Avatar billede Idaida Juniormester
02. november 2011 - 20:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

At kopire fotos eller importere?

Hej
Når man lægger billeder ind på computeren, fra et kamera, er det så ok at man "blot" kopier billederne ind, eller skal man importere dem?? altså kan man risikere, at der på et tidspunkt opstår problemmer med billeder som "blot" er blevet kopieret ind på computeren??
Avatar billede vejmand Juniormester
02. november 2011 - 20:42 #1
Det korte svar er: Det er helt ligegyldig hvilken metode du bruger.

Og så alligevel, her kan du læse lidt om fordele/muligheder ved import: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/How-do-I-get-pictures-from-my-camera-to-my-computer
Avatar billede claes57 Ekspert
02. november 2011 - 20:42 #2
En import kan konvertere fra fx tiff til jpg, og så taber du informationer.
En kopiering vil bevare alle data om billedet (optimalt).
Avatar billede vejmand Juniormester
02. november 2011 - 21:02 #3
claes57 >> Okay, det vidste jeg ikke...

Jeg bruger selv import funktionen, og mener ikke jeg mister informationer.
Men det skyldes måske der er flere informationer/data i billedet end jeg kender til.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2011 - 21:27 #4
#2 + 3.

Det gælder kun, hvis man tager billederne i en eller anden form for RAW. Mig bekendt er der ingen eller meget få kameraer, som gemmer i TIFF. Langt de fleste kameraer gemmer i JPEG, og en kopiering eller overførsel fra kameraet til computer giver ingen forringelser.

En kopiering/overførsel vil bibeholde det originale format.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2011 - 21:32 #5
Tilføjelse til #4.

Glemte lige at tilføje, at en kopiering/overførsel af billeder i RAW-format vil også bibeholde formatet. For at konvertere RAW kræves der en RAW-converter.

Og, for lige at slå det helt fast: En overførsel/kopiering af JPEG-billeder fra kamera til computer giver ingen forringelser af nogen art.
Avatar billede vejmand Juniormester
02. november 2011 - 21:39 #6
milter >> Tak for info....troede lige jeg havde vildledt spørger med mit første indlæg.  :-)
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2011 - 22:20 #7
@vejmand.

Velbekom :-)

@alle

Og så må jeg lige efter endnu en gennemlæsning føje lidt mere til :-)

Jeg skrev, at "Mig bekendt er der ingen eller meget få kameraer, som gemmer i TIFF".

Teksten skulle lyde: "Mig bekendt er der ingen eller meget få kameraer, som gemmer i TIFF som standard
Avatar billede Idaida Juniormester
09. november 2011 - 18:07 #8
Okay mange tak for svarene! :-) Nu er lidt mere tryg.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. november 2011 - 15:31 #9
Velbekomme, måske vi skulle dele pointene?  :-)
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2011 - 17:31 #10
Velbekom og et svar fra mig :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
21. november 2011 - 21:40 #11
Husk at acceptere vores svar.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
23. november 2011 - 16:04 #12
milter >> Se her: http://www.eksperten.dk/spm/951917

Vi deler pointene.  :-)