Avatar billede Redondo69 Nybegynder
27. oktober 2011 - 12:19 Der er 10 kommentarer

HP bærbar fryser

Min HP bærbar fryser. Når jeg har startet den op og begynder at arbejde med den, så begynder den at larme frygteligt, hvorefter den så fryser. Jeg har målt temperaturen på den med speedfan, og CPU'en svinger fra 70 til 90 grader. Nogle gange ryger den op over 100 grader.

Så problemet er jo, at min bærbar er alt for varm. Derfor har jeg forsøgt at rengøre blæseren med en støvsuger. Det hjalp noget, men så gik der en uge og så var den galt igen. Nu vil jeg prøve at rengøre den med trykluft.

Andre forslag til hvad man kan gøre?
Avatar billede KHHP Juniormester
27. oktober 2011 - 12:44 #1
For mig lyder det som om den helt klart bliver for hurtigt varm. Jeg ville foreslå at du prøver med trykluft, og hvis det heller ikke hjælper, så send den til reparation.
Har en ven der havde samme problem, han sendte den godt nok ind, men her var der tale om at den køling der var i computeren, ikke var tilstrækkelig til at køle systemet ned.
Men prøv først trykluft, er det med kortvarigt, eller ingen possitiv ændring, så send den til reparation.
Husk at lave backup af dine data, nogle gange har de det med at slette alt indhold på maskinen, for at sikre at det ikke er nogen software der er skyld i det.
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
27. oktober 2011 - 14:09 #2
Det vil jeg prøve.

Desværre er garantien udløbet. Så skal jeg vel betale for at få den repareret. Bliver det ikke dyrt?
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
27. oktober 2011 - 14:15 #3
Hvad så med larmen fra min bærbar? Det tyder vel ikke på, at der ikke er tilstrækkeligt med køling. Tyder det ikke mere på, at det er  blæseren, der enten skal rengøres eller udskiftes?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2011 - 16:24 #4
Hvis blæseren ikke kan blive ordentligt af med luften køles pc ikke godt nok. Stiger temp vil bios give besked til blæsere om at køre hurtigere. Det gør den i nogle tempi. Men den kan jo ikke blive ved.
For at rengøre den uden at pille den adskilt, ville jeg have anvendt en støvsuger du kan justere sugestyrke på, samt en dåse med trykluft. Kan du undgå det, så lad være med at bruge en kompressor. Først og fremmest så risikerer du at ødelægge lejerne i din blæser. Og dernæst så smider en kompressor kondensvand og oliedampe med luften som kan fedte til inde i bærbaren, som så lettere har for at fange snavset.
Når man renser så sætter man støvsugere3n i bunden, der hvor blæser suger ind. Luft på dåse bruger man i siderne hvor blæser puster ud. pust noge små pust ind. Du kan se resultatet i bunden, da det vil sætte sig i lamellerne på plastikken. Sug det hele væk.
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
27. oktober 2011 - 21:00 #5
Jeg har desværre ikke en støvsuger, som man kan justere sugestyrke på, så jeg regner kun med at anvende dåse med trykluft.

Hvad skal jeg købe?

Kan denne her gøre det?

http://www.sharkgaming.dk/tryklyft-paa-daase.html
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2011 - 21:24 #6
Ja det skulle det kunne
Avatar billede KHHP Juniormester
28. oktober 2011 - 09:47 #7
Hvis der ikke længere er garanti på den, så er det jo en mulighed, hvis det med luften ikke virker, at skille den ad, og rense køleren manuelt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2011 - 13:01 #8
#7 Enig.
Men så skal man lige se nogle videoer på nettet før man går i gang.
For en som ikke lige har tjek på det, kan det blive et mareridt.
Avatar billede KHHP Juniormester
28. oktober 2011 - 15:05 #9
#8
Ja nemlig, det kan jeg godt huske fra da jeg splittede min gamle bærbare fra hinanden, det er var mareridt af skruer, ledninger, stik osv. der mødte mig. Så at se et par videoer ville ikke skade, bare for at være sikker på at man ikke ødelægger noget.
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
01. november 2011 - 18:37 #10
Nu har jeg givet den noget trykluft, og der synes ikke rigtigt at være nogen forandring at spore med hensyn til temperaturen.

Skal jeg give CPU'en noget kølepasta eller skal jeg ligge et køle underlag under den?

Eller er der noget, der kunne have været gået i stykker?