Avatar billede Slettet bruger
16. november 2011 - 20:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Så er openSUSE 12,1 her.

http://en.opensuse.org/Portal:12.1

Er der nogen der har prøvet den eller live-cd en.

Hvis ja hvad er så jeres erfaring ?

Tænker på en opgradering i stedet for en ren installation. Da min 11,4 kører perfekt nu.

Kan det ikke være lige så godt. ?
Avatar billede double-g Juniormester
17. november 2011 - 13:13 #1
Ja jeg køre med den nu, og hvis jeg skal være helt ærlig så forekommer den som værende en lille smule mere rå i kanterne end openSUSE distro'erne plejer at være. Eksempelvis har jeg for første gang bøvl med openGL med de indbyggede grafikkortsdrivere. Og Sun's Java er ikke officielt tilgængelig endnu, så indtil videre kører den med openJDK + IceTea-web-plugin. Og de er bestemt ikke blevet bedre end de plejer at være.

Jeg er også lidt skuffet over at det nye opreklamerede filsystem BTRfs (tjek evt. http://www.youtube.com/watch?v=9H7e6BcI5Fo de første 3 - 4 minutter er dog ren bla.bal.bla) godt nok er med, men den er ikke helt kogt færdig, Eksempelvis kan fsck.btrfs ikke reparere fejl i filsystemet, så jeg holder mig til ext4 lidt endnu.

Til gengæld så virker mit lydkort for første gang nogensinde out of the box.

Jeg tror en god ugestid mere ville have gjort underværker. Men det er nok svært helt at undgå, når de har valgt at køre med faste 9 måneders frigivelsesintervaller., Jeg gruer i grunden lidt for hvor mange tæv den får under den lovede anmeldelse i KanalTux.

Der skulle ikke ske noget ved at opdatere i stedet for at lave en ny installation (omend det er maget rart at få ryddet lidt op en gang i mellem, så længe /home er placeret på en separat partition så man ikke mister nogen personlige indstillinger) men med en perfekt kørende 11.4 så ville jeg nok vente i hvert tilfælde til de første opdateringer er frigivet.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2011 - 15:13 #2
Ikke absolut opløftende.

Jeg havde ved installationen af 11,4 netop problemer med grafikdriverne, så jeg venter en måneds tid med en installation/opgradering.

Håber det er ok, jeg så lægger næsten samme spørgsmål ud igen ?

Min kpackagekit har dog ikke fungeret spor godt med 11,4, så jeg har måttet opdatere med zypper up eller YaST.
Er det for tidligt til, at du kan sige, om noget har ændret sig der ?

Jeg har fået den viden jeg ønskede og håber at du lægger et svar

Tak for hjælpen
Avatar billede double-g Juniormester
17. november 2011 - 16:31 #3
ja der er bestemt noget der har ændret sig. Faktisk er der slet ikke noget der hedder kpackagekit i 12.1. Den har fået en overhaling både grafisk og med ekstra funktioner og nu går den under navnet Apper / packagekitd.

Om den så er blevet bedre af det ?

Der er ingen tvivl om at den er kraftigt inspireret at Ubuntu, så hvis man kan lide den måde at få præsenteret ukendte programmer på, er det en forbedring.

Kører den så bedre ?

I går kørte den rent sagt ad h.....e til, men jeg tror nu mest det skyldes at alle reposetory serverne var overbelastede. I dag spinner den i hvert tilfælde som en mis.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2011 - 14:48 #4
Vil bare sige at, jeg syntes den Apper, kører fremragende på 12,1.

Om den er inspireret af Ubuntu tager jeg ikke så tungt, da jeg ikke kender Ubuntu