Avatar billede frankdahl Nybegynder
24. september 2011 - 18:34 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Ny gaming pc

Jeg er en af dem der uden tvivl skal spille Battlefield 3, men er rimelig sikker paa at jeg skal bruge en ny pc til det formaal. Jeg har vaeret inde paa Toms Hardware og laest deres artikler om der gaming pcer til 500$. Den fra september ser rimelig ud, efter min mening. http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-overclock-graphics-card,3032.html Mother boarded virker rimelig godt til den pris, ikke mindst fordi man senere, maar prisen er faldet, kan saette en hexa core i. Det der med overclocking er nok ikke noget jeg skal proeve med, da jeg ikke ved noget om det, saa hvis man kan faa samme cpu, bare ikke-black edition, ville den nok vaere bedre for mig. Ved ikke helt om 6870 er noedvendigt eller om 6850 er nok. Stroem forsygningen virker rimelig lille og regner med at koebe en paa omkring 600 watt. Jeg har laest en anmeldelse fra pc world om nogle hurtige ram og regner med at vaelge nogle ram fra dana elec. Saa dem i en test fra en dansk pc side, men kan ikke huske hvilket. Det var en pakke med 6 gb. Kabinettet, dvd drev og harddisk har jeg i forvejen. Hvad er jeres meninger om denne opsaetning? Nogle kommentarer til hvad der kunne goere den bedre? Tusind tak paa forhaand. PS det skal lige siges at jeg ikke evd det helt store om hardware, saa hvis i siger at opsaetningen boer aendres, saa maa i meget gerne forklare hvorfor.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. september 2011 - 19:23 #1
Linket virker ikke, brug kortlink.dk

Hvilken pc har du nu? Stationær/bærbar ? Hvad er der i den mm?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 19:48 #2
Tom's Hardware findes også på dansk, blot til orientering.

http://www.tomshardware.dk/

Ved dog ikke om de har de samme artikler.
Avatar billede frankdahl Nybegynder
24. september 2011 - 22:14 #3
Saa proever jeg med dette link kortlink.dk/tomshardware/9mdx Jeg har en stationaer, 2,4ghz dual core 2, 4gb ddr2 ram, gts 250 og ved ikke hvilket motherboard.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. september 2011 - 22:26 #4
#3 er det en saml selv pc du har eller en færdig samlet du har købt? Model navn evt? hvis det er..

Jeg tror nu nok godt vi kan opgradere din nuværende for 500$ eller mindre, derfor jeg er itneresseret i at vide hvad du har nu og så kan vi jo se  hvad der kunne blive erstattet.. :)
Avatar billede frankdahl Nybegynder
25. september 2011 - 11:31 #5
Nu har jeg fundet linket. Det er disse http://www.altomdata.dk/den_bedste_ddr3_ram_til_din_computer og disse http://www.altomdata.dk/den_bedste_ddr3_ram_til_din_computer ram jeg havde set paa.
Jeg har koebt min nuvaerende pc hos en computer forretning for ca. 3 aar siden, og tror de selv har samlet den. Jeg ved at mit motherboard ikke kan koere quadcore. Noget af det der tiltraekker mig ved pcen fra toms er at den er billig, og motherboarded kan koere hexacore, saa faar en godt pc billigt, og kan opgraderer til hexacore og et bedre gfx naar de engang bliver lidt billigere. Eneste minusser jeg kan se ved denne pc er psu der virker lidt lille og rammene der naesten maa vaere rimelige langsomme til den pris.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. september 2011 - 13:19 #6
#5 Jeg ved ikke hvor meget du kender til priserne osv på hw, men jeg tror der hvor kæden hopper mest af er fordi du glemmer at du betaler 25% i moms på alt du køber her i landet, du skriver du vil ha en gamer pc, men du gider ikke ofre ret meget på den, hvis du venter en smule tid endnu så kan det ske at hw bliver billigere, da der er 32 samt 20nm cpuer på vej..
Avatar billede frankdahl Nybegynder
25. september 2011 - 16:35 #7
Ved du hvornaar de kommer? Du mener at den cpu de bruger i den pc fra toms hardware bliver billigere naar de kommer med 20 og 32nm? Hvad er din mening om den pc de har paa toms hardware? Hvis jeg koeber andre ram og en anden psu vil den saa ikke vaere nogenlunde?
Avatar billede Blueeyez Mester
25. september 2011 - 16:59 #8
#7 Nej desværre, men jeg kan sige jeg tror jeg har fundet det setup som Toms Hardware tilbyder ved en dansk forhandler:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99151&type=pcsystem

Det ligner nogenlunde det samme setup (Du skal huske 25% moms) derofr den koster lidt over.. men under 4k
Avatar billede frankdahl Nybegynder
25. september 2011 - 20:24 #9
Ok tusind tak. Det kunne vaere jeg skulle koebe den i stedet. Jeg har dog vaeret inde paa edbpriser for at sammensaette den fra toms, har dog valgt et 6850 og en anden psu og nogle andre ram, og det kom til at se saadan ud

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=711623

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654862

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4395296

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=511132

Jeg mangler bare rammen. Her har jeg tre udgaver jeg overvejer, og kunne meget gerne taenke mig en mening om dem, da jeg ikke selv ved hvad forskellen er paa dem.

http://sikkenemt.dk/ocz-ddr3-pc3-12800-platinum-extreme-low-voltage-cl-9-6gb-triple-channel.html

http://sikkenemt.dk/ocz-ddr3-pc3-10666-platinum-extreme-low-voltage-cl-8-6gb-triple-channel.html

http://www.altomdata.dk/den_bedste_ddr3_ram_til_din_computer

Jeg synes bare ikke jeg kan finde de Premium ram fra dane-elec de bruger i testen. Hvad mener du om mit skifte fra 6870 til 6850? Der er 200-300 kr forskel, men synes bare ikke det virker som om der er den store forskel. De fire foerste dele blive 2622 uden fragt, og rammene koster ca. 350-500 bliver det nok, saa alt i alt 3000-3200 eller deromkring. Det er jo kun en smaa 1000 kr fra pcen fra mm vision, om den er samlet, og det hele, men har daarligere ram og bedre gfx. Hvis du har en mening om mit setud maa du meget gerne give besked, da jeg som sagt ikke har den store viden indenfor det her.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. september 2011 - 20:34 #10
#9 Jeg ville nok vælge 6870 og du kan se her hvorfor -> http://kortlink.dk/9mff

Pris forskellen er lille, men kortet vil jeg sige bliver væsentligt bedre :) Jeg vælger os at sige det fordi jeg går ud fra du vil ha en god spil oplevelse og så vidt jeg ved så vælger man mellem 6870 og 6950 (6950 kan flashes så den bliver lige så god som 6970) som koster ca 500 - 600 kr ekstra hvis jeg ikke er helt forkert på den :)

mht rammene, så vil jeg vælge dem på 1600 mhz frem for 1333 mhz, cl mindes jeg ikke har en så stor betydning og når det blot er cl8 vs cl9 så tror jeg ikke der er den helt markante forskel..

Jeg ved dog ikke om rammene kan bruges, jeg er selv til intel cpuer men jeg ved ikke om amd har mulighed for trippel channel ram?
Avatar billede frankdahl Nybegynder
25. september 2011 - 21:18 #11
Ja jeg kan godt se at 6870 er en del bedre, så det bliver nok den. Ved du hvor jeg kan finde ud af om AMD kan anvende trippel channel ram? Bruger du intel da du mener det er bedre eller hvorfor? Ved du om der findes et bundkort magen til det jeg har linket til, bare med intel cpu i stedet for amd? Dvs. at jeg f.eks. køber en i5 quad og senere kan opgraderer til hexa. Er i5 ikke dyrere end phenom 2?
Avatar billede Blueeyez Mester
25. september 2011 - 21:50 #12
#11

Har lige læst på ASRocks side at bundkort understøtter dual channel der står intet om tippel så jeg tror ikke de kan være i bundkortet..

Jeg fik en i7-860 til halv pris.. alle amd cpuer jeg har haft har brændt sammen, men det har os været i færdig samlede pcere fra HP.. jeg har så aldrig rigtigt gået over til amd ud over deres graffikkort, men nu hvor den er stået af så er jeg midlertidtigt tilbage på Nvidias gamle 6800GS som faktisk stadig kan følge godt med i de spil jeg spiller :) (Bruger xp, så behåver kun DX 9.0c :D)

Ja, men den vil nok koste mere, du finder nok ikke en med cpu i medmindre det er en lille cpu til mini servere (Så vidt jeg husker..

Intel er generelt dyrer :) ASRock er os billigere end ASUS fx, men det er fordi ASRock er discount udgaven af ASUS, pris og kvalitet/det man får ud af det hænger oftest sammen...
Avatar billede frankdahl Nybegynder
26. september 2011 - 18:03 #13
Jeg har nu kigget igennem nogle tests af ram, men det virker som om hver gang jeg finder nogle der faar gode anmeldelser, og er dual channel, saa kan jeg kun finde tripel channel udgaver. Er det muligt at du gider give et bud paa nogle dual chanel ram du mener er gode? Hvad er ydelses forskellen paa dual og tripel channel ram? Vil det goere mit system meget bedre hvis jeg koebte et X68 bundkort og en i5 2500k cpu, og triple chanel ram? Det virker bare som at blive rimeligt dyrt.
Avatar billede frankdahl Nybegynder
26. september 2011 - 18:06 #14
Nu har jeg fundet nogle der har faaet ok karakterer i nogle tests, men der staar dog at de er designet til intel bundkort og cpu. http://www.computersalg.dk/produkt/732655/HyperX4GB-1600MHz-DDR3-DIMM-Kit-XMP-X2 maa lige se om jeg kan finde nogle der er lavet til amd
Avatar billede Blueeyez Mester
26. september 2011 - 18:34 #15
#14 Hvilket styresystem vil du smide på den? 32 eller 64 bit?
Avatar billede frankdahl Nybegynder
28. september 2011 - 15:06 #16
Det vil blive windoes 7 64 bit. Ved endnu ikke hvilket udgave af windows 7 jeg vælger
Avatar billede Blueeyez Mester
28. september 2011 - 15:22 #17
#16 okay, men jeg ved ikke om følgende ram kan bruges, men så vidt jeg kan se så har største delen hvis ikke alle ram XMP snart (DDR3 vel og mærket)

Så jeg tror bar du skal prøve, men du vil få mere ud af 2 x 4 GB ram end at have 3..
Avatar billede frankdahl Nybegynder
28. september 2011 - 18:28 #18
Hvad er XMP? Hvad mener du med at jeg vil få mere ud af 2 x 4 GB ram end 3? Hvad skal jeg se efter for at vide om jeg kan bruge et hvis sæt ram med windows 7 64 bit?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. september 2011 - 18:42 #19
#18

XMP er noget intel har lavet så ens ram bruges på max hele tiden, men trippel skulle være som dual channel, men jeg har fået afvide fra mange som arbejder med it og som har testet følgende at man ikke kan mærke forskel fra dual channel til tripple channel, at du har 2 frem for 3 er en fordel fordi der er færre ram blokke :)

Du kan have nogle 1600 mhz ram, cl(Op til dig) (DDR3) 2 x 4 GB vil jeg sige er en fordel når du vælger 64 bit.. alt over er os en fordel, men jo færre ram blokke desto bedre.. jeg ved ikke hvordan AMDs cpuer arbejder, men jeg går ikke ud fra at AMD er meget anderledes (2 frem for 3) området..
Avatar billede frankdahl Nybegynder
28. september 2011 - 19:26 #20
Ah ok på den måde. Nogle jeg har snakket med, mener at 4 GB er nok, men du vil mene at der er en mening i at have 8 GB? Jeg prøvede at læse lidt om det med XMP og de virker som at AMD sagtens kan køre med det. Det kan bare ikke udnytte XMP
Avatar billede Blueeyez Mester
28. september 2011 - 19:34 #21
#20 Altså 4 GB er langt mere end rigeligt, hvis du vel og mærket kørte 32 bit :) Men eftersom du benytter 64 bit så vil jeg sige min 6 GB, jeg har selv 4 GB til min 64 bit og jeg må nok sige at jeg nok skulle have købt 2 x 4 GB i sin tid :)..

XMP betyder blot at rammene bliver brugt optimalt fra start og at man ikke skal ind i bios og ændre, jeg ved dog ikke med AMD hvordan de håndterer følgende.. Men det jeg påpeger er mere trippel channel, jeg tror ikke du kan bruge følgende til noget og hvis jeg skal være helt ærlig så er 2 ram blokke det mest optimale så vidt jeg ved ;)