Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 12:46 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Sammensæt flere videoklip uden kvalitetstab

Hejsa.
Nogen der kan anvise et freeware program til at sammensætte flere videoklip til ét, og uden ny rendering og kvalitetstab til følge.

Jeg har optaget en del h.264-klip (filtype=mts) med mit HD-kamera, og vil gerne have dem sat sammen, idet der ved steaming til mit fjernsyn sker et ophold på 2-3 sekunder mellem hvert klip.

Jeg har Sony Vegas Platinium 10, og kan bare sammensætte dem i programmet, men så skal der renderes osv.
Avatar billede torbenso Nybegynder
12. november 2011 - 13:23 #1
Har du prøvet Windows movie maker? Husker ikke som at der tabes kvalitet i dette progam, da du selv kan vælge den kvalitet du gemmer filmen i.
Hvis du har en ældre version af windows ligger det der i forvejen ellers kan de henten sammen med Messenger programmet.
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 13:26 #2
Windows Moviemaker er ikke løsningen
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 13:50 #3
Det kan Vegas da sagtens gøre, og der behøver ikke være nogen kvalitetstab ved renderingen, medmindre du vælger at gemme projektet i et tabsgivende format.
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 13:54 #4
Mine filer er 1920 x 1080 50p. og bitrate er 25 mbps.
Oplys mig gerne, hvilket format, du vil gemme i.

Der findes programmer, hvor man blot skal markere hvilke filer, der ønskes sammensat uden at filerne skal placeres på en tidslinje.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 14:13 #5
Jeg bruger selv Vegas 8, men går ud fra, der ikke er de store forskelle.

Når du har sat alle stumperne sammen på tidslinien og trimmet dem til den rigtige længde, klikker du på "Make Movie" > Save it to your harddrive > Next > Angiv, hvor klippet skal gemmes i "File path" > Under "Format" vælger du det format, du foretrækker. AVI er tabsfrit, men hvis du har MPEG-4 ville jeg prøve det. AVI fylder en helv.... masse. >
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 14:20 #6
Arghhh, der blev klikket et forkert sted. Resten følger her:

> Under template vælger du "HDV 1080-50i" eller "HDV 720-25p".

Der er flere ting, der kan spille ind, men som udgangspunkt kan du sagtens bruge Vegas.
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 14:22 #7
"Avi er tabsfrit" - det er helt nyt for mig.
Efter min opfattelse er avi blot en fil-type betegnelse, hvor der bagved ligger et Codex. Det pågældende Codex afgør kvalitet og muligheder.
Nogle Codex er mere effektive end andre, fx DivX, men jeg kender ingen avi-codex, der er helt tabsfri og som en standardafspiller kan håndtere (mit fjernsyn, som kan afspille mpg4 -h.264).
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 14:22 #8
#6 Der er jo netop tab i disse templates.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 15:05 #9
OK, du har fuldstændig ret, jeg udtrykte mig forkert. Jeg skulle have skrevet, at AVI i ukomprimeret form (som alligevel stadig er en smule komprimeret) fylder en helv.... masse. Mine DVAVI-film fylder f.eks. ca. 13GB pr. time på computeren.

Når vi taler om "tabsfrit" eller ej, så er det jo, som du selv skriver, et spørgsmål om at finde den bedste form for komprimering. Med den rette metode kan du ikke se forskel på originalen og den komprimerede film. Professionelle filmfolk anvender også komprimeret materiale, som fylder meget mindre end deres råmateriale.

Og jeg skrev "Der er flere ting, der kan spille ind", netop fordi ting som dit TV spiller ind.

Jeg har ikke selv arbejdet med HD-video, kun SD-video, men jeg er overbevist om, at du med Vegas og de rette indstillinger vil kunne få et resultat, som ikke er til at skelne fra originalmaterialet.

Hvor godt kender du Vegas?
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 15:17 #10
Vegas kender jeg ret godt, da jeg anvender Vegas Movie Studio HD Platinum 10 til videoredigering.

Jeg har rimeligt styr på de forskelle output-formatter, men jeg ikke, at du er helt med på, hvad det er jeg efterspørger.

Det har intet med redigering at gøre - blot at sammensætte flere selvstændige videofiler til én fil - og det kan faktisk ske helt uden kvalitetstab, idet der ikke sker en redering.

Jeg har prøvet nogle forskellige, som umiddelbart ser ud til at være freeware - men så kommer der vandmærker mm.

Jeg er måske ved at være på sporet. Et eksempel er dette, som ikke er afprøvet endnu:

http://www.panasonic-video-converter.com/2011/08/mergejoincombine-avchd-mtsm2ts-files-into-one-without-losing-quality/
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 16:00 #11
Hvordan er opholdet på de 2-3 sekunder opstået? Hvordan er videoen overført til computeren?

Hvis du læser på den side, du linker til, skriver de: "Once all the M2TS or MTS video files are loaded, you only need to select all files in the filelist and then click Merge. Then you can select the output format you need from the drop-down list "Profile"."

Efter min mening er det det samme, som du vælger i Vegas med "Make movie". I dit link har de valgt at gemme i ukomprimeret .mov, som er Macs version af ukomprimeret .avi.

Har du prøvet at bruge Vegas til formålet. Vegas rører ikke ved dine oprindelige videofiler, fordi den bruger det, som kaldes "non destructive editing".
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 16:16 #12
Fjernsynet er en ny Sony med DLNA. Jeg streamer fra en NAS-server, og jeg kan sætte fjernesynet til at afspille kontinuerligt - altså hente næste fil, når forrige er færdigafspillet. Så opstår pausen på nogle sekunder.

Ja- det har du ret i - dermed kvalitetstab. Dermed ikke et særligt godt eksempel, som jeg kom med.

Et andet er dette her:
http://www.aunsoft.com/final-mate/

Jeg har prøvet Vegas til formålet, men er nogle gange ramt af at programmet går ned - særligt når jeg har mange klip på tidslinjen.

Jeg er helt med på, at Vegas fint kan bruges og at kvalitetstabet er begrænset.

Det andet kan bare lade sig gøre, og vil i praksis være en langt hurtigere løsning, samtidig med, at kvaliteten bevares 100%.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 17:47 #13
Måske kan du omgå problemet ved at ændre indstillingerne for overførsel at videoen til computeren. I den proces kan man som regel vælge mellem at få klippene overført som enkelte filer for hvert klip eller som een sammenhængende fil.

Men den metode kan senere give dig nogle store problemer, hvis du på et tidspunkt vil redigere mere i videoen. Jo mindre klippene er, jo lettere bliver det for dig at finde lige netop den del, hvor bruden f.eks. kysser brudgommen, hvor moster Karen falder i vandet, osv., osv. Jeg ved det af erfaring fra arbejde med video optaget gennem 25 år :-)

Hvis Vegas går ned, kan det skyldes, din computer ikke har kræfter nok. HD-video stiller store krav til den, men det ved du sikkert selv allerede :-)
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 22:28 #14
Videoerne kopieres fra kameraet som selvstændige filer. De ligger på et flash-kort.
Måske det er muligt at gemme i én stor fil, men jeg deler din mening om dette.
Til mit tidligere Canon HF100 HD kamera medfulgte er program, som kunne sammensætte filerne uden kvalitetstab. Det gør der ikke til mit nye Panasonic.

Jeg har en ret kraftig I7 med 64 bit win7 og 6 Gb ram. Dette er mere end Sony Vegas kan adressere, idet Sony Vegas er et 32-bit program. Ifølge Sonys support, så løses problemerne ved at frigøre hukommelse. Jeg har fulgt en tilsendt vejledning, hvor jeg skal deaktivere en del af opstartsprogrammerne og driverne, hvilket er ret bøvlet. Men det løser som regel problemerne. Efter sigende er der et nyt 64-bit program på vej, hvilket skulle løse hukommelsesproblemerne.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 23:27 #15
Et skud: Måske kan du løse problemerne med Vegas ved at arbejde med videoerne, hvis de overføres til en hurtig, ekstern harddisk i stedet for flashkortet?

Og, har du prøvet at bruge capture-programmet fra din gamle Canon til overførsel af videoerne til computeren eller dine flashkort?

Så vidt jeg kan se, ligger dit største problem i, at dit Sony TV ikke kan åbne filerne hurtigt nok. Jeg havde selv et lignende problem med åbning af billedfiler i HD-opløsning fra USB-stick, som var koblet direkte til mit Sony TV. TV'et kunne simpelthen ikke læse dem hurtigt nok.

Jeg løste problemet ved at koble min bærbare til TV'et og afspille billederne via den.

Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du ikke nogen indvendinger imod at bruge Vegas til at lave en version af videoklippene, som kan afspilles på dit TV uden synlige forringelser i billedkvaliteten, hvis altså du kunne få Vegas til at arbejde uden nedbrud. Er det korrekt?
Avatar billede nemlig Professor
12. november 2011 - 23:38 #16
Altså - jeg har jo styr på, at smide videoklippene på en tidslinje i et huk og derefter gemme dem. Jeg har også lavet min egen "save as" template, som gemmer i bedste opløsning, men ikke med 50 fps. Det er sådan set OK og kvaliteten er udmærket.

Jeg søger bare det nemme og hurtige alternativ, som jeg i forvejen har til mine Canon-optagelser. Jeg vil rigtigt gerne kunne gemme med 50 fps, da jeg optager en del skiløb. Det er fedt at se i langsom gengivelse.
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2011 - 00:16 #17
Ahhhh, nu bringer du straks et nyt emne ind i billedet med dine skioptagelser.

Optagelserne fra din Canon/Panasonic optager vist kun i 25 eller 24 FPS. Hvis du vil lave dem om til 50 FPS med mindst mulig degradering af billedets kvalitet, kommer du efter min mening ikke uden om en redigering i et godt videoredigeringsprogram.

Video med mange, hurtige bevægelser, dvs. hvor placeringen af et bestemt emne, f.eks. et menneske flytter sig hurtigt fra et bestemt sted i billedet til et andet, kræver meget mere af kompressoren end videoer, hvor billeder er mere stabilt. Ved optagelser af mennesker på ski, kan kvaliteten af det færdige resultat afhænge af, hvor god personen med kameraet var til at holde kameraet fokuseret på personen med skiene på.

Jeg kender selv problemet fra optagelser af mennesker på vandski :-)
Avatar billede nemlig Professor
13. november 2011 - 09:39 #18
Jeg tager hatten af for din iver for at forklare Sony Vegas's gode muligheder.
Jeg forstår godt mulighederne og bruger også Sony Vegas en del.
Jeg laver fx. langsom gengivelse, klipper, laver overgange, skriver tekster osv. osv.

Men jeg vil også gerne kunne sammensætte mine mange små originale klip til ét langt klip - uden kvalitetstab.
Jeg forstår godt, at Sony Vegas kan sætte dem sammen, men det skal i så fald renderes, det tager forholdvis langt tid, der går en smule kvalitet tabt, og der kan kun gemmes i 50i eller 25P - ikke 50p.
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2011 - 12:41 #19
Jeg bruger selv af og til en converter, der hedder SUPER ©. Jeg har lige fundet ud af, at den faktisk også kan bruges til at "joine" videoklip.

Når programmet åbner, vil du i øverste venstre hjørne finde et vindue med "Select the output container". Til venstre for det er der to runde felter. Klik på det nederste, og du vil få et vindue, hvor der står "Join format-identical files".

Jeg ved ikke, om den understøtter dit format til det job, men du kan da prøve :

http://www.erightsoft.com/SUPER.html
Avatar billede nemlig Professor
22. maj 2012 - 10:28 #20
Milter: Jeg har aldrig fået dette spørgsmål lukket. Kan du ikke smide et svar, så jeg kan lukke.
Løsningen er blevet, at jeg anvender Sony Vegas.
Avatar billede milter Ekspert
22. maj 2012 - 22:03 #21
Kommer her :-)