Avatar billede jny-dk Nybegynder
05. december 2011 - 19:18 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

CPU upgrade

Hej...

Jeg har en hp bærbar dv7-2280

Jeg vil gerne sætte ny cpu i. har fundet 2, men ved ikke om den kan køre en quad (har pt en duo). socket passer og chippen på bundkortet burde kunne tage den? mit system ser således ud:
Bundkort: Quanta 3624
Cpu: Intel t6600
http://ark.intel.com/products/37255/Intel-Core2-Duo-Processor-T6600-(2M-Cache-2_20-GHz-800-MHz-FSB)
Chip: Intel pm45
http://ark.intel.com/products/chipsets/35515
Ram: 4g ddr3

vil gerne have den her i:
http://ark.intel.com/products/37033/Intel-Core2-Quad-Processor-Q9100-(12M-Cache-2_26-GHz-1066-MHz-FSB)

Eller skal jeg nøjes med:
http://ark.intel.com/products/35431/Intel-Core2-Extreme-Processor-X9100-(6M-Cache-3_06-GHz-1066-MHz-FSB)

Men kan den køre en quad. Chippen understøtter den (læst på intels side)eller kan bundkortet ikke tage den?

Håber i kan hjælpe
Mvh Jny
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
05. december 2011 - 20:12 #1
Det er ikke altid lige sådan lige at opgradere i en bærbar, i dit tilfælde ville jeg gå ind på hp's hjemmeside under support og så læse nøje i beskrivelserne på de BIOS revisioner der er givet til din model. HP får jo lavet specifikke bundkort til bærbare så der er næsten altid noget de tilføjer eller tager fra alt afhængig af hvilke modeller de laver i den DV serie.
umiddelbart er svaret ja, det kan du godt, men jeg ville nok lige læse om bios'en understøtter den du godt vil have i. det er jo HP selv der laver deres egne bios opdateringer.
Avatar billede jny-dk Nybegynder
05. december 2011 - 20:22 #2
Har prøvet men synes ikke jeg kan finde noget konkret. har haft lidt blandet svar rundt omkrin på google. men burde det ikke du, hvis cippen understøtter. det er vel den der bestemmer
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
05. december 2011 - 21:03 #3
Jeg prøvede også lige at se efter, men alle revisionerne er næsten kun om opgradering af radeon og systemstabilitet mm.

Jeg ville nok prøve at ringe til HP support danmark 70 20 28 45 og få dem til at oplyse dig nummeret til deres service center, dem ville jeg spørge om opgraderingsmulighederne. gjorde jeg for nogle år tilbage da jeg også tænkte på at opgradere men det lød for dyrt så jeg gjorde det ikke. men de vil i hvert fald kunne fortælle dig hvilke cpu'er du kan opgradere (og oplyse en heftig pris). derefter kan du jo selv købe den og sætte i eller noget.
Avatar billede jny-dk Nybegynder
05. december 2011 - 21:12 #4
Oki. har lige updateret bios samt chipsæt til det nyeste version.

kan finde cpuen på ebay til under 1000kr. så tænkte det var et forsøg.
jamen det vil jeg prøve. mange tak ;)
har haft et par lange aftener med at grave i det her.
har ikke prøvet og skifte en cpu i en bærbar før, men burde vel ikke være det store problem eller? nogen afaringer med dette?
Avatar billede Simon14 Nybegynder
05. december 2011 - 21:19 #5
du skal sætte et par timer af toil at skille computeren ad. find også en guide til hvordan den skal skilles ad, (google) ellers går det nok i koks - det var sådan min dv6 mistede livet ^^
Avatar billede jny-dk Nybegynder
05. december 2011 - 21:34 #6
he he. ja det vil jeg gøre.håber jeg har mere held simon ;)

hvordan gir jeg mine points til sleeper15 (første gang jeg prøver det her)
05. december 2011 - 22:46 #7
Bare til en anden gang -> PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede jny-dk Nybegynder
05. december 2011 - 23:03 #8
så jeg med. sorry. men kanont forum.
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
06. december 2011 - 14:39 #9
hej igen :)
mht. at skille den ad så ligger cpu'en typisk under tastaturet eller under samme cover til ram for at det skal være nemt at skifte, ikke at det nogensinde er, men anyway, tjek i manualen for at se mht udskiftning af ram til at starte med, og hvis ikke cpu'en+køler kommer frem der skulle der meget gerne sidde en 3 stk skruer i bunden som holder tastaturet fast, og på bagsiden 2 stk typisk som holder den ca 1-2cm plastplade fast helt oppe ved skærmen ovenover tastaturet som også lige skal fri.

jeg gør typisk det at jeg bruger spisebordet, rydder det for pynt og så lægger jeg systematisk skruerne som de sidder, blot rundt omkring "arbejdet" så at sige. så kan du nemmest holde styr på dem.

:)
Avatar billede Simon14 Nybegynder
06. december 2011 - 15:32 #10
@sleeper15

du skal jo skrue cpu køleren af, for at kunne skifte cpu'en. sådan en køler fylder pænt meget i en hp dv6 ;D
Avatar billede jny-dk Nybegynder
06. december 2011 - 19:57 #11
hey.

så har den kære dv7 været skilt næsten helt ad. fik alt af på bagsiden (harddisk, drev ram mm.) og fik den højtaler plade ting med on/off knappen af. kunne ikke lige få stikket af til tasteturet... så noget film på tuben om det, så var næsten derinde... måtte samle den igen for at se lidt mere af filmen ;).

du skrev noget om at læse i bios om den kunne tage den? hvor gør jeg det henne, altså inde i bios?

men bestiller den nye cpu, så må vi se om det kan gi sig. ellers bliver jeg 900kr fattigere men en afaring rigere he he.

men hvis du er hård til det må du da godt få jobbet sleeper ;)
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
07. december 2011 - 06:36 #12
har lige pt 4 bærbare, den ene led døden ved hjælp af sodavand så den blev splittet ad til reservedele hehe, de 3 andre har været splittet ad adskillige gange med succes for at rense cpu blæsere og what not.
det med bios var readme filerne der typisk følger med hver opdatering (hvilket de tilsyneladende er holdt helt op med at frigive), en gennemgang af cpu-id værdierne i en bios fil overgår selv min forstand. (jeg ved hvordan de ser ud og alt det, men at compile en bios er ude af min liga)

stikket til tastaturet (meget fladt bredt kabel) der skal du lige vrikke den sorte clips fri som holder det fast, hvis du kigger ovenfra og direkte ned, så skal den typisk vrikkes lidt hen mod dig selv og så op. det frigiver kablet.
vær dog opmærksom på at det er meget tricky at få sat i igen, så vær omhyggelig og giv dig god tid.
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
07. december 2011 - 06:38 #13
ah ja, min ene, som stadig lever, er en dv6.
den er lidt tricky også da køleren både har plade til cpu og gpu, med en heatpipe, så jeg ikke lige første gang hehe, fik derfor bukket den en smule, men det virker upåklageligt stadigvæk
Avatar billede jny-dk Nybegynder
07. december 2011 - 12:12 #14
ok. jamen så er det hvis bare og prøve sig lidt ad....

men når jeg ændre fra dual til quard med en højere fsb (fra 800-1066) skal jeg så ikke osse ændre mine ram... lige nu kører de 400mhz med en "fsb:dram" 1:2.
hvilke ddr3 ram skal jeg så have? hvordan regner man lige den?
Avatar billede jny-dk Nybegynder
07. december 2011 - 12:42 #15
Der står de kan kører 533mhz. med 1:2 gir det jo 1066. er det godtnok eller skal de køre 1:1?
skal jeg købe ram med en mhz på over 1066?
kan ikke helt læse mig til det på google eller herinde?
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
08. december 2011 - 06:41 #16
det er 1:2 ja.
pc3-10600
204 pin so-dimm ddr3
det er 1333mhz, vil give en bedre ram timing/cas latency når de så kører på 1066mhz
Avatar billede jny-dk Nybegynder
10. december 2011 - 18:36 #17
Og så vil de køre 1:1?
Du høre nærmere når jeg fået Monteret den nye cpu.
Venter spændt på den kommer ind af døren.
Avatar billede jny-dk Nybegynder
19. december 2011 - 08:25 #18
Hej....  Så er rammene mont. gav en meget hurtigere start og bedre grafik.

Har sat den nye cpu i. men nu vil den ikke starte op.
bliver ved med at køre med windowslogoet der starter op... kan læse i bios at den har fået ny cpu.

skal jeg køre en recovery? eller er det cpuen den ikke kan læse?
Avatar billede jny-dk Nybegynder
20. december 2011 - 10:08 #19
så har den været startet 2 gange med den nye cpu... men har hvis været held, fungerede fint når den kom ind i windows, kan se 4 tråde på joblisten. men gider kun starte op 2 ud af utrolig mange gange...