Avatar billede hrohibil Nybegynder
09. januar 2012 - 18:00 Der er 22 kommentarer

iMac eller workstation?

Hej med jer.

Jeg ville meget gerne søge råd her hos jer.

Jeg skal bruge en computer som jeg regner med at bruge maximum 16000kr på.

Jeg skal primært bruge den til videoredigerig (After effect CS5) og lidt små animation klip (Cinema 4D).

Skal jeg investere i en Imac eller en workstation? Hvad ville være at fortrække med de behov jeg har???

Mvh HRB
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. januar 2012 - 18:06 #1
Det er en smagssag. B&O eller pioneer stereo? Du betaler en del for design hos B&O, ligeledes hos Apple. Med andre ord, du får mere for pengene hvis du ikke køber designvarer.
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. januar 2012 - 18:07 #2
PS.

For 16000 kr, er jeg ikke i tvivl om at begge kan klare din opgave.
Avatar billede KHHP Juniormester
09. januar 2012 - 18:25 #3
Jeg synes helt klart at du skal have dig en workstation, men byg den nu selv, hvis du har mulighed for det, da det er langt billigere, samt at du selv kan bestemme design og kvalitet af den hardware der sidder i maskinen.
Jeg har bygget en maskine der kan klare de opgaver, du har behov for, for ca. 5000kr, og det eneste jeg ikke købte nyt var styresystem(havde jeg købte i forvejen til min bærbare) og kabinet/case.
Hvis du gerne vil have Mac OS X styresystemet, så er du mere eller mindre tvunget til at købe en mac. Der er dog en anden måde at få Mac OS X på, uden at smide 19.000 efter en Mac Pro, men det kan du finde på google, så det vil jeg ikke komme ind på her, da jeg nødig vil blive uvenner med mac-brugere, og så er det også lige hvordan man tolker et bestemt afsnit af apples licensaftale, men hvis det havde vækket til interesse, så må du bruge google, da jeg som sagt ikke kan/må hjælpe dig.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. januar 2012 - 18:33 #4
#3

Og hvad er så den reelle prisforskel på din pc og en iMac, når du oven i de 5000,- skal lægge prisen på Windows ,kabinet, evt.,mus og tastatur og en 27" skærm med et udmærket IPS panel..
Næppe en hel masse penge og udover det har du stadig ikke en samlet løsning der fylder det samme som en 27" skærm.
Avatar billede KHHP Juniormester
09. januar 2012 - 18:43 #5
Nej, men jeg tror vi rammer omkring de 10.000, når det hele er færdigt, det er ihvertfald det hele mit setup har kostet, hvis jeg skulle købe alt nyt.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. januar 2012 - 19:27 #6
#5
Så er det også uden 27" skærm.
Avatar billede KHHP Juniormester
09. januar 2012 - 19:31 #7
Skal jeg ikke kunne sige, jeg har selv en 22" med både VGA og HDMI. Så hvis vi regner 2.000 mere til, så er vi vist ved at være der.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. januar 2012 - 19:53 #8
En 22" skærm kan vel fås fra omkring 900,-.
Priserne for en 27" skærm med IPS panel starter ved ca. 5000,-
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2012 - 20:01 #9
#8 Men så er du ikke låst til den hardware der følger med ;)
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. januar 2012 - 20:19 #10
#10
Sådan er det med alle bærbare og Alt-i-en computere, men det var vist et sidespor.

Den største ulempe ved at skifte fra Windows til OS X er alle programmer skal skiftes ud.
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2012 - 20:25 #11
Prøv at kigge på siden herunder fra nogle fyre, som har arbejdet med computere til video i mange år:

http://www.videoguys.com/Guide/E/Videoguys+System+recommendations+for+Video+Editing/0x4aebb06ba071d2b6a2cd784ce243a6c6.aspx
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2012 - 20:30 #12
#10 Det synes jeg ikke helt det er. Hvis du bruger 16k begge steder, kan du nøjes med et 6-10k udskift senere hen med en PC, hvor du med en iMac skal helt forfra.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. januar 2012 - 20:40 #13
#12
Til gengæld plejer det heller ikke at være et problem at sælge en brugt iMac til en ordentlig pris, så i sidste ende tror jeg der er den store forskel i økonomien.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. januar 2012 - 20:43 #14
Der skulle naturligvis have stået:
"...  tror jeg ikke der er den store forskel i økonomien."
Avatar billede hrohibil Nybegynder
10. januar 2012 - 10:14 #15
Her en workstation jeg har fundet til 10K

Vision DTP Special - Intel® Core™ i7-2600 4x3,40GHz (Turbo 3.80GHz)
Motherboard: Gigabyte Z68AP-D3 motherboard
(Ultra Durable 3, USB3.0, SATA3, Smart6)
CPU køler: Temperaturstyret køler
Ram: Kingston 16GB DDR3-1333 RAM
Harddisk: Seagate 1000GB S-ATA3 6Gb/s 7200rpm Silent (1TB)
Grafik: nVidia Quadro 2000 1GB PCI-E Professionelt Grafikkort (NYHED)
Kabinet: Vision Silent kabinet med ekstra køling, alufront og støjdæmpning
Strømforsyning Raidmax RX-600AF 80+ Bronze strømforsyning supersilent energieffektiv
Lyd: 7.1 High Definition Audio (Dolby Home Theater)
Drev: 24x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek 8111 Gigabit LAN
Software: Alle drivere m.v. medfølger.
Køling: Støjsvage kølere og strømforsyning samt ekstra støjdæmpning i kabinet.
(Der er 3 ekstra kølere som kan tilsluttes efter behov)
Garanti: Der ydes 24 måneders fuld garanti på Vision Computere
Service: Vision ServicePack med bl.a. dansk support og hotline
Strømforbrug: Windows ca. 45 Watt / 3DMark ca. 140 Watt
Mål: 54cm x 20cm x 46cm
Levering: Kan sendes fragtfrit i hele Danmark med GLS
Stik/forbindelser:
6 x USB 2.0 Porte
2 x USB 3.0 Porte
1 x RJ-45 LAN 100/1000 Gigabit Jack
4 x SATA2 3GB/s Connectors
4 x SATA3 6GB/s Connectors
1 x DVI
1 x Displayport

Jeg overvejer lidt en SSD HD til operativ system.  Men ellers mener i at grafik kortet er godt til de programmer jeg skulle bruge den til samt, processor og RAM??
Avatar billede KHHP Juniormester
10. januar 2012 - 13:17 #16
Det er en fin maskine du har fundet dig der, men det eneste jeg ikke kender til er det grafikkort du bruger.
Personligt bruger jeg et AMD Radeon HD5670 1GB DDR3, og det kan fint det du skal bruge. Dog vil jeg dog anbefale et AMD Radeon 6000 series kort, eller et nVidia GeForce GTX500 series.
Så er du ivhertfaldt sikker på at du kan klare det du skal. Med hensyn til valg af SSD HD, så får du ikke meget plads for under 2000 kr.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2012 - 15:31 #17
Hvis du skal bruge den til video, får du med 100% garanti brug for en IEEE1394-port på computeren, dvs. FireWire. Jeg vil foreslå et bundkort med indbygget FireWire, men de kan selvfølgelig også købes som indstikskort.

Derudover vil jeg foreslå en Blue-ray brænder i stedet for DVD, evt. en af hver. Hvis du beslutter dig for en af hver, skal du sikre dig, at der er åbninger foran på kabinettet til dem begge.

Evt. kunne du også lede efter et kabinet med så mange frontåbninger, at du kan skifte harddisk uden at skulle åbne hele kabinettet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2012 - 16:43 #18
"Hvis du skal bruge den til video, får du med 100% garanti brug for en IEEE1394-port...". 100% er det nu ikke. En stor del af videokameraerne kommer i dag med USB.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2012 - 18:11 #19
#18.

Lad mig bruge din egen formulering:

"En stor del af videokameraerne kommer i dag med USB." :-)

Hvad med dem, som ikke gør? Og kan du styre et videokamera eller en videoafspiller med USB?

FireWire er meget mere stabilt og anvendeligt end USB, når det drejer sig om overførsel af video til en computer.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2012 - 18:31 #20
#19
Hold nu op. Du skriver at opretter 100% får brug for en firewire indgang, hvilket ikke er sandt. Giv det et par år eller 5, så bruger man ikke firewire mere (OBS. Ikke noget dokumenteret, bare hvad jeg tror).

Færdigdiskuteret/spammet for min del ;o)
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2012 - 19:03 #21
#20.

Skulle vi ikke lige falde lidt ned på jorden igen? :-)

hrohibil beder om forslag og gode råd til en computer, som tilsyneladende skal bruges en hel del til videoredigering. Han mener det tilsyneladende ret alvorligt, for ellers ville han ikke have 16.000 som øverste grænse.

Hvis seriøs videoredigering er hovedformålet med maskinen, er FireWire- tilslutning et "must have" idag.

Og så er det i dag fløjtende ligegyldigt, hvordan situationen ser ud om et par år eller fem :-)
Avatar billede hrohibil Nybegynder
24. januar 2012 - 18:22 #22
Tak for alle jeres svar..

Efter en del grundig overvejelse og søgen, har jeg besluttet at min workstation skal være en pc.

Kender i til nogle af disse sider:

http://www.mm-vision.dk/

http://www.proshop.dk/

http://www.fcomputer.dk/

Kan i anbefale nogle af disse til en konfigurer-selv pc? Eller har i andre links, så kom endelig med dem..
Hrb