Avatar billede keruberne Nybegynder
05. august 2001 - 17:55 Der er 13 kommentarer

Aptiva opgradering

Jeg har en IBM Aptiva PII 233 mhz, men vil geren have en støre processor i er der nogen der ved hvor stor en processor man kan komme i sådan en, for jeg kan ikke lige regne ud hvad det er for et bundkort der er i
Avatar billede mdr Nybegynder
05. august 2001 - 17:58 #1
Hvad for en IBM Aptiva model er det?
Avatar billede sukos Juniormester
05. august 2001 - 17:59 #2
Det kan faktisk bedst betale sig at købe et nyt motherboard!
F.ex.
ECS K7VZ+ VIA-133 som kører UDMA 100 og kan \"spise\" cpu\'er op til 1,5 Ghz!
Fås med en 800 AMD duron og 256 ram (pc133) for ca. 15-1600,- hos datatel.dk
Avatar billede mdr Nybegynder
05. august 2001 - 18:03 #3
Da det er en IBM maskine, er det ikke sikkert at et andet motherboard kan side i kabinettet, da IBM mange gange selv designer deres motherboards.

Hvilket vil sige at han skal have nyt kabinet, motherboard, processor og ram, og det er helt sikkert også en mulighed.
Avatar billede sukos Juniormester
05. august 2001 - 18:04 #4
Med et nyt kabinet koster det 400,- mere!
Avatar billede mdr Nybegynder
05. august 2001 - 18:06 #5
Jeg vil også lige indskyde, at det helt sikkert er at anbefale at du erhverver dig en ny maskine, eftersom den IBM er totalt forældet. Hvis vi siger at du får sta en ny processor i, saa vil den sikkert ikke give den ydeevne du havde regnet med, og skal saa have noget mere ram, og naar du har købt mere ram, giver det heller ikke ret meget, fordi du har en harddisk der sutter totalt, og som køre 4200 RPM.
Avatar billede keruberne Nybegynder
05. august 2001 - 18:09 #6
Det der står på kabinettet er
S/V 55 - 58Y5 ( SL - A )
M/T 2140 - L44

mere ved jeg ikke om det.

Men nu hvor vi er i gang, så er der det med skærmen med højtalerne, hvis man bare installere windows2000 så kan jeg ikke få gang i de højtalere hvorfor kan jeg ikke det, jeg ved er driver der skal køre men hvad for en?
Avatar billede mdr Nybegynder
05. august 2001 - 18:13 #7
Jeg vil nu ikke anbefale dig at køre Windows 2000 på den gamle maskine, det får du ikke noget ud af. Windows 98 SE er nok det system der passer bedst til den dødbider der.

Hvad angår dit problem med lyden, så er det helt sikkert fordi at driveren ikke er installeret, eller ikke er korrekt installeret. Hvis Windows ikke selv har identificeret og installeret driveren til det lydkort der er i, så skal du se om du kan få fat på den hos IBM, men det tror jeg sku ikke du får held med, da IBM ikke vil lave drivere til Windows 2000, på den maskine, da den ikke er lavet til at kunne klare Windows 2000. Du kan bruge noget tid på at finde ud af hvad det err for en producent der har lavet lydkortet, og så søge rundt på internettet efter en OEM driver.
Avatar billede mdr Nybegynder
05. august 2001 - 18:18 #8
Fint. Her er hvad du kan opgradere din maskine med:

http://www.upgrade.de/asp/P_20_OneSystem/frm_1SXB.ASP?idSystem=4692

Den tyske Dmark står i 4, så gang prisen angivte i DM med fire, for at få prisen i danske kroner.
Avatar billede keruberne Nybegynder
05. august 2001 - 18:30 #9
ok, men du ved ikke om at man kan få et andet bundkort til aptiva, da det jo er lidt af et specielt kabinet, med henhold til tænd knappen, med det lille stik som skal tilsluttes i bundkortet det passer ikke helt til ret mange andre bunkort
Avatar billede mdr Nybegynder
05. august 2001 - 18:38 #10
Nu må jeg indrømme at jeg ikke har styr på IBM\'s computere til privat personer, jeg arbejder kun med deres servere. Jeg vil dog anbefale at du anskaffer dig en anden maskine. Køb dig et nyt motherboard, en ny cpu, en 128mb sd133 ram klods og et nyt kabinet. Du kan genbruge dit floppy drev og cdrom drev, og andre ting du måtte have.
Avatar billede palomino Nybegynder
06. august 2001 - 23:37 #11
Jeg vil vove at påstå at du ikke KAN opgradere din gamle aptiva. Ikke med en ny cpu, det vil simpelthen ikke kunne svare sig. Er du klar over hvor langsom og gammel din aptiva er, ihvertfald 3 år hvilket er en evighed indenfor pc-branchen.

Køb en ny maskine! Forsøg ikke på at opgradere din nuværende, det vil simpelthen være for dum...

Palomino
Avatar billede johannielsen Nybegynder
06. august 2001 - 23:38 #12
233 Mhz skulle være fint til win2K - bare der er nok af ram!!!
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
10. august 2001 - 19:48 #13
Jeg har selv en gammel IBM Aptiva PII 266 MHz, altså må den være næsten lige som din maskine bortset fra lidt større processor osv.

Jeg vil tro at du kan opgradere til maks PII 333 MHz da den stadig kører med 66 MHz bus.

Du kan dog sagtens smide masser af ram i den. Jeg har fx 176 Mb Ram og det hjælper virkelig. Hvis du bliver træt af den larmende 4,2 Gb Quantum Harddisk kan også smide en langt større i. Det gjorde jeg, og maskinen blev næsten lydløs.

Her er IBM\'s side om din maskine:
http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rs=0&rt=0&org=psg&doc=DETR-3SXJLH

Der er ikke kun den her side, men mange flere med informationer om alt muligt fra dele til opdateringer osv.

Jeg ved ikke om der gælder det samme for din Aptiva da jeg tror kabinet designet er lidt anderledes, men der kan sagtens smides et nyt bundkort i mit IBM kabinet.