Avatar billede theman1234 Nybegynder
12. november 2011 - 00:13 Der er 6 kommentarer

Computer helt kaput?

Hej alle sammen. Jeg har lige et spørgsmål om min vens computer. Her forleden havde vi lige åbnet kabinettet i hans computer for lige at se fordi der var nogle problemer med den. Vi tog rammen ud og lige pustede det af, og så bemærkede jeg at på den strømforsyning der sad i bunden havde en blæser under sig, dog var der nok 1 cm mellem bunden og psuen. Nå men vi vendte den så om for at den kunne suge mere luft ind. Alt gik fint - i cirka 2 dage og på et tidspunkt frøs skærmen med en masse pixel fejl "spillet" (bf3) hakkede i lyden og derfor han genstartede den. Derefter var der intet billede på skærmen, men den tændte da. Jeg sagde til ham at det sikkert var grafikkortet der var brændt sammen. Han kom så ind i butikken med sin computer, altså der hvor han havde købt den i sin tid, og fik dem til at finde ud af fejlen. 4 dage efter ringede de så og sagde at den var helt kaput, alt untagen rammen var ikke gået i stykker, men jeg kan bare ikke tro på at lige skulle gå i stykker. Kan det være en fejl i psuen, eller måske fordi vi vendte den om så blæseren pegede op ad på grafikkortet? Fordi der er noget der er stået af i hans computer, men jeg kan bare ikke tro at det kan være alt. Hvad mener i? Jeg ved normalt en masse ting om computere, og jeg kan også godt bygge en. Det gjorde blandt andet for en anden ven, hvor den virkede fint.

Senere fandt jeg da ud af at psuen godt måtte vende med blæseren ned ad, så længe der var hul i bunden eller bare cirka 1 cm så luften kan komme ind.

På forhånd tak :D
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2011 - 08:51 #1
Hvilken pc er der tale om når psu sidder i bunden???

Hvis blæseren i bunden har suget i starten, så har den jo suget luften ud af kabinettet når i vendte den om, og så går det jo galt.
Der er jo sikkert en anden blæser der også gør det, og så stiger temperaturen drastisk, da der ikke bliver tilført ny luft. Den står og maler i det samme luft hele tiden, og det holder det ikke til. At det efter værkstedets mening kun er rammen der ikke har taget skade vil jeg dog sætte et spørgsmål ved.
Avatar billede Cr8300 Nybegynder
12. november 2011 - 11:00 #2
Jeg tvivler også på, at det kun kun er rammen som er intakt.

Har i ikke, et gammelt kort i kan teste? Altså gfx kort.

Hvis Psu'en er stået af, kan både Mobo, gfx dog også nemt ryge...
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2011 - 11:08 #3
Ja det kan de, da psu lige før den dør, sender nogle spændinger afsted som hardware ikke kan holde til.
Avatar billede theman1234 Nybegynder
12. november 2011 - 13:04 #4
Pcen er special bygget.
Men jeg forstår bare ikke at når computeren tændes så kører blæseren i den stadig, som om der ikke var noget hændt.
Jeg jeg ved ikke om det gør noget forskel, men der sad sad en 120 mm blæser i toppen og også en bag ved. kabinettet er en Antec Three Hundred Gaming
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. november 2011 - 17:15 #5
Som i monterede PSU, sådan sidder min normalt, og har gjort i 2 år uden problemer.

Lyder dog mystisk at ALT er futtet af, på nær ram.
Avatar billede theman1234 Nybegynder
12. november 2011 - 19:02 #6
ja det er også derfor jeg tænker "kan det virkeligt være rigtigt". M.h.t statisk elektrisitet ville det så smadre hele computeren?