Avatar billede Aquavandmand Nybegynder
29. november 2011 - 23:44 Der er 5 kommentarer

<form>, dropdown menu samt 2 variabler i hver valgmulighed?

Hej alle.

Jeg er igang med at lege med databaser og php.

Jeg har en database, med en MASSE talsæt. Jeg har ordnet det, så den loader det ind i en <form> dropdown menu (hele dropdown menu scriptet ligger i databasen hvorfra oplysningerne bliver hentet)

Mit spørgsmål er så: Hvordan isolerer/putter jeg ekstra oplysninger på?

Fx. her:

1. Mads Fredriksen, 370 pts
2. Fredrik Madsen, 320 pts

Der vil jeg gerne have isoleret, så jeg får variabler ala:
$variabel1 = "Mads Fredriksen" og "Fredrik Madsen"
$variabel2 = "370" og "320"

Der er altså nogle oplysninger der slet ikke skal med, nogle der skal isoleres.

Med andre ord. Kan man smide ind så det fx er:

1. Mads Fredriksen, 370 pts
Hvor der samtidig er 2 hemmelige variable der ikke er synlige, der siger $variabel1 = Mads Fredriksen og $variabel2 = 370

Håber det gav mening, ellers spørg så prøver jeg at uddybe.

Workarounds vdr. dett problem er også fint nok :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. november 2011 - 07:51 #1
velkommen til E
spørgsmålet er nok bedre placeret her: http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Script/PHP/

men lidt hjælp skal du have, har du overvejet at kigge på explode http://dk.php.net/explode

<?php
// Example 1
$var  = "Mads Fredriksen, 370 pts";
$pieces = explode(",", $var);
echo $pieces[0]; // Mads Fredriksen
echo $pieces[1]; // 370 pts
?>

så er det bare at smide det ind i din løkke der udtrækker data, og opbygge variablerne $variabel1 og $variabel2
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. november 2011 - 09:48 #2
hvordan ser den sql ud der danner "1. Mads Fredriksen, 370 pts" ??
er Mads Fredriksen et felt i db eller flere, hvad hvis brugeren har mellemnavn også??
er 370 pts et felt ??
hvordan ser tabel structuren ud  for "users", det kunne værer nemmere allerede der

<?php
// Example 1
$var  = "Mads Fredriksen, 370 pts";
$pieces = explode(",", $var);
$pieces[0] = trim($pieces[0]);
$pieces[1] = trim($pieces[1]);
$names = explode(" ", $pieces[0]);
$point = explode(" ", $pieces[1]);
$antal_point_elementer = count($point);
print_r($pieces);
print_r($names);
print_r($point);
echo "point txt vil altid være sidste element -1 i point arrayet ".$point[$antal_point_elementer-1];
?>

output
Array
(
    [0] => Mads Fredriksen
    [1] => 370 pts
)
Array
(
    [0] => Mads
    [1] => Fredriksen
)
Array
(
    [0] => 370
    [1] => pts
)
point txt vil altid være sidste element i point arrayet pts
Avatar billede Aquavandmand Nybegynder
30. november 2011 - 16:22 #3
Det var bare fiktionelt.

Nu har jeg fundet det frem (havde ikke mulighed for det tidligere).

Her er et eksempel:

<b>Hawkeye</b><SELECT NAME="upg_command" SIZE="1"><OPTION SELECTED>None<OPTION>Hawkeye (10)<OPTION>Musician (5)<OPTION>Standard Bearer (10)<OPTION>Hawkeye + Musician (15)<OPTION>Hawkeye + Standard Bearer (20)<OPTION>Hawkeye, Standard Bearer & Musician (25)</SELECT>

Det er et felt i databasen, der henter denne tekst ud. Det bliver så puttet ind i en form, men henter hver indhold af formen ud af databasen, da det altid vil være forskelligt. Fx. kan den også se sådan ud:

<b>Hawkeye</b><SELECT NAME="upg_command" SIZE="1"><OPTION SELECTED>None<OPTION>Light Armour (1/model)SELECT>

Mit problem, eller udfordring, er så at jeg skal have isoleret navnet, og point. Fx. "Light Armour" og "1", da jeg skal bruge pointene til at tælle sammen.

Giver det mening ?
Avatar billede Aquavandmand Nybegynder
30. november 2011 - 16:24 #4
Jeg har endnu ikke genereret strukturen det skal ind i, men det skal både indeholde et navn samt et point variabel. :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
01. december 2011 - 17:27 #5
du svarer ikke på mit spørgsmål fra #2
hvordan ser tabel structuren ud  for "users", det kunne værer nemmere allerede der

hvordan får du dannet disse 2 ??
1. Mads Fredriksen, 370 pts
2. Fredrik Madsen, 320 pts

det må blive dannet ud fra et db udtræk, hvilke sql sætning bruger du til dette ??
hvordan er structuren fra den/de tabeller der indgår i udtrækket