Avatar billede prodigychild Novice
31. oktober 2011 - 19:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Program til "kloning" af pc'er i ungdomsklub.

Jeg søger en "nem" løsning på det at kunne klone en master til 8 andre pc'ere.

Vi har 9 computere i vores ungdomsklub, hvoraf jeg har lavet én master, installeret med windows XP SP3, Smartlaunch, Steam og diverse spil. For ikke at skulle gøre det på ALLE sammen ønsker jeg en nem og overkommelig løsning til at klone masteren til de 8 øvrige pc'ere. De kører selvfølgelig på samme netværk.

Er der nogle af jer eksperter der har en løsning på denne problemstilling, så hører jeg meget gerne fra jer. Her tænker jeg på program og fremgangsmåde.

På forhånd tak
Carsten
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2011 - 19:14 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2011 - 19:40 #2
Ideen er rigtig god, men det kræver bare at alle computere har ens hardware. Ellers for du problemer med drivere mm.
Sætter du diskene ind som slaver ved siden af master harddisken kan du clone denns indhold over. Og når operationen er fuldført skulle de kunne starte op og køre.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
31. oktober 2011 - 20:16 #3
Jeg har set "Gohst" in action og programmet er let og virker.

Men, igen det kræver at det helt ens hardware.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
31. oktober 2011 - 20:17 #4
Avatar billede Blueeyez Mester
31. oktober 2011 - 20:24 #5
1. Maskinerne skal have identisk hw
2. Licens nøglen skal være beregnet til flere maskiner på samme tid
3. Du kan nøjes med at tilkoble de andre harddiske til en maskine og så klone derfra, der findes mange alternativer:

Clonezilla (Boot program)
Acronic Truie Image (alm program, nemt og simpelt efter min mening)
Avatar billede skau Nybegynder
31. oktober 2011 - 20:30 #6
Jeg har gjort nøjagtig det samme med acronis - det er nemt og ligetil og kræver ikke at hardwaren er 100% ens

meeen det koster lidt penge
Avatar billede Blueeyez Mester
31. oktober 2011 - 21:11 #7
#6 Så må det være fordi min er en Western Digital version (: (Kan hentes via Western Digitals side, hvis man har en Western Digital harddisk)

Ved dog ikke om de påkræver den del.. kan fint arbejde med andre mærker i det..
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2011 - 21:44 #8
#6 Det behøver det ikke nødvendigvis.
Er diskene af MAxtor eller seagate, kan MAxblast5 clone disken.
Maxblast5 har Acronis lavet:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2011 - 21:47 #9
Er bare en af diskene af enten Maxtor eller Seagate skulle det virke. Det gjorde det i hvertfald i de ældre versioner jeg har brugt.
Programmet installeres på pc og det hele køres fra Windows. MAn kan også her lave en boot disk, som ved EaseUS.
Avatar billede prodigychild Novice
02. november 2011 - 21:28 #10
Tusind tak for alle svarene. Fedt med den hurtige respons, hvilket jeg stort set altid oplever på eksperten.dk. Jeg klarede ærterne med svar #1. Jeg brugte EasyUS fra TODO. Computerne har samme hardware, så det blev ikke et problem. Det virkede uden problemer, super nemt. Der findes helt sikkert en hurtigere løsning, kan huske at vi på et tidspunkt brugte Novell Zen eller lignende over selve netværket. Men det var der ikke lige nogen der kunne huske hvordan og hvorledes det gøres.

Jensenjs smider du et svar, så jeg kan gi' nogle piont :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2011 - 21:33 #11
Her er et svar