Avatar billede Casper_W Nybegynder
10. december 2011 - 20:57 Der er 11 kommentarer

Hvilke ram kan man bruge?

Hej!

Jeg kan se, at min PC understøtter pc2-4200 og pc2-5300 ram. Kan jeg godt sætte ram i der er højere end dette, fx. PC2-10600 - eller vil den simpelthen ikke acceptere sådan en blok?

Og.. Der sidder PC-4200 i i forvejen - så hvis jeg sætter en anden hastighed i, skal disse ram så udskiftes, eller kan der godt sidde ram i med forskellige hastigheder?

Med venlig hilsen
Casper
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2011 - 21:32 #1
Hvilket bundkort har du? Evt link.. samt kører du 32 eller 64 bit?
Avatar billede Casper_W Nybegynder
10. december 2011 - 21:48 #2
Det er et Intel 82945. Jeg kører 32 bit :)
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2011 - 22:15 #3
#2 Jeg tror det er dit chipset og ikke bundkort.. (Hent evt CPU-Z for at se hvad dit bundkort/motherboard hedder..
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2011 - 23:03 #4
Dit bundkort vil automatisk tilpasse den hurtigste ram til den langsommme. Så du har ikke nogen fordel ved at sætte hurtigere ram i end bundkortet understøtter, selvom det måske kunne fungere sammen.
Men hvorfor ikke fylde det i den som bundkortet understøtter af pc2 5300?
Avatar billede Casper_W Nybegynder
10. december 2011 - 23:40 #5
10600 er fundet billigere end 5300 - derfor :) Så hvis 10600 alligevel virker, kan jeg lige så godt købe dem. Men det gør de så kan jeg forstå? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2011 - 23:56 #6
Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver måske fungere sammen.
Avatar billede buttwipe Juniormester
11. december 2011 - 01:13 #7
Jeg tror der står pc3-10600 ikke pc2-10600.
DDR3 passer ikke i dit bundkort.
Avatar billede Casper_W Nybegynder
11. december 2011 - 01:59 #8
Ja, okay, så pc2-8500 :)
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2011 - 08:16 #9
#9 Hvilket bundkoart har du? Det du nævner længere oppe finder jeg ikke et bundkort på, men snarer et chipsæt..

(Jeg ved ikke hvornår jeg kan svare, så bliver nok en anden der tjekker hvilke ram du egentligt kan benytte.

Og en tilføjelse, hvis du går efter det billigste så skal du heller ikke regne med og få det der virker bedst for dit bundkort og tro mig, nogle gange er det bedre og give lidt ekstra end lidt for lidt.. og hvis du ikke har brug for flere/andre ram så undlad og køb.. spild af penge hvis det du har nu er rigeligt.. (32 bit understøtter ca 3,5 GB ram) så du burde fint kunne klare dig med 2 GB.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2011 - 08:43 #10
på de stationære står det ofte på selve kortet med tydelig skrift

en prøve
kortlink.dk/a8cs

denne her kan vise dig hvad dit bundkort hedder

http://www.piriform.com/speccy

eller du kan hente SIW og lade den vise dig hvad det hedder
det er vigtigt at de ram man bruger kan køre med dit bundkort
man skal absolut ikke bare bruge noget tilfældigt eller højere clock frekvens end bundkortet kan klare og det bliver bestemt at bios  --- så det er vigtigt at bios er fuldt opdateret

på producenten af dit bundkort står der hvilke ram typer dit kort kan køre med - det betyder ikke at andre ikke kan bruges men lad være

m.v.h
Avatar billede Casper_W Nybegynder
11. december 2011 - 13:32 #11
Bare for at smide en update, smed jeg nogle pc2-6400 i og de fungerer uden problemer! :) Så det kan lade sig gøre. Og den har bare downclocket rammene til 533 mhz