Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
26. januar 2012 - 20:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

CMS systemer

Hej derude.

Jeg ville endelig bare hører hvilke CMS løsninger i bruger, til udvikling af hjemmesider.

Har i et færdig programmet CMS liggende, som i benytter til hjemmesiderne. Eller programmere i nyt CMS til hver enkelte hjemmeside? eller benytter i producenters CMS systemer som joomla osv.

MVH Christian
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 21:00 #1
<ole>

Det kommer helt an på siden, det skal bruges til. Forskellige CMS'er er gode (eller dårlige) til forskellige ting

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 21:02 #2
- og at skrive et godt CMS, tager ofte et udviklerteam flere år, så det er ikke noget, man gør på siteniveau
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
26. januar 2012 - 21:20 #3
Hej ole.

Tænker mere på om freelance udviklerne. Har et standart CMS liggende som de tilpasser til websiderne eller og de bygger et helt nyt CMS op for hver hjemmesiden :)

MVH Christian
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 21:50 #4
Sorry, jeg troede, det fremgik tydeligt. Hvis det tager et udviklerteam flere år, er det næppe sandsynligt, at en enlig freelancer skulle udvikle et CMS fra bunden til hver hjemmeside  =)
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
26. januar 2012 - 21:58 #5
Okej, men tænkte bare det kommer and på CMS kravende, hvilke funktoner websitet har osv. :)

Men hvis det tager et udvilkerteam flere år at udvikle et cms. Benytter freelancer f.eks. så bare et standart cms de har fundet på internettet som de tilpasser :S
26. januar 2012 - 22:06 #6
ChristianRLarsen, hvis dit spørgsmål er hvad folk rent faktisk bruger, så lad mig fortælle, hvad jeg gør.  Jeg har nu i et antal tilfælde anvendt Joomla, og det har jeg haft rimeligt held med.  For hver ny website (ikke så mange endnu) installerer jeg seneste standard Joomla (siden i forgårs er det version 2.5), og så tilpasser jeg det efter behov.  Man kan komme et langt stykke vej ved at acceptere alle standarder og blot tilføje indholdet som artikler, og der er mange 'extensions' man kan downloade gratis til at forandre udseendet eller tilføje nye funktioner.  Og det er alt sammen 'open source', således at man selv kan programmere specielle funktioner (men det kræver lidt tid at sætte sig ind i hvordan.)
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
26. januar 2012 - 22:12 #7
Hejsa Christian.

Tak for dit svar. Syntes bare det lyder lidt "underligt" folk tager så meget ekstra for et website, hvis de bare benytter et færdigt cms som er lige til at sætte op. Samtidig virker det også lidt uproffesionelt efter min mening. :-)

MVH Christian
26. januar 2012 - 22:26 #8
I mit indlæg brugte jeg ikke ordet 'bare.'  Jeg hørte en historie om Picasso.  En dame bad ham tegne hende og så forlange hvad han syntes var rimeligt.  Picasso fik tegningen lavet til fruens tilfredsstillelse med nogle få hurtige streger.  Men da han forlangte 1000 kroner sagde hun:  "Jamen det har da kun taget dem et minut".  Picasso svarede:  "De tager fejl, frue.  Det har taget mig hele mit liv".  Eller standard historien om en ekspert der blev tilkaldt fordi en dyr og kompliceret maskine ikke virkede længere.  Efter en hurtig undersøgelse tog gav eksperten maskinen et slag med en hammer, og så virkede den igen.  Da han forlangte 1000 kroner blev han bedt om at forklare, hvordan et enkelt slag med en hammer kunne være så dyrt.  Så eksperten udskrev en specificeret regning:  1.  For at slå et hammerslag: 10 kroner.  2.  For at vide hvor slaget skulle slås:  990 kroner.

Jeg opretter dette som svar, idet jeg mener at have besvaret dit spørgsmål, hvordan jeg anvender CMS løsninger.
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 22:38 #9
"Samtidig virker det også lidt uproffesionelt efter min mening" >> Skal Adobe så skrive deres eget styresystem for at gøre dig glad - eller skal en PC-forhandler?  =)

Kun amatører ville få den tanke at kaste sig ud i selv at skrive et CMS. De få professionelle, som gør det, gør det for at lave et CMS - ikke for at lave hjemmesider. Den professionelle løsning er at bruge et godt, færdigbygget CMS.

Nu ved jeg ikke, hvad det er for priser, du taler om. Hvis en fastansat udvikler får 250 kr/time, skal han tage mindst 500 kr/time for det samme arbejde, når han freelancer. Han skal jo selv afholde udgifter til bl.a. husleje, lys/gas, lokaleindretning, forsikringer, markedsføring, hardware, software, forretningsudvikling, tab på dårlige betalere, sygdom og ferie.

Flere af de steder, jeg har været ansat, har mit arbejde været udfaktureret med 1200-2000 kr/time. Dem ser jeg somregel ikke engang halvdelen af - men det er dyrt at være erhvervsdrivende, så prisen er langtfra urealistisk. Tværtimod kan du finde meget højere priser i branchen.

Hos mange freelancere kan du få lavet et website for 5.000 kr. Det giver en maksimal arbejdstid på 10 timer, hvis forretningen skal hænge fornuftigt sammen. Derfor er kvaliteten også derefter - og at udvikleren overhovedet tilbyder sig til den pris skyldes ofte, at vedkommende ikke kan få et almindelig job i branchen.
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 22:41 #10
PS: Min far var møbelsnedker og hans yndlingskommentar var netop: "Det, der koster, er ikke at vride håndledet fem gange - men at vide, hvor skruen skal sættes i!"  *o)
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
26. januar 2012 - 22:53 #11
Hejsa tak for jeg kommentarer begge to :), har fået fat i pointen og mit spørgsmål nu. Ole lægger du også et svar?

MVH Christian
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 22:56 #12
Ellers tak. Jeg samler ikke point, så det må være Christians
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
26. januar 2012 - 23:00 #13
Okay helt iorden :)