Avatar billede kwo Nybegynder
16. september 2011 - 10:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med boot (W7 og XP)

Hejsa

Jeg har købt en brugt pc med Windows 7 på.
Derefter installerede jeg Windows XP på en anden partition (for at kunne køre nogle ældre programmer), i håb om at når maskinen startede kunne jeg vælge hvilet styresystem jeg ville vælge.

Men nu er Windows 7 helt forsvundet fra opstarten, så jeg kun kan bruge Windows XP.

Nogen tips til hvordan jeg kan få den ønskede konfiguration tilbage, så Windows 7 er standard, men jeg kan vælge XP når der er behov for det?

Der fulgte ikke nogen CD'er med den brugte pc, så jeg har ikke mulighed for at bare installere igen i den rigtige rækkefølge.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2011 - 13:08 #1
Boot på Win7 disk, og vælg Repair. Her skal du finde et punkt der hedder Repair Boot Manager.

Kan ikke helt huske fremgangsmåden, men mener det er rimeligt tæt på... Hæng lige på, så finder jeg ud af det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2011 - 13:10 #2
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2011 - 13:13 #3
P.s.
I pkt. 4 skal du bare hente EasyBCD 2.0.2
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2011 - 13:13 #4
Pkt 4 skal være pkt. 5 :)
Avatar billede kwo Nybegynder
16. september 2011 - 14:10 #5
Problemet er at der ikke fulgte en Windows 7 DVD med maskinen.

Kan EasyBCD finde Windows 7 frem alligevel og tilføje den til boot-sekvensen?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2011 - 14:57 #6
Umiddelbart vil jeg tro at EasyBCD blot er det du skal bruge faktisk!
Prøv ad. Det kan ikke skade.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 15:02 #7
Du kan downloade en recovery cd til http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/ista fra http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/ - kør den og gå så frem som beskrevet #1 - Vista og Windows 7 anvender samme boot-procedure
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
16. september 2011 - 15:17 #8
Ja bruges til at rename dit styresystem i Bootloader..

Tryk "Edit Boot Menu"
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
16. september 2011 - 15:17 #9
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2011 - 13:42 #10
Kender du ikke en som kører windows 7?
Under start/all programs/Maintenance. er der mulighed for at brænde en Reperationsdisk for win7.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2011 - 13:46 #11
Eller her er en side hvor man kan downloade en Rapair disk gratis. Det er en Iso, som skal brændes til en bootfil. http://www.proposedsolution.com/downloads/download-windows-7-vista-bootable-disc-cd-dvd-iso-image/
Avatar billede kwo Nybegynder
01. oktober 2011 - 12:00 #12
Okay, så kom jeg i forbindelse med omverden igen.  :-)

EasyBCD ville ikke virke under den XP jeg kun havde til rådighed.

Men brugte Havn39's link og fandt en repair disk, der fik min Win 7 tilbage. Og der kunne EasyBCD så installeres og få min XP frem i lyset også. Så langt så godt. Skal så bare have XP til at virke ved at finde diverse drivere, jf. mit andet spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/947351#reply_7839098

Så mangler et svar fra Havn39 så jeg kan dele point ud.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2011 - 16:24 #13
Tak men jeg samler ikke på point, snup dem bare selv:-)
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. oktober 2011 - 22:49 #14
Det var da godt at du fik EasyBCD til at virke (O: