Avatar billede Helmaxen Nybegynder
12. oktober 2011 - 07:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lage enkel bat-fil

Heisann. Jeg skal lage en enkel bat-fil som skal ligge på skrivebordet. Den skal åpne commando-prompt (cmd) og deretter gå til f.eks d:\bilder. Jeg har gjort sånt før og da har jeg kunnet skrive cmd i første rad, så d: i andre rad og til slutt cd bilder i 3dje.

Men når jeg prøver, starter cmd riktig opp, men kommandoene under blir ikke utført.

Fins det noen her som vet hvordan jeg kan få til de ønskede operasjoner, evt andre programmeringsmuligheter foruten bat-fil?
12. oktober 2011 - 07:11 #1
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede Helmaxen Nybegynder
12. oktober 2011 - 07:20 #2
Vet jo egentlig det, men tenkte ikke på om det kan være forskjeller siden et er en bat-fil. Men maskina den skal kjøres på er WinXp, Sp3.
Avatar billede chalde Seniormester
12. oktober 2011 - 07:36 #3
lav en genvej til cmd.exe (højreklik -> genvej -> skriv "cmd.exe" uden "")
højreklik genvejen -> i "start i" skriver du mappen den skal starte i.
Avatar billede Helmaxen Nybegynder
12. oktober 2011 - 07:53 #4
Takk, det fungerer. Neste problem, som jeg glemte å skrive: Når jeg har fått den fram, vil jeg så kjøre en kommando som endrer navnet på alle filer som fins i den mappen.
Grunnen til dette er at de som jeg skal hjelpe med dette ikke er så computerkyndige, samt at det kan være mange bilder i den mappen, så det tar lang tid å endre navnet på alle.
Avatar billede chalde Seniormester
12. oktober 2011 - 08:30 #5
hvordan skal navneændringen være?
Avatar billede Helmaxen Nybegynder
12. oktober 2011 - 09:06 #6
Jeg vet hvordan jeg skal skrive kommandoen. Men den skal være sånn at den skal endre bokstavene i starten av hvert filnavn. De første tegnene av filnavnet er med thailandske bokstaver og skal endres til vanlige bokstaver. Jeg ser for meg noe sånt: ren ????????*.jpg abcdefgh*.jpg. Husker ikke i farta hvor mange thailandske tegn det er, men antallet klarer jeg nok å endre selv.
Avatar billede Helmaxen Nybegynder
15. oktober 2011 - 19:38 #7
Jeg fant selv ut hvordan jeg skulle få bat-filen til å virke: Jeg må skrive alle kommadoer jeg vil bruke, før jeg skriver cmd i bat-filen. Da kjøres alle kommandoer. Helt hvorfor cmd må stå til slutt vet jeg ikke, men det fungerer da.

Chalde: Du får poengene for svaret du ga, hadde ikke tenkt på den muligheten for å kunne gå rett i ønsket mappe på den måten, selv om det ikke løste mitt problem. :)
Avatar billede Helmaxen Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:07 #8
Ser ikke ut til at Chalde svarer, så da tar jeg poengene selv jeg. :)