Avatar billede Rikke-louise Praktikant
11. januar 2012 - 15:44 Der er 3 kommentarer

den hvide dame på ulstrup slot

er der nogen der ved noget om den hvide dame eller så er hun grå. det ved jeg ikke helt. det er fordi at jeg er på en skole som der er
et KÆMPE spejl og der er mange det siger at kl. 12 kommer hun ud af det der spejl. men der ikke nogen der ved hvorfor????
så hvis i ved hvorfor og hvad hendes historie er så må i meget gerne
skrive til mig, da jeg skal sove nede på den skole imorgen
Avatar billede vejmand Juniormester
11. januar 2012 - 16:12 #1
Komtesse Juliane Marie Scheel.
Hun var den ødsle Jørgen Scheels ugifte lillesøster.
Hun blev boende på Ulstrup efter at Fauvelet de Bourienne købt Ulstrup. Det fortælles, at hun stod i et vindue under auktionen i 1835 og holdt sig i gardinet. Da hammeren faldt segnede hun død om og rev gardinet med sig i faldet. Kirkebogen afslører dog, at Komtesse Juliane Marie døde 7. marts 1835, men auktionen blev afholdt 3. marts. Så legenden holder ikke helt.
Hun skildres af Blicher i "Den jyske hvide Dame" og kan stadigvæk træffes, som spøgelse, på slottet den første torsdag i måneden.

Sakset herfra: http://www.ulstrupslot.dk/index.php?menu=historie
Avatar billede Rikke-louise Praktikant
11. januar 2012 - 21:41 #2
men hvad har det men den der undoms skole at gøre det var der spejlet var så forstår det ikke rigtig,
Avatar billede AstidEeg Mølle Praktikant
06. marts 2017 - 12:03 #3
Det siges at spejlet tilhørte Julieane Marie. der går rygter om at hun går rundt på gangen sidste torsdag hver måned. Dem er møder hende dør inden for en måned, på en torsdag. Det er det jeg har hørt, tror at rygterne skifter fra årgang til årgang.