Avatar billede mortentholstrup Nybegynder
28. november 2011 - 18:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cirkel kan ikke fange skæringspunkt.

Hej,

jeg har det problem, at jeg ikke kan få cirkler til at ramme et skæringspunkt i AutoCad Architecture 2012. Jeg kan godt finde skæringspunktet, når jeg skal starte cirklen, men når jeg så vil afsætte radius i et skæringspunkt, vælger cirklen ikke skæringspunktet, men et punkt lige foran skæringspunktet. Derudover kan jeg ikke finde skæringspunktet mellem min cirkel og en linie. Det er som om, at cirklen ikke har nogle punkter i sig, eller hvordan man nu lige skal forklare det.

Hvis der er nogle, der har en løsning på dette problem, må de meget gerne skrive, da jeg sidder i en frustrerende situation.

På forhånd tak.

- Morten Kristiansen
Avatar billede dla Praktikant
29. november 2011 - 15:39 #1
Har du tjekket om de ligger i samme z-værdi?
Avatar billede mortentholstrup Nybegynder
29. november 2011 - 16:26 #2
Hvordan gør man det? Jeg er ikke erfaren med autocad, og jeg bruger det kun på hovedforløbet som tømrer.
Avatar billede dla Praktikant
30. november 2011 - 09:02 #3
Nu bruger jeg altså ikke Architecture, men almindelig AutoCad, men der er vist ikke forskel på x, y, og z.
Klik på elementerne og tjek at z-værdien er nul. Det ser du i Properties. Properties fås frem med Tools/Palettes/Properties eller højreklik/Object Properties.

Når du skriver 'et punkt lige foran skæringspunktet' kan det være fordi skærmen ikke viser cirklen helt rund, prøv at regenerere (skriv regen og tryk enter) efter du har zoomet ind, så bliver cirklen mere rund. For det kan godt være at den har fat i skæringspunktet, det ser måske bare ikke sådan ud lige i det øjeblik, men det har ingen betydning.

Spørg bare igen hvis der er noget du er i tvivl om.
Avatar billede mortentholstrup Nybegynder
30. november 2011 - 18:11 #4
Det med "regen" har jeg været igennem. Der sker godt nok det, som du er inde på, at cirklen får fat i skæringspunktet. Men når jeg så "regen" for at zoome ud igen, og jeg derefter prøver at zoome ind, så er unøjagtigheden der igen.

Z-værdien er lig 0.
Avatar billede dla Praktikant
01. december 2011 - 09:24 #5
Ja, men det er jo ligegyldigt hvor meget unøjagtighed der ser ud til at være, det er jo kun en visning på skærmen. Har den fået fat i skæringspunktet, er det ligemeget om det ikke ser sådan ud, det er rigtig nok alligevel. Hvis du ikke tror at den har fat i skæringspunktet, kan du zoome meget ind og regenerere, så ser du det. Selv om det ikke ser sådan ud når du zoomer ud, har den jo stadig fat, tingene flytter sig ikke af sig selv.
Avatar billede mortentholstrup Nybegynder
01. december 2011 - 22:43 #6
Okay. Det tyder da på, at Autocad er mangelfuld så. Sådan noget burde vel ikke forekomme, så man tror, at programmet har en fejl i sig.
Avatar billede dla Praktikant
02. december 2011 - 08:46 #7
Det er sandelig hverken en fejl eller en mangel! Det er helt med vilje for at programmet ikke skal være alt for langsomt til at opdatere skærmen. Hvis det er en meget stor tegning, ville det tage en krig at opdatere skærmen når man zoomer, hvis den skulle have super høj opløsning på hele tiden. Dét ville være en fejl!

Når man er vant til at arbejde med AutoCad tænker man slet ikke over det, man kan jo se om man fik fat i et skæringspunkt, og så er der ingen grund til at kontrollere det yderligere. Det vigtigste er hvor hurtigt programmet er, og det er langsomt nok i forvejen.

Mvh Dorit
Avatar billede mortentholstrup Nybegynder
02. december 2011 - 14:30 #8
Okay. Nu er mine tegninger minimale, i hvert fald i forhold til de tegninger, som evt arkitekter sidder og bakser med. Men ja ja, hvis det ikke er noget fejl, så er alt jo, som det skal være. Du skal have mange tak for hjælpen.