Avatar billede Kennedster Nybegynder
11. december 2011 - 22:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Genvejstaster i InDesign cs5

Hej Eksperter,

Min kæreste har et problem med hendes ny-indkøbte Adobe InDesign cs 5.
Der er ingen genvejstaster som virker. Det er en engelske version. Hun har arbejdet med den engelske version på arbejdet, hvor at hun kan bruge alle genvejs taster. F.eks. ctrl+ en tast. Efter hvad jeg kan se efter søgninger på nettet, kan det være et kompatibilitets problem med engelsk/dansk tastatur. Men vi kan ikke få genvejs taster til at virker. Er der nogle af jer som kan give et fif hvad man skal gøre i programmet for at få det til at virke?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh
Kenneth
Avatar billede prodic Mester
11. december 2011 - 22:21 #1
Er der slet ikke nogle genvejstaster der virker eller er det kun specielle genvejstaster?
Førstnævnte kan være en fejlinstallation som fikser det. Sidstnævnte kan muligvis afhjælpes ved at ændre Edit->Keyboard Shortcuts under Set til Default Danish.

Det kan også være et spørgsmål om at nulstille preference-filen som styrer Indesigns opsætning og har tilbøjeligheder til at kunne lave uforklarlige unoder.

Endeligt kan det også skyldes installationssproget som i visse tilfælde kan være EN_us eller EN-gb. Opstår der en uoverensstemmelse mellem de 2 under program files og under den lokale brugerprofil, så kan det også give nogle fejl der minder om din beskrivelse.

Går det helt i knuder så har Adobe mig bekendt gratis support på installationsproblemer. Kunne være en mulighed.
Avatar billede Kennedster Nybegynder
12. december 2011 - 13:34 #2
Tak for forslaget. Vi prøver senere i aften at se om vi kan få det til at virke. Prøver også med Adobe's support. Jeg vender tilbage :)
Avatar billede Kennedster Nybegynder
01. januar 2012 - 13:37 #3
Ja, vi har ikke fået det til at virke 100%. Men i PhotoShop virker det, men inDesign glemmer somme tider genvejstasterne man manuelt ligger ind. Det er godt nok mystisk. Har prøvet at ændre sprog på tastatur uden resultat. Any ideas?
Avatar billede prodic Mester
02. januar 2012 - 14:48 #4
InDesign kan opføre sig underligt nogle gange pga. en korrupt preference-file.
Jeg vil anbefale dig at nulstille/resette denne, hvilket betyder at alle dine indstillinger bliver nulstillet.
Derfra kan du starte opsætningen forfra og med lidt held så kan du gemme dine manuelle genvejstaster og muligvis lave en kopi af den fysiske fil, hvis placering jeg ikke har i hovedet, og genbruge denne når InDesign senere laver unoder.
Stien til den nødvendige fil kan jeg, eller en anden, finde til dig hvis du ønsker at bruge den løsning.

Alternativt kan du kontakte Adobe's support. De kan have flere tricks oppe i ærmet.
Avatar billede Kennedster Nybegynder
21. april 2012 - 09:17 #5
Er ked af jeg først svarer på denne "gamle" tråd. Vi kan ikke få det til at virke. Sjovt nok har min kæreste også dette program på hendes arbejdscomputer, som også er en bærbar og da det blev installeret på den, fungerede alle genvejstaster. Hendes private bærbar er en lidt gammel sag, kører Vista og trænger til at blive skiftet ud. Så nu må vi prøve og se om det virker når vi geninstallerer på den nye maskine :)

@Prodic - Skriver du et svar, så jeg kan give dig point?

/ Kenneth
Avatar billede prodic Mester
21. april 2012 - 13:41 #6
Du smider bare et svar selv og accepterer det. :-)
Ellers tak.
Avatar billede Kennedster Nybegynder
21. april 2012 - 15:06 #7
svar