trådløs forbindelse? (der er under 10m mellem de to apparater)

Hilsen Pia Linnet
28. januar 2012 - 11:07 #1
Velkommen til E. ...

Under alle omstændigheder SKAL der aktiv 'elektronik' imellem.
* HDMI er digital
* SCART er analog

---

Er der 'bare' tale om at du vil bruge en TDC HomeTrio's HDMI + SCART udgang samtidig ???

http://forum.tdc.dk/t5/Tv/Scart-udgang-d%C3%B8r/td-p/39531

---
Avatar billede KSN Mester
28. januar 2012 - 11:08 #2
Dette er absolute ikke den bedste løsning
Men helt klart den billigste.

http://www.av-cables.dk/div_tilbehoer/traadloes_lyd_video/traadloes_video/hq_video_24_ghz_traadloest_compact_system_938_da.html

Du har din hometrio box stående ved din fladskærm, og forbinder den med hdmi kablet.
Bag på din hometrio box er der også en scart udgang, deri sætter du det viste produkt (senderen) og sætter så modtageren i dit tv, ovenpå.

Skal du ha noget om sender i meget høj kvali, så er vi oppe på omkring 5000kr for det. Men eftersom det er med scart, kan det ikke betale sig.

Vh Kristoffer
Avatar billede romeo Nybegynder
28. januar 2012 - 11:08 #3
Det kan du desværrer ikke.
Hvis man kunne kringle et signal ud af det 1st tv på hdmi, så ville det kun vise den kanal som det tv nu var stillet til, samt det skal være tændt for 2nd tv kunne vise den kanal.
HDMI er et digitalt signal, SCART er analogt. så du skal også havde konverteret signalet.
Der ud over er det ikke sikkert dit TV kan sende signal ud på HDMI.

Det er desværrer en af minusserne ved Kabel TV, du nød til at havde en modtager ved hvert tv. eller dit TV skal kunne modtage DVB-C (med et plads til CA/ kort.)
Avatar billede KSN Mester
28. januar 2012 - 11:15 #4
Romeo:

TDC hometrio er ikke kabel tv, og det er ikke med kort.
Det er en box, med to udgange en hdmi og en scart. Korrekt at det er samme kanal på begge fjernsyn. Men det må man jo leve med, når man kun vil ha en boks.
Avatar billede romeo Nybegynder
28. januar 2012 - 11:24 #5
Nej den jeg med på :) Men hun skrev ikke lige noget om HomeTrio.:) Så det jo godt i lige fangede den mulighed:)

En anden ting. HomeTrie box nr 2, kører den ikke på Netværks kabel fra Hometrio Boxen?  (Eneste fordel ved at havde en box 2 fra tdc, må vel være at man kan se 2 forskellige tv kanaler på samme tid.)
Nogen der har testet om en wireless gw kan kople på hometrio´s Wireless, og så lad  TDCs box 2, sidde på den Wireless GW via kabel.. Så box 2 bliver "Trådløs"
28. januar 2012 - 11:37 #6
Ifølge TDC kan man ikke "trådløse" TDC HomeTrio's "TV/netværks" signal. Jeg har expirementeret med det  :-(

Hvis HomeTrio boxen 'opdager' at HDMI stikket bliver brugt disables/slukkes SCART udgangen...

HomeTrio boxen/boxene skal bare kunne 'se' hinanden (kablet - evt. igennem Switch), så kan de se/vælge/optage helt uafhængig af hinanden. Det som den ene har 'optaget' kan den anden se og omvent...

http://forum.tdc.dk/t5/Tv/Scart-udgang-d%C3%B8r/td-p/39531

---

Skal vi lige have <PiaLinnet> på banen igen ?
Avatar billede KSN Mester
28. januar 2012 - 11:48 #7
Det er ikke korrekt at scart udgangen slukkes, hvis hdmi bruges.

Jeg har selv to hometrio boxen.

Jeg har alt gemt i mit teknikrum.
Her er trukket et hdmi kabel fra lille box, til soveværelse på 1. sal, samtidig har jeg scart i, som fører lyd til min forstærker, som styre indbygningshøjtaler i badeværelse på 1. sal.

Altså jeg kan se tv i soveværelse på 1. sal, (hdmi) og vælge en musikkanal også høre musikken på badeværelset (scart)
Kort sagt, kører hdmi til tv og scart til forstærker

Det var til karise_larry, kun for at forklare at begge udgange sender samtidig og ikke bliver afbrudt.
28. januar 2012 - 11:53 #8
... Jo jo - men SCART VIDEO bliver afbrudt ...

Og hvis der via HDMI vælges HD opløsning i HomeTrio's menu, så kan SCART ikke følge med ...
Avatar billede PiaLinnet Nybegynder
28. januar 2012 - 15:38 #9
Tak for de mange hurtige svar.

Jeg behøver ikke at kunne optage på det lille tv, ej heller se dem begge på en gang - eller se 2 forskellige programmer på samme tid.
Når det ene tv er i brug, vil det andet være slukket.

Det er TDC Home Trio jeg har. Der sidder en boks på væggen (som ingen scart udgang har) og så er der en boks ved det store TV i stuen (den har 2 scart udgange).

Jeg har hørt, at man måske kan få noget trådløst scart  og så tænkte jeg, om det evt. kunne lade sig gøre med en swits boks til at vælge mellem de to tv

Jeg havde hørt, at man bare kunne forbinde de to tv med HDMI stik og en swits boks - man jeg har problemet da det lille tv kun har scart adgang og ikke HDMI.

TDC har oplyst mig om, at jeg kan få installeret en boks mere til det lille tv - det vil dog koste 59kr mere pr måned. Da jeg aldrig bruger begge tv på samme tid, ville jeg jo gerne undgå dette - evt. ved at betale et engangsbeløb for div. kabler.

Pia Linnet
Avatar billede KSN Mester
28. januar 2012 - 23:18 #10
Så bør denne kunne løse dit problem

http://www.av-cables.dk/div_tilbehoer/traadloes_lyd_video/traadloes_video/hq_video_24_ghz_traadloest_compact_system_938_da.html

Hvis dit fjernsyn er slukket i stuen, så blokere hdmi ikke for scart, og du kan derfor få signalet flyttet til tv i soveværelse. Så behøver du ingen switch. Det vil automatisk ske.
29. januar 2012 - 23:22 #11
Ref #10 - jeg HAR prøvet det... kun på denne måde ->
HDMI kablet tages UD af HDMI-TV'et (ikke nok at slukke HDMI-TV'et) - HomeTrioBoxen slukkes helt - 60 sek - tændes igen - først da 'opdager' den at der ikke er noget i den anden ende af HDMI stikket. Først DER aktiveres SCART stikket igen...
Avatar billede PiaLinnet Nybegynder
13. februar 2012 - 18:15 #12
Tak for de mange svar.
Jeg må dog indrømme, at jeg blev lidt forvirret over de forskellige svar... :)

Jeg gav faktisk op, og besluttede mig for at ringe til TDC og bestille en ekstra boks til det lille tv. Så måtte jeg jo give mig og betale 59kr ekstra om måneden for boks nr. 2.

Den meget søde medarbejder hos TDC kom med svaret til mig:

Man kan vælge at købe en ekstra boks, som derved giver næsten de samme muligheder som det store tv.
Man kan også vælge selv at koble en ledning fra boksen ved det store tv (ikke den på væggen) til det lille tv. Her kan man så ikke skifte  kanal - det skal gøres på boksen til det store tv. Det er uanset om der er HDMI eller SCART forbindelse.

Da jeg kun har SCART forbindelse på det lille tv, fortalte han, at den løsning han selv ville vælge var en trådløs SCART forbindelse mellem boksen på det store tv til det lille tv ovenpå. (også for ikke at skulle bore så store huller i loftet) Dette koster ikke ekstra og ødelægger ikke nogen forbindelser eller lignende mht det store tv eller hos TDC. Det var ganske gratis, men ulempen er selvfølgelig, at jeg så skal vælge et bestemt progam, inden jeg går ovenpå.
Da det lille tv bare er noget jeg skal bruge til baggrundsstøj mens jeg sidder og arbejder, kunne det derfor godt blive en løsning for mig.
Jeg valgte at købe en trådløs SCART forbindelse med IR (infrarød) forbindelse til fjernbetjeningen.
Billede og lyd går fint igennem, og det var nemt at slutte til. Jeg har dog ikke haft tid til endnu at finde ud af, hvordan jeg får fjernbetjeningen til at virke også. Det må blive en dag når der er mere tid :)

Hilsen Pia
13. februar 2012 - 18:30 #13