Avatar billede mrrask Nybegynder
01. november 2011 - 15:02 Der er 3 kommentarer

sms aktivering hvordan fungere det?

jeg har siddet og kigget lidt på nette om diverse sommerland, så faldt jeg over sommersjællands sms-aktiverings "forlystelser" hvor man bl.a. kan aktivere vandkanoner ved at sende en sms kode, samt fodre dyr ved at atkivere ved at sende en sms kode. men hvordan fungere det egentlig det sms aktiverings sjov? er det en gateway man sætter ind eller hvordan fungere det?

på forhånd tak.

mvh. mathias
Avatar billede swiatecki Novice
01. november 2011 - 17:05 #1
Det er som sådan ikke særlig komplekst, og der er umiddelbart 2 løsningsmodeller.

1) De har en GSM modtager, der når den modtager en SMS, parser indholdet og ser om det er en kendt kommando.

2) Det der nok mere realistisk sker, er at de anvender en gateway som du siger. Brugeren afsender en sms til fx. 1221, og udbyderen af 1221 parser så indholdet, starter sms'en med fx. "sommerland" sendes der (fx) et http-kald til en server som sommerlandet. Denne server aktiverer så et relæ, der aktivere en vandkanon

Overstående er let simplificeret, men håber du forstår
Avatar billede mrrask Nybegynder
01. november 2011 - 17:40 #2
okay, mange tak.

lige et spørgsmål, hvordan fungere det så mht. betaling/taksering, det koster da penge at benytte et 12xx nummer eller hvordan? og i så fald, tjener sommerland sjælland så ingen penge på at have den sms service/forlystelse nu hvor det ikke koster mere en alm. sms takst?
jeg havde måske forestillet mig at den blev overtakseret sådan at sommerland sjælland fik en vis procentdel af den takserede pris?

hvis i forstår hvad jeg mener?

på forhånd tak.

mvh mathias.
Avatar billede swiatecki Novice
01. november 2011 - 21:09 #3
Et short number, på 4 cifre, er ganske dyrt - derfor er det normale at leje et "keyword", fx. sommerland, slsj, eller lign hos en udbyder  fx. dem der ejer 1221.

Det er optil sommerlandet om de vil udbyde det som overtakseret, og så får de måske 90% af pengene. Det afhænger af udbyderen. Ligeledes vil det oftere være dyere at modtage en overtakseret sms.