Avatar billede nikolaj009 Nybegynder
14. januar 2012 - 11:05 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Knækket jack stik inde i lydkort

Hej

Har vært så uheldigt at komme til at knække et jack stik inde i lydkort på en bærbar. Er der nogen der har en god ide til hvordan man kan få den ud? den er knækket halvt over.

Kan man evt bruge en magnet??
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 11:36 #1
Det kommer an på hvad stikket er lavet af. Er det kobber/messing kan du ikke da det ikke er magnetisk.
Og men hensyn til selve hun stik i pc er det sikkert et lukket stik, så du ikke kan komme til at lirke stumpen ud. Og så er det et nyt stik på bundkortet der skal til.
For at få lyd tilbage på pc og du ikke vil ofre reparation, kan være et usb lydkort og et sæt computerhøjttalere:
http://www.av-cables.dk/usb_kabel/usb_lydkort_684_da/?gclid=COzKptioz60CFcovmAodVSjcnQ
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 11:40 #2
Og prøver man med noget sekundlim, skal man passe på med hvor meget man putter på den "dims" man putter i porten. Man risikerer at lime det hele sammen.
Jeg tror nu den største chance er at den bliver skilt ad, men der skal man lige være sikker på hvad man gør før man starter.
Går man igang, så tag billeder/video i forløbet, så man ved hvordan det hænger sammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 11:53 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 12:03 #4
#3 Centrum af stikket er jo sikkert af plastik, og det er derfor at man ved at opvarme et lille søm, kan smelte det ind i stikket. Lad det sidde til det er kølet helt af, og med en tang prøv at trække stikket ud.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2012 - 12:29 #5
Hvis alt det andet glipper, så prøv at bore det ud med et 2mm. bor. Så burde stikket kunne hives ud i stumper, med en fin skruetrækker eller andet.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2012 - 12:32 #6
Ps. Kommer i tanke om, at hvis man bore et lille hul, kan man skrue en lille selvskærende skrue i, og strække stikket ud, ved at hive i skruen med en tang eller bare en snor.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 12:34 #7
#5 Der skal man da vist være yderst forsigtig med boremaskinen ikke?
Borer man ikke nøjagtigt lige ind risikerer man at ødelægge stikket i pc.
Og man skal da også være påpasselig hvor langt man borer ind.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 12:36 #8
#6 Den løsning kan jeg bedre lide. Og i princippet virker den på samme måde som ved at smelte et tyndt søm fast i stikket.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2012 - 12:50 #9
Jo hvis det med sømmet virker, men der er det problem, at varmen fra sømmet straks breder sig til metallet i stikket og videre  til selve indgangen så det hele smelter fast, eller bliver helt forvredet. Så jeg ville selv satse på den selvskærende skrue. Og ja skruen er også mere sikkert end at bore igennem.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:08 #10
Nu er det kun et tyndt søm (måske 1,5 mm tykt). Det er vel begrænset hvor meget varme det kan overføre til stikket i pc?
Vil stik stumpen ikke bare snurre med rundt, når boret sættes på?
Og samme med når du skal skrue skruen fast?
Vil det ikke også kunne skade stikket i pc?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2012 - 13:17 #11
For at brænde sig fast skal sømmet være glødende, så det afgiver meget varme.
Jeg tror godt man kan bore uden at stikket snurrer, men du har ret i, at stikket kan snurre og forhindre skruen i at sætte sig fast, men jeg tror ikke det skader netop fordi stikket er rundt.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2012 - 13:25 #12
Der må da også være den mulighed, at åbne kabinettet og presse det stik ud indefra?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:30 #13
Vi må se hvad spørger prøver.
Har ikke umiddelbart andre ideer.
Et alternativ til et søm er jo også en nål som sikkert forefindes i alle husstande.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:32 #14
#12 Ja hvis stikket ikke er af en helt lukket type. Det er nogle jo pga at der ikke må komme skidt og møg i det.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2012 - 14:06 #15
#14 Ok Jeg ville i alt fald prøve det først hvis det var min PC.
Mange  stik indgange har bare et stykke fjederstål, som slutter i fordybningen i stikket. Problemet er mere, hvis indgangen sidder et sted hvor det er vanskeligt at komme til. Men som du skriver, må vi se hvad spørger prøver.
Avatar billede nikolaj009 Nybegynder
14. januar 2012 - 14:52 #16
Det er lukket i enden, men vil prøve det med sømmet, jeg vender tilbage :)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2012 - 01:04 #17
Hvis det ikke lykkes, så lav et lille hul i det endestykke og pres stikket ud med en lille radio skruetrækker eller lignende.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2012 - 21:06 #18
Fandt spørger ud af noget?
Avatar billede nikolaj009 Nybegynder
18. januar 2012 - 07:58 #19
Nope har ikke haft tid, vil helst undgå at skulle til at skille den ad, så håber jeg kan tage den udefra
Avatar billede nikolaj009 Nybegynder
29. januar 2012 - 12:46 #20
Så vender jeg tilbage, har fået stikket ud, men da jeg fik den ud røg det bagerste plastik ud af stikket(ind mod bundkort) de rester fik jeg også ud, men der er stadigvæk ingen lyd på computeren, men hvis man sætter noget til i stikket kommer der lyd i højtaleren man sætter til, jeg er bange for der er noget gået i stykker inde i selve mb?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2012 - 20:21 #21
Det kunne måske lyde som om der stadig er noget derinde der forhindrer at kontakten til højttalere etableres når stikket er udtaget.
Avatar billede nikolaj009 Nybegynder
29. januar 2012 - 22:32 #22
Har prøvet at lyse derind og prøvet at stikke med en skruetrækker, men kan man have ødelagt noget så den ikke kan få forbindelse til pcens højtalere? Kan man evt få et program som kunne overstyre det?
29. januar 2012 - 23:13 #23
...Kan man evt få et program som kunne overstyre det? ... NEJ - det er rent hardware afbrydelser der er tale om her...
Avatar billede nikolaj009 Nybegynder
30. januar 2012 - 15:28 #24
Fandens også, er der evt nolge som har et forslag til hvad jeg kan gøre herfra nu så?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 16:01 #25
Hvis ikke du kan støvsuge/puste det sidste møg væk, har jeg umiddelbart ikke andre ideer desværre.
Avatar billede nikolaj009 Nybegynder
05. september 2012 - 10:00 #26
Fandt aldrig en løsning, men tak for de mange forslag