Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
16. januar 2012 - 17:54 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

OPLOADE PÅ YOUTUBE

Hej
Jeg har tænkt mig at oploade en video på YOUTUBE af nogle andre som jeg ikke kender personligt. Videoen er fra voice - Danmarks største stemme. Jeg har fået at vide at det er ulovligt at oploade videoer, hvor andre er på uden tilladelse. Det vidste jeg selvfølgelig også godt. Men kan man ikke gør det alligevel, hvis man nu skriver oplysninger, om hvem det er der er på og hvor osv... ??
Der er nogle som skriver (C) Copyright. I DONT OWN THIS. hvis jeg nu skriver det og uddyber hvad videoen omhandler, er det så stadigvæk ulovligt?
Hvis det stadig er ulovligt, er der så andre måder jeg kan oploade på så det ikke er ulovligt?
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:05 #1
Jeg har set mange overføre nogle klips som er filmet fra sådan nogle programmer. De har nu været inde på YouTube et stykke tid. Men hvis det er ulovligt, skal YouTube nok sende en mail til dig, hvor de infomere dig om du skal fjerne det eller andet.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:08 #2
Nu har de været i fjernsynet, så at vise deres ansigter kan der næppe være noget galt i.

Problemet kan opstå mellem dig og DR mht. distribuering af deres materiale.
Avatar billede pstidsen Novice
16. januar 2012 - 18:10 #3
Det er og bliver altid ulovligt, men der sker ikke en føjende fis ved det alligevel! Tænk alle de millioner videoer af sangere som er ulovligt lagt ind. Hvis der er nogle der skrider til handling så er det TV2, men sandsynligheden er nok uendelig lille!
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:13 #4
Men igen, YouTube informere en om det. Så man får tid til at fjerne den, inden du får en bøde eller straf.
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:16 #5
edin22 - Tak for svaret. Men hvordan kan jeg gøre sådan at youtube ikke sender en mail om fjernelse af videoen. Burde man ikke kunne gør det ved at informere med (C)....

hansepeter2- Tak for svaret. Hvordan kan jeg forhindre at materialet bliver distribuering af DR.?
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:19 #6
pstidsen - Jeg ved ikke om de har spurgt om oploadning af videoerne. Mon ikke?
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:22 #7
Altså hvis jeg har en video, som jeg kunne tænke mig at add til en video, og derefter upload den på YouTube, så redigere jeg lidt i lyden, meget lidt i Sony Vegas, og uploader den. Dermed har jeg gjort det til min egen version, også kan man ikke fjerne den. Sådan er der mange der gøre. Men jeg bruger det ikke, overvejer det.
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:24 #8
Altså hvis jeg har en sang....
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:25 #9
Det er da en meget god ide :) Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det. Kan jeg så ikke skrive at jeg har ændret på den? og dermed at den ikke bliver fjernet
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:31 #10
Det behøver du ikke en gang. :)
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:33 #11
Men du skal ikke redigere for meget, for hvis du redigere alt for meget, vil videoen slet ikke blive populær. :(
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:36 #12
Ok Tak. Kan du prøve at uddybe det en smule mer' for hvad grænsen er for hvor meget jeg skal redigere?
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:40 #13
Er det det samme jeg skal gøre hvis jeg vil oploade en video af en kendt sanger med lyrics
Avatar billede pstidsen Novice
16. januar 2012 - 18:50 #14
#6: Nej det kan jeg love dig for de ikke har!

Hvis du har en sang så er den under ingen omstændigheder pludselig lovlig hvis du laver en video til den!
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 18:56 #15
Jeg har læst lidt på lektien, og fandt ud af, at man alligevel ikke må ændre uden tilladelse. Men de vil some regel aldrig gøre noget ved det.
Avatar billede pstidsen Novice
16. januar 2012 - 18:56 #16
Du/I vil nok få gavn af YouTubes egen copyrightskolevideo: http://www.youtube.com/watch?v=InzDjH1-9Ns
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
16. januar 2012 - 19:16 #17
Den ¨video du hentydet til har jeg set men synes den er en smule dårlig :)
Den viser kun hvad konsekvenserne er hvis man oploader noget på youtube som ikke er af ens ejen indhold. Det synes jeg ikke passer da der er mange der oploader videoer af andre som edin22 skriver. Men Tak for svarene. Jeg prøver i første omgang at se konsekvensen af at oploade videoen.
Kan i ikke ligge et svar ud så jeg kan give jer point.
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 20:20 #18
Bare hop ud i det, der vil som regel ikke ske noget.
Avatar billede pstidsen Novice
16. januar 2012 - 20:51 #19
Hold da op! Man skal være hurtig her! Godt 1 time får man til at lægge svar...

Nå men som #18 siger så gør det selvom det er ulovligt...
Avatar billede larsen45 Juniormester
16. januar 2012 - 21:24 #20
Hvis du har en video som andre har lavet
Hvis du har en sang til som andre har lavet

Så vil det altid være ulovligt at uploade. Jeg kender flere som har fået lukket deres konto derinde, selvom de har ændret i video eller i sang indholdet. Jeg ville anbefale dig aldrig at bruge andres indhold, specielt hvis du har optaget det var licens medier, og der vil altid være copyright uanset hvad.

Der er kun 1 måde du slipper for ikke at få lukket din konto, lav dit eget indhold fra bunden. Video hjemmesiden kigger på mange andre ting også end kun lyd og video indholdet, de går mere og mere op i selve indholdet, hvad for en værdi det har, og om det er anstødeligt over andre partner i verden, som kun man kan gætte sig til hvem er.

De har også etiske regler og retninger som selv den mest erfarne bruger af deres hjemmeside ikke kender godt nok.

En harmløs video af en fordrags holder om IT så jeg igår få lukket hans konto, og han havde ikke engang hverken musik eller andet i baggrunden, kun hans egen stemme og en hvid væg som baggrund.
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 21:55 #21
#20 Der er ikke snakke om 50 cent, men en dansk udsendelse. For det første, så tror jeg TV2 er totalt ligeglade med det. For det andet, så er der ikke copyright på sangen, som vedkommende synger i programmet fordi det er deres egen version. Så jeg kan rent faktisk ikke se, hvorfor den skulle blive lukket. DR1 er også ligeglade med dem, der uploader nogle klips fra X-factor...
Avatar billede edin22 Nybegynder
16. januar 2012 - 22:01 #22
Det eneste der kan være copyright på, er filmen som TV2 har filmet...
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2012 - 22:32 #23
@ mohammed1111.

Hvad forhindrer dig i bare at linke til optagelsen i stedet for? Hvorfor skal videoen på Youtube?

Ligegyldigt hvad, så er kopiering og offentlig videreudgivelse af andres materiale forbudt, medmindre der tydeligt står, at brug af det er frit. Kig her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Ophavsret
Avatar billede edin22 Nybegynder
18. januar 2012 - 17:57 #24
@ mohammed1111

Måske denne tutorial/guide jeg har lavet kan hjælpe dig.
Link: http://edinm.dk/sony-vegas-aendre-i-lyden/
Avatar billede milter Ekspert
18. januar 2012 - 21:00 #25
@edin22.

Det er forbudt at hjælpe med ulovligheder på eksperten.dk. Omgåelse af ophavsretten hører herunder.