Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Switch vs. Router

Jeg skal bruge internet adgang til minimum 2 computere..

Jeg har kun et internetstik i min væg.

Kan jeg bruge en Switch, til at få internet fra mit ene stik i vægen, til 2 computere, eller skal jeg bruge en router? Eller er der en 3. mulighed?
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:24 #1
Hvis du vil kører trådført, så vil jeg anbefale en switch.

Hvis du kører trådløst, så brug en router.
Avatar billede seiffert Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:31 #2
jeg ville anbefale dig at købe en router med flere ethernet indgange for en router kan konfigures noget bedre mht sikkerhed osv end en switch kan... plus så kan du også vælge at få trådløst hvis du vil det...
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:40 #3
Men som en nødløsning for de næste par dage, kan jeg godt bare bruge en switch, hvis jeg skal have 2 computere med internet? (Trådført)
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. oktober 2011 - 13:46 #4
Vil ikke mene du kan bruge en switch, du skla have en router med dhcp.
Avatar billede seiffert Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:50 #5
ja det kan du godt... men ville sku spare dig både besvær og penge hvis du køber en router først i stedet for en switch og så en router..
Avatar billede helt83 Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:54 #6
michael_stim har ret du skal bruge en router til at dele ip adr ud til dine pc ellers kan der kun være 1 pc på nette. Denne vil højeste sagsynlinvis låse din internet forbindelse dens netkort, hvilket vil resulter i at hvis du er uheldig at forbindelsen er lås til den pc du har været på nettet med i 4 timer.

Så du skal have fat i en router, tag og køb en trådløs med 4 porte, så har du mulighed for både kabel og trådløs.

mvh
helt83
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:59 #7
Og det skal være en router med dhcp??
Avatar billede seiffert Nybegynder
18. oktober 2011 - 14:00 #8
ja det skal være en med dhcp, ellers skal du til at have 2 ip adresser af din internet udbyder og konfigurer dem statisk på din router...
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 14:02 #9
Ok - jeg må ned og spørge efter en router med dhcp i en computer butik så :)

Tak for hjælpen.. Hvis i vil have point, så opret et svar, en af jer :=)
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 14:05 #10
Nogen der kan anbefale en router med dhcp?
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 14:08 #11
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. oktober 2011 - 14:09 #12
Der er DHCP i så godt som alle routere. Prisen plejer at følge med kvaliteten. Man kan få dem fra et par hundrede og op.
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 14:22 #13
Kunne heller ikke se at der stod noget med DHCP på nogen af de der routere, men jeg skal bare regne med det er i alle nye modeller?
18. oktober 2011 - 16:39 #14
99,X% af alle routere har DHCP som standard !

Så kan du have op til 254 PC enheder samtidig på dit 'eget' netværk. Og set udefra har du 'kun' én PC enhed...
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 20:32 #15
Nåede ikke at købe en router, men fik fandt en der kunne låne mig en switch, og det fungere fint nok :)
Avatar billede Exposeed Nybegynder
18. oktober 2011 - 20:33 #16
Tak for hjælpen alle sammen!