Avatar billede Berti12 Nybegynder
17. december 2011 - 20:55 Der er 5 kommentarer

Hjælp! Med et lidt mærkeligt spørgsmål...

Hej derude,
Kan man finde ud af hvad man printede fra et stykke tid siden? Jeg printede noget ud på min HP-printer d. 7 december og har virkelig brug for at vide om det er muligt at få fat på det på en eller anden måde?

Håber det var til at forstå og at der er nogen der vil hjælpe mig.

Mvh.
Berti12
Avatar billede Skumlos Nybegynder
17. december 2011 - 21:15 #1
Du vil have fat i dataene eller vil du bare se jobnavnet?
Dataene er næsten sikkert væk, da spooleren har sendt jobbet til printeren, som efter udprintning sletter fra sin interne buffer. Altså vil jeg ikke mene du kan få fat på selve printet.

Hvis det er jobnavnet har visse printere (dog mest store industrielle) en intern log, men om den vil gå så længe tilbage ved jeg ikke. Ofte er det ikke mere end 1 dag eller noget...
Avatar billede Berti12 Nybegynder
17. december 2011 - 21:17 #2
Nå er der nogen som helst anden måde der måske kunne lade sig gøre for at få dokumentet tilbage?
Avatar billede Skumlos Nybegynder
17. december 2011 - 21:37 #3
Hvis jeg skal være ærlig så nej. Er det en fil du selv har haft, og så slettet, eller er det noget du havde printet fra nettet?
Avatar billede Berti12 Nybegynder
17. december 2011 - 21:42 #4
Jeg tror bare jeg har glemt at gemme sidste gang jeg lavede nogle ændringer :( ved du om det er muligt, at få sådan nogle tilbage eller er jeg bare fortabt nu? :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2011 - 23:08 #5
Man har mulighed for at lade PC´en gemme printjobs - men dels tager det plads, og dels er det noget du aktivt skal have slået til... - jeg kender ikke nogen, hverken professionelt eller privat der bruger funktionen.

Logfilen gælder også ganske rigtigt, men her kan man kun se evt. navn på dokumentet.

Genskabe dokumentet kan du, hvis du er meget heldig. Windows 7 har indbygget noget versionsstyring, så prøv at højreklikke på dokumentet og vælg egenskaber. Hvis funktionen er slået til, vil sidste faneblad hedde noget med "versionsstyring", og her kan du se evt. ældre versioner af dokumentet.

Men omvendt - hvis ikke du har haft det gemt med ændringerne, har dokumentet kun eksisteret i RAM på PC´en, og har aldrig været skrevet til harddisken.

Og dobbelt omvendt, så alligevel... - for Word tager sædvanligvis automatisk bakcup af dokumenter under redigering. Men dette er også forældet og forlængst slettet, så du skal virkelig have fat på en dataekspert, for at konkludere om eventuel data kan gendannes.

Jeg tror desværre du må skyde en hvid pil efter dokumentet...