Avatar billede runehansen76 Nybegynder
04. november 2011 - 00:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nyt site for musikere - Bandleader.dk - hvad synes I?

Hej alle.

Har arbejdet på www.bandleader.dk i nogle uger nu, og kunne godt bruge et par objektive øjne der kan fortælle mig hvad der virker, og hvad der måske skal kigges lidt på igen.
Jeg er selv ret tilfreds med det - selvføligelig hehe...
Jeg er desværre en noob til photoshop, så har slet ikke brugt det - men har lidt planer om at få en haj til at lave div. forumknapper osv - men det er i småtingsafdelingen.
Jeg vil i denne omgang bare lige ha en vurdering af helheden...
På forhånd tak.

Mvh Rune Hansen - aka metal_hansen ;)

http://www.bandleader.dk/
Avatar billede runehansen76 Nybegynder
04. november 2011 - 00:30 #1
forresten, der er endnu ikke åbnet for tilmeldinger...
Regner med at åbne siden 1/1 :)
04. november 2011 - 07:11 #2
Først et generelt spørgsmål:  Hvad er formålet med siten?  Normalt laver man websites for at kommunikere.  Det rejser så to spørgsmål:  (1) Kommunikere med hvem?  Hvem er målgruppen for websitet?  (2) Kommunikere om hvad?  Hvad er websitets centrale budskab?

Man kan også lave websites først og fremmest for sin egen skyld, for eksempel fordi man finder det spændende.  Det er der ikke noget galt med.  Så bliver det en slags kunstnerisk udfoldelse, ligesom hvis man maler billeder.  Eller hovedformålet kan være at skaffe sig en reklameindtægt.  Men det virker normalt kun, hvis siden bliver brugt af nogen.

Jeg vil gætte på, efter at have læst 'Velkommen til bandleader.dk', at dit formål var at lave en website for dine med-musikere, men så har du gjort mest ud af design og lignende (og også skævet kraftigt til det med annoncerne) på bekostning af det med at kommunikere!

Når jeg googler efter noget og får et par millioner resultater (en google på 'musikere' gav mig 2.020.000 resultater,) så bruger jeg kun et par sekunder på hvert resultat for at finde ud af om det er noget for mig og drejer sig om det jeg søger. Sådan gør vist mange.  Så hvis målgruppen for din side virkelig er den udøvende musiker og det centrale budskab at den enkelte musiker skal stå stærkt i bandsammenhæng (som jeg får udtrykket af ved at læse den første sætning af 'Velkommen til bandleader.dk',) så skal siden udstråle det så klart, at en musiker indenfor 5 sekunder kan se, at det her er vist lige til mig og indeholder det jeg skal bruge.

Et sådant udtryk giver websitet ikke i øjeblikket.

For det første er titlen 'bandleader.'  Jeg var overbevist om, at sitet var for band ledere, og havde jeg været 'menig' musiker, så ville jeg allerede have klikket på det næste resultat i min gogle search.

Så består hele siden af firkantede blokke med tekst i hvad jeg finder dystre farver. Det falder ikke lige i tråd med min opfattelse af for eksempel et muntert legende stykke New Orleans musik eller en symfoni af Haydn.  Der mangler for eksempel nogle billeder til at lyse det op, billeder med musikere.

Og så bør efter min mening den øverste fjerdedel (mindst) af midterpanelet bruges til at byde musikerne velkommen, for eksempel en tekst i store bogstaver:  "Hej.  Er du musiker?  Det er jeg også" og så med lidt mindre bogstaver noget med at musikerens position i bandet skal styrkes, og her er hjælp.

Plads dertil kunne du skaffe ved at reducere den mægtige plads du bruger på afstemning og ved at reducere reklamepladsen.

Det var måske kommentarer af en slags du ikke havde forventet.  Så her er nogle mere traditionelle kommentarer:

Det skal først og fremmest virke.  For øjeblikket er alle items på top menuen linket tol annoncer fra google.  På kalenderen kan man ikke klikke på nogen fremtidige datoer, og klik på datoerne 1 til 5 november og på pilene fremad og tilbage fører til nogle uforventede steder.

Så finder jeg det overlæsset med reklamer.

Og så må tekster vel være beregnet til at blive læst.  Især FAQ teksterne i lyseblåt på blå baggrund er anstrængende at læse, og mange andre tekster finder jeg lidt gnidrede.

Summa summarum:  Der er ingen tvivl om, at du allerede har lagt et mægtigt stykke arbejde i sitet.  Efter min mening har du endnu et stykke vej at gå før åbningen 1 januar 2012.
Avatar billede tobrukDk Novice
04. november 2011 - 07:51 #3
efter min mening er der mange fejl på siden og jeg synes det er for mærke side!.
Avatar billede maXor Nybegynder
04. november 2011 - 11:18 #4
Hej

Jeg syntes siden er for rodet generalt, og der er mange elementer over alt. Udarbejd din farver som Christian_Belgien også nævner, for jeg føler ikke at dette er en side som er værd at besøge.

Desuden syntes jeg at logo'et trænger til en ordenlig overhaling, det er kedeligt og symbolisere langt fra noget som har med musik at gøre.

Ideen bag dit site er set før og der for meget vigtigt at det er ordenligt lavet, eksempel: www.bandbase.dk

Håber det gav dig et synspunkt :)
Avatar billede runehansen76 Nybegynder
04. november 2011 - 11:20 #5
Christian: FEDT!! Det var netop sådan et konstruktivt indlæg jeg håbede på at få! Jeg er slet ikke overrasket - desværre - jeg tænkte nok at der manglede nogle ting, og godt at høre fra en objektiv om de ting. Jeg arbejder videre med den - og når jeg er færdig med designet vil jeg gå over til indholdet - som ja, er klart det vigtigste. Kan godt se at det er vigtigt at fortælle hvad siden skal handle om. Også vigtigere end at få banner-reklamerne til at virke hehe... jeg har ikke tænkt så meget over om der er for mange eller for få reklamer på siden, så det er godt at få et input om det også.
Hov og for resten, titlen bandleader: Det startede egentlig med en joke som så har udviklet sig lidt. Det skal ses med et glimt i øjet - men det skal jeg nok gøre opmærksom på i introteksten som skal ligge på portalforsiden.
Ang. farverne så kan jeg godt se at den kan virke dyster - jeg prøver at ændre på et par ting - måske med en hvid baggrund.

Nå, men 1000 tak for et godt indlæg!

tobrukDk: Den skal jeg vist lige ha en gang til. Hvilke fejl - og en for mærke side?! øøh..

Andre?! (ikke at der er nok at gå igang med allerede, meen...)
04. november 2011 - 12:00 #6
Hvad angår titlen bandleader som folk så får forklaring på når de læser videre .... hvad hvis de ikke læser videre, fordi de, som jeg da jeg først så den, antager, at den er for band ledere?  Og, skønt jeg ikke er ekspert i Search Engine Optimation, så er jeg sikker på, at Google bruger overskriften som et særdeles vigtigt element i deres klassificering, så måske finder 'menige' musikere slet ikke siden.  Fortæl jokes i teksten til de der har fundet og åbnet siden, men vær seriøs i den måde du sælger siden på.  Forestil dig en der skal ud og søge arbejde som musiker og som, for sjovt skyld, bærer et skilt der siger: "Jeg søger arbejde som bandleader" med den hensigt at forklare, at det var en 'joke' når han blev inviteret til job interview.  Jeg tror ikke en sådan bliver inviteret til mange job interviews.
Avatar billede runehansen76 Nybegynder
04. november 2011 - 13:12 #7
Yes - indholdet har jeg sat i baggrunden indtil videre, men kan godt se de ting du gør opmærksom på..
Jeg har slet ikke tilføjet meta-data endnu da jeg ikke har fået klarlagt hvad dagsordenen er 100% sikkert endnu. Men skal helt sikkert nok få det gennemarbejdet før den går live!
Skal jeg komme med en parallel, så havde jeg forestillet mig at den skulle være lidt i stil med soundcheck.dk - dvs. et mødested for ALLE slags musikere, hvor man kunne dele ud af sin viden, finde links, tips og købe og sælge ting. Men er godt klar over at jeg skal have noget nyt/unikt at tilbyde ud over de ting, da bandleader.dk ikke bare skal være en kopi af noget der findes i forvejen.
mht. 'joken' så lad mig uddybe. Jeg er trommeslager - og faldt for nogen tid siden over en trommestol hvor der stod 'bandleader' på - det tog jeg videre og tænke at lave et trommesite - MEN da trommeslageren.dk allerede findes og udfylder den funktion alt for godt tænkte jeg jeg ville lave et site for alle musikere! Men skal da klart ha præsenteret siden ordentligt.

Mht grafik på siden har jeg et par folk jeg kender som jeg håber på at kunne bestikkes til at lave lidt grafik til siden. Jeg tænker på et par link-bannere og hovedlogoet - og så evt. lidt knapper til forummet for at holde stilen gennemført.

summa-sumarum: jeg ved godt at der mangler en del på indholdssiden - den har jeg næsten ikke arbejdet med endnu, men det kommer.
mht. designet er jeg taknemmelig for de gode forslag som jeg vil arbejde videre med! Så keep 'em comin' :)
Avatar billede runehansen76 Nybegynder
04. november 2011 - 23:15 #8
Har rodet lidt med det idag - kom gerne med løbende input ;)
Avatar billede Trainee Nybegynder
09. november 2011 - 22:57 #9
Som kvinde, fanger du visuelt ikke min interesse, jeg tvang mig selv til at prøve og læse noget af det tekst du har skrevet, og nu 2. min efter ville jeg ikke kunne give et resume.

Med en hjemmeside har du vel omkring 5 sek. til at overbevise brugeren om du har noget brugeren søger.

Forslag: (som er nævnt tidligere)

Lav en kort indledning, hvad kan du tilbyde, hvorfor skal jeg læse videre, hvad kan jeg forvente at finde af information.

Brug en farve skala, neutrale farver.
Overvej din skrifttype
Overvej om din opstilling af emner ikke er blevet en smule for komprimeret.

Kan være jeg lige kigger på den igen, og kan komme med mere.
Avatar billede Trainee Nybegynder
09. november 2011 - 23:05 #10
Kan man ikke lave en søge funktion, hvor brugeren IKKE skal skrive + / - ved søgekriterier? Kan forestille mig det blive så tilpas besværligt, at det ikke bliver en side folk vil vende tilbage til.

Kodeord for at lancere en rigtig god ide er tildels: Simplify

Det skal være nemt, hurtigt, brugbart og uden "bump" på vejen.