Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 13:35 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

missing operating system

Hej.

Jeg har en helt ny bærbar med Win 7, som ikke ville komme længere end til Velkomstskærmen her til morges. Jeg prøvede så at køre et reparationsprogram, som er indbygget i computeren, hvorefter en vellykket reparation, at systemet gik helt i "sort" og kom frem med beskeden "missing operating system".
Jeg har nu gentagne gange prøvet med flere Windows cd'er såsom XP, Vista og Win 7 32/64bit uden held. Jeg får stadig den samme besked.

Det jeg egentligt kunne tænke mig at vide, om det var muligt at hive data ud af maskinen og, hvad der egentligt er sket/gået galt i maskinen?
Jeg har jo stadig fuld garanti på skidtet, men er stadig interesseret om, hvad fejlen er :)

På forhånd tak! Simon
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 13:40 #1
Prøv følgende.

Tilslut en USB HDD.
Boot på en Win7 Skive.
Når den kommer med at du skal til at vælge osv.
Tryk så CTRL+F10
Så skulle du få en cmd prompt op.
Her kan du så se om du stadig har et C: eller D: Drev osv..
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2012 - 13:41 #2
Når nu computeren er helt ny, mener jeg at den bør afleveres til forhandler. Data kan hives ud ved at tage harddisken ud og tilslutte den til en anden computers USB eller hvis den anden computer er en stationær, til bundkortet som slave.
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 13:45 #3
Sorry.. Det Shift+F10
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 13:46 #4
#2 Ja, men jeg skal bruge disse data nu her...

#1 Den USB HDD, skal der være noget specielt på den eller?
Hvordan kopierer jeg filer fra det ene drev til det andet med cmd?
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 13:54 #5
Nej når du er i cmd prompten, burde din harddisk være C:, og evt. usb disk som D:, måske E:

Men første skridt er at se om dit C: drev overhovedet er i live mere.
Du skriver nemli at du brugte et indbygget repair program.
Skrev det noget om det ikke ødelagde data da du kørte det?
Normalt skal du helst ikke lade andet en windows programmer rode med dit C: drev.
du kan altid fra din win7 installations DVD, boote op, og så bruge SHIFT-F10 til en cmd prompt.. og herfra køre en CHKDSK C: /F, for at rette evt. drev fejl. (hvis de kan fixes da)
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 14:04 #6
Det er lykkedes mig at få det frem nu.
Jeg er inde i cmd.
For mig at se, ser det ud som om at harddisken er formateret.
Den skriver:
x:\sources

Er det godt?

Reparationsprogrammet skrev intet om at der var noget galt.
Jeg håber ikke at et medfølgende program kan ødelægge computeren på den måde ;S
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 14:05 #7
Den kan godt finde harddisk og cddrev, hvor der er filer på.
Men den kan ikke genkende c:
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 14:06 #8
X:\ Er din win7 dvd.
Prøv Skrive
C:  (og tryk enter.)
Dir  (og tryk enter.)
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 14:07 #9
Eller jo lidt, når jeg skriver "c:", tænker den lidt, hvorefter den skriver at: "Disken indeholder ikke et genkendeligt filsystem. Kontroller alle filsystemer bl.a...."
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 14:08 #10
Prøv følgende.
Skriv DISKPART, så starter den disk partions program.
LIST DISK  (tryk enter)  hvad sir den her
har du en Disk der matcher din interne størelse. så skriv f.eks
SELECT DISK 0  (0 er den der matcher din disk. 0, 1, osv)

Så skriver du
LIST PARTITION    (hvad får du her?)
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 14:14 #11
jeg har gjort som du sagde og fik det her frem:
LIST DISK:
Disk ### - Status - Størrelse - ledig - Dyn - GPT
Disk 0 - Online - 465GB - 1024KB - -
Disk 1 - Online - 465GB - 1024KB - -

LIST PARTITION:
Partition ### - Type - Størrelse - Forskydning
Partition 1 - Primær - 21GB - 31KB
Partition 2 - Primær - 116GB - 21KB
Partition 0 - Udvidet - 327GB - 137KB
Partition 3 - Logisk - 327GB - 137KB
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 14:30 #12
Hvor stor var din harddisk i den.. ????
Du kørte tilfældigvis ikke Raid. 2x 500gb diske vel?

Hvis ja. Prøv gå i BIOS ved opstart (typisk DEL/F1/F2)
Find hvor du sætter Harddisk Controller op. Led efter et punkt der har nogle muligheder ala AHCI/RAID

Eller er disk 1 på de 500gb din usb disk?
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 14:45 #13
Disk 1 er min USB HDD på 500Gb.
Computeren kører ikke raid.

jeg kan vælge imellem IDE og AHCI, men det er vidst ét fedt, hvad jeg vælger der.
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 14:49 #14
prøv pille usb disk af igen.
Reboot. Shift-f10
Diskpart
Select DISK 0
list partitions
og så lige en
LIST VOLUME

paste her.

Så vi sikre på det den rigtige vi har fat i.
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 14:53 #15
LIST VOLUME:
Diskenhed - Bogstav - Navn - Fs - Type - Størrelse - Status - Oplysning
Diskenhed 0 - E - GRMCULFRER_ - UDF - DVD-ROM - 2272MB - I orden
Diskenhed 1 - C - - RAW - Partition - 116GB - I orden
Diskenhed 2 - D - Data - NTFS - Partition - 327GB - I orden
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2012 - 14:57 #16
Hvis det er kan vi vende tilbage til overførsel af data, du kan jo ikke rode med det hele på een gang. Men angående dit forsøg på at installere XP, det kan man ikke hvis AHCI er sat til. Bios kan kun finde XP under Ide.
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 14:59 #17
Når du lister volume.. er der så en *, ud for en af dem?

jeg undrer mig lidt over hvorfor du har en Raw på 116gb, der burde også være en 100mb boot partition til win7.

Du kan evt. prøve skrive D:, og så
CD Users
Dir

og se om du kan se dit "brugernavn" der
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 15:10 #18
#16
Jeg ville gerne have win7 på min comp, men det var lige med at finde ud af, hvilke cd'er der ville virke.
Jeg ville frygtelig gerne have data ud af min harddisk, hvis jeg skal formatere min harddisk...

#17
Der er ingen stjerne. Hvorfor at "Raw" er på 116GB, har jeg ingen anelse om...

Det ser ud til at _selvom_ at jeg har fjernet min USB HDD, er d-drevet _stadig_ min USB HDD...?!
Dog er der kommet en ny mappe, som hedder "WindowsImageBackup".
Jeg har ingen anelse om, hvordan den er kommet der. Der ligger en masse .xml-filer deri, som er kommet den 22. januar 2012!?
Jeg har ikke brugt denne harddisk siden midt i november?!
Men det der virkelig undrer mig er, at min USB HDD ikke er forbundet, men jeg kan stadig browse på den!

Jeg kan derfor ikke finde mit brugernavn eller windows drevet...

E:\ er stadig dvd-drevet.
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 15:29 #19
Genstartede du efter du fjernede USB disken?
Windowsimagebackup folderen, er en backup fra win7 af.

Hvis din backup er up-to-date, kan du boote på din win7 dvd, og vælge restore af din image backup.
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 15:34 #20
Hvad mærke er din bærbar ?
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 15:36 #21
undskyld! Det er mig der vrøvler... Det var underligt nok de samme 4 filer, som jeg havde på min USB HDD, men efter at have dobbelt tjekket havde jeg ikke et backupimage på min HDD ;)

Hvordan er det muligt at boote fra WindowsBackupImage?
Hvis jeg har nogen word, excel, one-note og andre dokumenter, er de så også omfattet af denne backup?
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 15:37 #22
det er en ASUS N53JG med i5.
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 15:41 #23
Hvis du har en WindowsImageBackup.
Så når du har bootet din pc på Win7 DVD, valgt sprog, og Valgt Reparer Computer, får du en valgmulighed for at vælge mellem 2 ting.
Reparer din HDD, den tjekker en masse.
2 Genskab ud fra image (hvis din usb disk er sat til og har en backup. skulle den selv finde den.)
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 15:54 #24
Jeg har valgt at gendanne ud fra det image, for de fleste af de filer jeg skal bruge ligger vidst på c-drevet og forhåbentligt er de ikke blevet korrumperet...
Jeg krydser fingrer for det virker :)
Der går nok et par timer inden jeg finder ud af om det har virket. Men indtil da er du velkommen til at smide et svar, romeo :)
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 17:03 #25
Jeg håber da du får reetableret det hele:)
Avatar billede romeo Nybegynder
24. januar 2012 - 17:05 #26
De fleste ASUS har forøvrigt en reetablerings partition. Hvorfra du kan gendanne til forbriksindstillinger.
Den tast kombination du skal trykke, står i manualen. Muligvis ligger den på en cd.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2012 - 19:59 #27
Du har nu med stor sikkerhed overskrevet dine data, som jeg læser tråden var dit problem at du havde mistet filtabellen og den kunne du ha gendannet med f.eks. TESTDISK
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. januar 2012 - 21:46 #28
arrrg #27 ;) Du skulle have skrevet et par timer tidligere ;P
Nu har jeg fået den her løsning og den virker vidst - indtil videre ;)

Men tusind tak Romeo! Nu har jeg adgang til computeren og Win, dog kun i fejlsikret tilstand ;( men jeg rømmer den for data og fører på ny windows ind i den.
Det var faktisk det program, som du skriver om der, som startede det hele ;)