Avatar billede askalot Mester
13. januar 2012 - 13:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Printer til fakturaer - hvilken er god og billig i drift?

Hej, jeg skal bruge en printer som hovedsagligt skal køre fakturaer ud. Kan i anbefale en hvor blækpatronerne ikke er alt for dyre?

Mvh Jakob
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2012 - 13:16 #1
Kun sort/hvis udskrift?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2012 - 13:17 #2
sort/hvid skulle der stå
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 13:23 #3
Så skal du ikke købe blæk. En Laser printer er langt billigere i drift.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2012 - 13:23 #4
Du har vel ikke tænkt dig en blækprinter??

Sædvanligvis bruger man gamle matrixprintere (fortrinsvis af mærket OKI) hvis du har girokort i "endeløse baner".

Har du dem på A4 papir, vil det typisk være en laserprinter der klarer jobbet.

Hvad er dit budget?
Avatar billede askalot Mester
13. januar 2012 - 13:51 #5
Hej Tka for kommentarer..

Sort/Hvid: Ja det vil jeg tro ville være nok
Udskrift: på alm A4
Budget: Hmm..ca 1000-1500
Avatar billede askalot Mester
13. januar 2012 - 13:51 #6
Gerne billigere.. (den skal bare stå på et Auto Værksted og fungere som ja, faktura printer)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 16:17 #7
Det langt billigste du kan købe, er en blæk printer. Dem får du til spotpris. Men, og her er sælgers fidus, der er ikke ret meget blæk på, så snart skal du købe mere blæk til - som en avis skrev - parfume pris. Så det bliver dyrt i længden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2012 - 16:43 #8
Hvis ikke du bruger farverne, vil "den billig" blækprinter hurtig blive dyr - farverne tørrer ud, og ender med at give problemer.

Et værksted sætter ret store krav til printeren - miljøet er stopfyldt med snavs, og hvis ikke printeren er modstandstygtig over for det, vil den langsomt snavse til.

Omvendt - i prisklassen er der ingen store muligheder for at vælge noget, der vil være langtidsholdbart. Mit bedste bud vil være en laserprinter i lavprisklassen: http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fql&nf=strmatrix16%3a%5e%22Monokrom+laserprinter+%C2%A4-1.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%C2%A7price%3a%5b259%3b1200%5d%C2%A7specifictaxonomy%3a%5e%22Printer%2c+scanner+%26+kopi%7c27%2fPrinter%7c34%22%24&count=10&offset=0&cpath=1-27-34

Groft set er det ligegyldigt hvad du vælger nede i det prisleje. Den vil, ved rimeligt brug, holde 6-8000 sider i et værkstedsmiljø. Den største forhindring er, at papiret typisk står i en åben bakke, og ikke er lukket væk. Den åbne bakke vil også tiltrække snavs, der kører med ind i printeren, og kraftigt er med til at forkorte levetiden.

Går man op i prisklassen, vil man ved 3-4000,- finde fornuftige printere, der både kan køre med prisbillige tonere og har papiret gemt af vejen. Men først oppe i 5-6000,- kroners klassen begynder de at blive rigtig billige i drift og stabilitet.

En anden løsning er som nævnt en matrixprinter. denne er nok det mest langtidsholdbare og driftsikre du den dag i dag kan få tli et værksted. Priserne starter ved 1300, men ligger på kr. 3000,- og opefter for de rigtig robuste.

Et spørgsmål er også, hvad du skriver ud fra, og i hvilket format. Skriver du eks. ud fra noget gammeldags "tekst" baseret, vil en lavpris blæk eller laserprinter sandsynligvis IKKE kunne fortolke udskriften. Skriver du ud fra noget nyere, rent windows baseret, vil det næppe betyde noget.

Er det fortrykte blanketter, eller skal du selv skrive eks. OCR-koden? - i sidstnævnte tilfælde er der krav om helt specifikke fonte, printeren skal understøtte. Er det fortrykte blanketter betyder det ikke det store.

Er det fortrykte blanketter i A4, som du skal skrive ud på fra et windows program, vil jeg anbefale dig at købe en af de billige laserprintere, og lade den køre nogle år til den ikke kan mere, og så udskifte den til noget nyere.

Men du vil vinde en del drifttid, ved at pakke den væk fra værkstedsmiljøet... - eks inde i et lukket men ventileret skab.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2012 - 17:33 #9
Det med at laser er langt billigere i brug er nu ikke helt rigtig længere. Hp har lavet nogle printere i pro serien som bruger en helt ny teknologi til udsrift, og de falder prismæssigt ikke langt fra en ren sort udskrift fra en laser.
Og lige så snart du går over i udskrifter hvor der er en smule farve på, så bliver blækprintet billigere.
Komputer for alle har lavet rigtig mange tests af printere for at finde ud af hvad print reelt koster, og her kom denne blækprinter ind på andenpladsen ikke mange ører fra det billigste laser print i sort/hvid:
http://komputer.dk/test/printere/hp-officejet-pro-8500a-e-all-in-one
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2012 - 17:35 #10
Du kan se tests her:
http://komputer.dk/test/printere
Tæenk.dk har også lavet tester af printere, men her skal man købe adgang til dem, hvis man ikke abonner på bladet.
Avatar billede juleulven Nybegynder
13. januar 2012 - 17:42 #11
#8's indlæg er RIGTIG godt og det bør overveje nogle af de problemstillinger der bliveer fremsat her i ...

men ellers en laserprinter og i det niveau er det ligegyldigt.. forvent den dør efter "nogle tusinde print".

men som der skrives: kører du fra gammelt XAL/C5/DOS skal printeren kunne fortolke PCL5e og det kan LANGT de fleste billige printere ikke.
Ydermere fakturaprint skal som regel overholde "barcode reglerne" så vær obs på dette ..

Ang blækprinter: hold pølserne LANGT væk ... specielt hvis printeren skal stå i et værkstedsmiljø ... Her er Matrixprint det mest robuste ..
Avatar billede askalot Mester
13. januar 2012 - 19:48 #12
Wow, tak for kommentarer.. skal lige læse det hele ^^
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 19:55 #13
Nu er troværdigheden ikke så stor hverken hos HP, som lagde chips ind i deres printer, så der kun kunne udskrives x antal sider, uanset der var mere blæk, eller Computere for alle, som roste et program, som blev sablet ned af mange, her på E. Det var et program, som lovede at speede computeren op, og fandt flere hundrede fejl, selv i nyetablerede computere. Jeg mener det var de to bag Uniblue, som lavede det. Jeg prøvede det selv, og der blev fundet over 200 fejl. Da jeg undersøgte fejlene var det ikke andet end påståede, genveje, som ikke hørte til noget. Rent svindel.
Avatar billede DangerDane Novice
18. januar 2012 - 23:07 #14
Den der chip du snakker om, kan jeg da selv nulstille på min HP Laserprinter >_>
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2012 - 08:54 #15
Mig bekendt har stort set alle printerproducenter haft chips på deres blækpatroner. Jeg ville ikke kalde dem utroværdige alene af den grund. I så fald er der ikke rigtig nogen troværdige tilbage på markedet...
Avatar billede askalot Mester
03. marts 2012 - 15:06 #16
endte med ikke rigtigt at købe noget :/

Bliver nok en laser printer. valbycom ? points?
Avatar billede askalot Mester
11. juli 2012 - 01:09 #17
-