Avatar billede RuneHLA Nybegynder
20. december 2011 - 23:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Installere Windows på Mac

Jeg har nogle spørgsmål som jeg gerne vil have afklaret, inden jeg bevæger mig ud i noget jeg ikke har prøvet før. Skal til at installere Windwows på Mac, da der er nogle spil jeg gerne vil have installeret, men som desværre kun findes til Windows :)

Jeg har hørt om noget software som kører både mac og windows på samme tid?
Altså, sådan jeg ikke skal genstarte og vælge windows og alt det der hvis jeg skal ind i et spil eller program som ikke kan køre med mac. Men tager det ikke meget og bliver den ikke meget langsommere så?

Jeg har en macbook pro i5 fra 2011

Hvilket windows anbefaler i til min computer? xp eller windows 7?

Det er spil som trackmania, counter strike, ages of empires.

På forhånd tak, håber lige i vil hjælpe mig!
Avatar billede kjeldsted Novice
20. december 2011 - 23:21 #1
Jeg vil sige at hvis det er for at benytte spil, skal du ikke vælge at kører begge systemer samtidig. Både OS X og Windows er forholdsvis krævende at have kørende (ikke mindst sidstnævnte), og når man så også vil have spil samtidig begynder processoren at slippe op. Man kan godt installere fx. Parallels og så sætte denne til at hive CPU fra begge kerner. Men så bliver OS X så langsom mens spillene kører at den ikke er meget værd.

I stedet ville jeg anbefale dig at benytte Bootcamp til at installere en Windows. Hvilken Windows vil jeg ikke kommentere på. Har ikke arbejdet ret meget med Windows siden jeg skiftede til Mac, og det var kort efter udgivelsen af Vista. Og jeg håber da der er sket noget positivt siden på den front. Men, det kommer jo ogaå lidt an på det med hvilke spil.

Og først nu, efter at have skrevet ovenstående tekst, ser jeg hvilke spil der er du nævner. Altså jeg kan da huske at jeg engang selv prøvede Trackmania via Parallels (XP), hvilket da sådan set fungerede udemærkert. Men tror at Counter Strike vil være en stor fordel at spille uden OS X kører i baggrunden.
Men man kon jo sige at hvis du starter med at installere en Windows (XP eller 7), via bootcamp, kan du altid "fortryde" og lave bootcamp partionen til en parallels partion sådan at den både kan bootes for sig selv, eller også sammen med OS X.

Måde at gøre det praktisk på er ret simpel. Start med at købe (hvis ikke du allerede har), en Windows installations disk. Sæt denne i maskinen (mens den er tændt). Gå i Spotlight og søg efter "Boot Camp-assistent". Når du åbner denne står der alt på skærmen hvad du end har brug for at vide.
Avatar billede kjeldsted Novice
20. december 2011 - 23:22 #2
Og så har Eksperten vist lavet dobbelt-up på dit indlæg. Så du må nok hellere lukke det ene :)
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
20. december 2011 - 23:39 #3
Tusind tak for dit hurtige svar, det var mig en stor hjælp.
Jeg har en windows 7 cd, så det vil jeg prøve via bootcamp.

Jeg vil droppe det med at have to styresystemer kørende på samme tid :)

Men der ligger ikke windows 7 på mac'en vel? Bliver lidt i tvivl.

Fordi når jeg åbner bootcamp og går lidt videre i programmet så står der:

"Installer windows 7"

"Hent den nyeste software til windows-understttelse fra apple"

Og når jeg så trykker næste så siger den jeg skal ligge en tom cd skive i?

Og jeg har ikke engang installations cd'en i endnu og så siger den det der?
ligger der windows på mac'en som bare skal installeres? eller hvad? det forvirre mig lidt :)

På forhånd tak igen :)
Avatar billede kjeldsted Novice
20. december 2011 - 23:42 #4
Hm. Ja, nu er det da et par dagen siden jeg selv gjorde det.

Men jeg vil tro at det er fordi den vil brænde en CD med drivers. Kører du Lion?
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
20. december 2011 - 23:45 #5
Er helt ny Mac-bruger, så jeg ved det faktisk ikke? Er det styresystemet eller? Og hvor kan man evt. se det henne?
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
20. december 2011 - 23:47 #6
Jeg tror bare det er driveren den skal installere, altså til selve Macbook'en, sådan man kan bruge mus og kamera og alt det :)
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
20. december 2011 - 23:51 #7
Men tusind tak for hjælpen, ligger du lige et svar sådan du kan få point :)
Avatar billede kjeldsted Novice
20. december 2011 - 23:51 #8
Ja. Men jeg kiggede lige selv efter i Boot Camp-assistenten, og det må være Lion du kører. Og by the way, tillykke med Mac'en ;)
Man får jo ikke længere installationsdiske med når man køber en ny Mac. Engang få der Windows drivers på disse diske, men eftersom man ikke længere benytter diske får man dem jo altså ikke med.

Det, som jeg formoder, der skal ske er at der skal brændes en CD med drivers. Altså sådan at man kan være sikker på at skærmen kører i rigtig opløsning, at mus, tastetur, lydkort og den slags virker. Så når du har oprettet en CD med disse drivers, burde du få adgang til at påbegynde installationen. Når du så har installeret din Windows 7 skal denne disk indsættes og drivers skal installeres....

Dog sidder jeg da godt nok og undre mig lidt over den der, "Opret en Win 7 installering disk"... Men der følger jo nu nok ikke en nøgle med, i fald der ligger en Win 7 installation... Og gid vist hvordan man kan installere XP... Hm... Men håber ovenstående kan hjælpe dig lidt.
Avatar billede kjeldsted Novice
20. december 2011 - 23:52 #9
Og bare behold de points selv :)
Avatar billede kjeldsted Novice
21. december 2011 - 00:10 #10
Ah, ja... Det hjælper jo sommetider at læse hvad der står. Hvis man har ISO fil med Win7 kan man få OS X til at lave en installationsdisk på en USB stick. Ellers skal man benytte en original installations DVD med Win7.
Og den software der skal hentes er selvfølgelig drivers.

Og sidst men ikke mindst. Apple er åbenbart bukket under pres fra Microsoft om at droppe XP, og spørge for at man kun kan installere Win7 fra Boot Camp... Men man behøver jo ikke at installere den via. bootcamp hvis det er man gerne vil have XP ;)
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
22. december 2011 - 13:05 #11
tak for hjælpen :)

LUKKET