Avatar billede michael-motorsen Nybegynder
16. oktober 2011 - 08:54 Der er 19 kommentarer

3 hjulet invalidscooter 30

Jeg fik fortalt at jeg ikke må køre på cykelstien da den er for bred , men er der nogle der kender det rigtig mål .
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 09:16 #1
Kunne ikke finde det her, men din scooter betegnes måske for værende "lille knallert 3"?
http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knallertundervisning/Tal%20og%20fakta/Love%20og%20regler/Lovgivning/Faerdselsregler%20for%20koerende
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 09:26 #2
Jeg forstår bare ikke at bredden skulle være et problem. Hvad med cykler der er sat en cykelanhænger til børn bagefter??
Er den ikke ligeså bred? Vil det sige at cykelanhænger heller ikke er tilladt?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 09:32 #3
Her er der en anvisning om at anhængeren ikke må være bredere end 1 meter. Og så bred er en invalideknallert da ikke. Så jeg kan ikke se at det hænger sammen.
Avatar billede 50ccm Juniormester
16. oktober 2011 - 10:01 #4
Din cykel knallert/scooter30 må Maksimalt være 1 meter med pejle.
Avatar billede 50ccm Juniormester
16. oktober 2011 - 10:02 #5
med spejle
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 11:58 #6
Okay det er samme mål som anhængeren. Så lægger jeg også svar.
Avatar billede michael-motorsen Nybegynder
16. oktober 2011 - 19:02 #7
sStk. 3. Cykel eller lille knallert3 må ikke føres på cykelsti, såfremt køretøjet på grund af dets bredde i belæsset eller ubelæsset stand kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien.

har talt med politiet de siger at hvis den er over 80.cm skal den køre på vejen og ikke på cykelstien det er sgu betrykning nå man skal lege med de store biler  , har målt den til 84.cm
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2011 - 19:10 #8
Så må cykelanhængere jo heller ikke køre der, da de må være 1 meter?? Det kan da ikke passe. Har du spurgt dem om at få det sort på hvidt?
Avatar billede 50ccm Juniormester
16. oktober 2011 - 20:47 #9
Avatar billede 50ccm Juniormester
16. oktober 2011 - 20:54 #10
Linket virker åbenbart ikke, så her er er par uddrag.

http://dl.dropbox.com/u/8395406/tf2.jpg

http://dl.dropbox.com/u/8395406/tf1.jpg
Avatar billede 50ccm Juniormester
16. oktober 2011 - 21:04 #11
Avatar billede michael-motorsen Nybegynder
17. oktober 2011 - 06:01 #12
Jeg ved altså godt det er en 30.er men der står ikke nået om cykelstien
Avatar billede 50ccm Juniormester
17. oktober 2011 - 10:58 #13
Nej men som udgangspunkt skal knallert30 altid kører på cykelsti hvis der ikke er skiltet med andet, de regler gælder vel også for dig da en 3 hjulet invalide knallert betragtes som en Alm. knallert30.

Ellers prøv og ring til Trafik Styrelsen, de plejer og være behjælpelige men den slags spørgsmål.

Trafikstyrelsen
Gammel Mønt 4
1117 København K

Mandag - torsdag kl. 9-16
Fredag kl. 9-15.30

Telefon: 7226 7000
Fax: 3369 0548
Elektronisk fax: 3338 1439
E-mail: info@trafikstyrelsen.dk
Avatar billede michael-motorsen Nybegynder
17. oktober 2011 - 11:18 #14
Har snakket med trafikstyrelsen idag 17-10 , og de siger de ikke har nået med det at gøre  , men at jeg skulle sende en mail til Rigspolitiet , det er så gjort , venter spændt på svar derfra ...
Avatar billede HuskyPer Nybegynder
25. december 2014 - 16:04 #15
Jeg har med interesse læst denne tråd om knallerter og invalideknallerter og jeg skrev til Trafikstyrelsen og gjorde opmærksom at det var en trehjulet knallert der blev betragtet som invalideknallert og kun kunne køre med en maks. hastighed på 25 km/t.
Jeg kopieret det svar jeg fik fra Trafikstyrelsen herunder (desværre kunne jeg ikke lægge den ind som PDF fil):

Kurt Steen Jensen <KSJ@trafikstyrelsen.dk>
Vedhæftede filer9. dec.

til mig

Til Per Larsen.

lovbestemmelserne for knallerter kan findes i Detailforskrifter, - og Vejledning om syn af køretøjer hhv. i Færdselsloven.

Uddrag af Detailforskrifter.
Definitioner for knallerter:

Stor knallert
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km/h eller trehjulet knallert,
bortset fra invalideknallert, med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/h.

Lille knallert
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/h. Bortset fra alle trehjulede knallerter, som anses som stor knallert.
Lille knallert inddeles i:
a) Personknallert
Tohjulet knallert, der er indrettet til personbefordring.

b) Vareknallert
Tohjulet knallert, der er indrettet til varetransport.

c) Invalideknallert
Trehjulet knallert, der er indrettet til befordring af invalideret fører alene.
Anden trehjulet knallert anses som stor knallert.

Dvs., at kun invalide må køre med en invalideknallert!

Uddrag af Færdselsloven:

Færdselsregler for kørende
Anvendelsen af vejens forskellige baner

§ 14.
Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning.
Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne.
Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning.

Stk. 3. Cykel eller lille knallert må ikke føres på cykelsti, såfremt køretøjet på grund af dets bredde i belæsset eller ubelæsset stand kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien.
(Så skal det føres på vejbanen)

Hovedkategorien for invalideknallert er lille knallert. Altså knallert!
Derfor må en invalideknallert ikke føres, hvor der er skiltet med forbud mod knallertkørsel.

Kørekort til lille knallert

§ 63. Lille knallert må kun føres af personer, som har erhvervet kørekort til lille knallert, stor knallert, bil eller motorcykel.
Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise det til politiet.

Stk. 2. Kørekort til lille knallert kan udstedes til en person, der er fyldt 16 år, og som har modtaget undervisning i færdselsreglerne
og kørsel med lille knallert og bestået en teoriprøve og en praktisk prøve i tilknytning hertil.
Kørekort til lille knallert kan tillige udstedes til en person, der er fyldt 18 år, og som har bestået en teoriprøve.

Stk. 3. Kommunen sørger for undervisningen og afviklingen af prøver for personer under 18 år. Politiet sørger for afviklingen af teoriprøver for personer over 18 år.

Stk. 4. §§ 56 a, 59 og 59 a gælder også med hensyn til kørekort til lille knallert.

Stk. 5. Justitsministeren fastsætter for lille knallert bestemmelser om undervisningen, prøverne og kørekortets udseende og indhold.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, at udgifter til tolk i forbindelse med aflæggelse af prøverne afholdes af ansøgeren.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om yderligere betingelser for udstedelse af kørekort til lille knallert ud over de i stk. 2 nævnte.
Justitsministeren kan fravige reglerne i stk. 1 for øvelseskørsel på vej.

Stk. 6. Føreren af en ikke registreringspligtig lille knallert skal under kørslen medbringe præmiekvittering,
der viser, at ansvarsforsikring er tegnet og holdt i kraft, jf. § 105, og skal på forlangende forevise kvitteringen til politiet.

Stk. 7. Den, der midlertidigt eller endeligt har mistet retten til at føre lille knallert, skal aflevere sit kørekort eller knallertbevis til politiet.
Kørekortet skal dog kun afleveres, hvis retten til at føre lille knallert er angivet på kørekortet.

§ 63 a. Stor knallert må kun føres af personer, der har erhvervet kørekort til bil eller motorcykel.

Stk. 2. Føreren skal under kørsel have kørekortet hos sig og på forlangende vise det til politiet.

Det er forbudt at foretage konstruktive ændringer på knallerter.
Herunder også at ombygge lad/ varekasse til camper el. andet.
Reservehjulet kan monteres på bagsmækken, uden det anses som en konstruktiv ændring.

Jf. § 63, stk. 6, skal føreren af en ikke registreringspligtig lille knallert skal under kørslen medbringe præmiekvittering,
der viser, at ansvarsforsikring er tegnet og holdt i kraft, jf. § 105, og skal på forlangende forevise kvitteringen til politiet.

Jf. § 63 a. Stor knallert må kun føres af personer, der har erhvervet kørekort til bil eller motorcykel.

Stk. 2. Føreren skal under kørsel have kørekortet hos sig og på forlangende vise det til politiet.

Med venlig hilsen

Kurt Jensen
Trafikstyrelsen
Avatar billede michael-motorsen Nybegynder
26. december 2014 - 05:14 #16
Jeg har haft invalid scooter siden 1994 og har aldrig hørt at
de skulle betegnes som stor scooter . det hænger altså ikke sammen . Og at det kun er invalide der må køre på dem . man får altså ikke et invalidkort som man evt skulle fremvises . alle kan da købe en hvis de vil
Avatar billede HuskyPer Nybegynder
26. december 2014 - 09:33 #17
michael-motorsen

Alle 3-hjulede scootere og knallerter er iflg. definitationen på knallerter (lille og stor) en stor knallert, medmindre du er invalid for da er den invalideknallert, men KUN hvis føreren er invalid.
Se hvad færdselstyrelsen skriver og det også der politiet og evt. domstolene rådføre sig med hvis de er i tvivl.
En nærlæsende af de forskellige love siger også at en stor knallert er en knallert der er konstrueret til at køre over 30km samt trehjulede knallerter.
En lille definiteres som en tohjulet knallert beregnet på persontransport.  eller en tohjulet vare vareknallert der der HØJST kan køre 30km.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx

se også dette link hvis du har tålmodog til det, især 3.040  -3.042
Avatar billede HuskyPer Nybegynder
26. december 2014 - 23:13 #18
Iøvrigt på et spørgsmål om hvordan man skal bevise at man er invalid, kan det gøres med et invalideparkeringsskilt og har man ikke et sådant er det efter lægelige skøn, hvilket politiet har lov at tage oplysninger om.
Avatar billede HuskyPer Nybegynder
26. december 2014 - 23:29 #19
Kik eventuelt i "Vejledning om syn af køretøjer" afsnit 1.03.040 - 1.03.042 (det er side 50 0g side 51 i den PDF fil du kan se på dette link fra trafikstylsen.
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_galdende.ashx