Avatar billede hudsonium Mester
12. september 2011 - 16:18 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Installation af WinXP på en USB-disk

Hej

Jeg ønsker at installere WinXP på en USB-disk. Den PC jeg har, kan boote fra en USB-disk, men spørgsmålet er om man bare kan sætte i gang med installations-CDen og så vælge USB-disken når PCen spørger hvor styresystemet skal installeres..?

Er der nogen der har nogen erfaring med dette?

På forhånd tak, Anders.
12. september 2011 - 17:14 #1
PS: Hvis du så havde forestillet dig at kunne bruge denne USB baserede instalation på 'enhver' PC, så må du tro om igen... Det skal være samme Hardware for at det vil virke... BSOD...
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
12. september 2011 - 17:43 #2
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2011 - 07:42 #3
se under kapitel 2
det er ikke så let men kan godt lade sig gøre

http://www.turnon.dk/installer-windows-7-fra-en-usb-n%C3%B8gle/

m.v.h
Avatar billede hudsonium Mester
13. september 2011 - 08:35 #4
Hej, og tak til jeres forslag.

Til Karise_Larry: Det er ikke meningen, at jeg vil bruge installationen på flere PCer. Kun på én.

Til MichaelIWJ-IT: Interessant forslag, jeg troede faktisk ikke der fandtes en 'flytbar' version, men kan denne version det samme som en 'fast-installeret' normal version?

Til Treatmenice: Jeg tror du har misforstået spørgsmålet, det du henviser til er hvordan man bruger en usb-lagerenhed til at installere FRA - som alternativ til en installations-CD-ROM. Jeg vil jo installere styresystemet PÅ en usb-lagerenhed, som var det et drev der sad inde i PCen.
13. september 2011 - 08:44 #5
Jeg har selv en universal XP 'flytbar' version på CD... Med USB support samt en vis form for netværkssupport.
Incl diverse værktøjer... virker fint...

Se også -> www.eksperten.dk/guide/1441#reply_9458
Avatar billede hudsonium Mester
13. september 2011 - 09:41 #6
Hej Karise_Larry

Igen tak for forslaget - din flytbare version på CD, hvordan virker dét? Hvad er det, der er flytbart? Er det CDen du bare starter fra?

Mit oprindelige spørgsmål gik jo på installation af XP på en USB-enhed - ville man kunne bruge en sådan CD som du nævner, til dét?

Mvh Anders
13. september 2011 - 09:56 #7
...Er det CDen du bare starter fra?... - Nemlig 100% - du skal ikke 'instalere' noget som helst selv...
Avatar billede hudsonium Mester
13. september 2011 - 10:21 #8
Men er det en installations-CD, eller en CD hvor XP er installeret på (som 'Read-Only Memory'), der ses som et boot-bart drev af systemet?

Anders
13. september 2011 - 10:35 #9
... fuld instaleret / køreklar (i mit eksempel). Skal bare Boote op på mediet ...

Da den ligger 100% på en CD, kan du selvfølgelig ikke ændre (og gemme den ændring) noget som helst i opsætningen...
Avatar billede hudsonium Mester
13. september 2011 - 10:45 #10
Hej igen.

OK. Men så er CD/DVD-drevet på ens PC jo permanent optaget. Og man kan så ikke rigtig installere nye programmer under det styresystem - det ville man jo kunne hvis det var på en usb-enhed. Og så er vi jo tilbage ved mit oprindelige spørgsmål.

Hvad nu hvis man finder en usb-enhed med passende størrelse og sætter den til systemet - herefter starter man så en WinXP-installations-CD i CD/DVD-drevet, og vælger at man vil installere XP på usb-enheden.

Burde det virke? Har du nogen erfaring med det?

Mvh Anders
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2011 - 13:13 #11
Du kan ikke installere XP på en USB-enhed - du kan installere de fleste Linux distroer på en USB-enhed og derefter bruge den efter behag
Avatar billede hudsonium Mester
13. september 2011 - 13:38 #12
Hej Helge

Hvorfor skulle man slet ikke kunne installere XP på en usb-enhed? Det er jo et diskdrev, så med den rette formattering, skulle det så ikke være muligt?

Mvh Anders
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2011 - 15:01 #13
ad #12 - Hvis du er så sikker hvorfor så ikke gå i gang fremfor alt dette skriveri ?? - XP (standard) installationen genkender ikke USB og så er den ikke længere
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
14. september 2011 - 05:44 #14
2# = 5#
(bare at det er USB)

Du kan selv lave en USB XP hvor du installere de programmer
som du ønsker at have med på USB Live..

Se her hvordan >>

Link http://users.telenet.be/Robvdb/BootPEUSB_UK.htm

Link http://www.optimizingpc.com/miscellaneous/manual_bartpe.html

Her er en liste med et hav af Styresystemer som er preindstalleret.

Link http://www.livecdlist.com/
Avatar billede collin Nybegynder
15. september 2011 - 15:54 #15
Prøv den:

http://www.techspot.com/vb/topic116114.html

Jeg har ikke selv forsøgt med det selv om den har været beskrevet allerede for længe siden, men det er langt mere interessant i dag hvor der er mulighed for USB 3, så jeg overvejer det hvis efteråret går hen og bliver for kedelig og valget får det forkerte kulør. Som du kan se er der et møjsommeligt forarbejde at lave så Windows kan lære at lade være med at slå USB fra ved boot, så du skal give dig god tid!
Avatar billede collin Nybegynder
15. september 2011 - 15:56 #16
ps
Dette er IKKE en Windows PE system men en fuldblods Windows.
Avatar billede collin Nybegynder
15. september 2011 - 15:58 #17
.... men det betyder til gengæld at den kun vil virke på den computer du bruger til at installere det.
Avatar billede hudsonium Mester
21. september 2011 - 10:29 #18
Hej

Tak for alle forslag, det ser godt nok en anelse for besværligt ud, i forhold til hvor få der tilsyneladende har succes med det.

Jeg funderer over hvorfor min PC i sin BIOS har den mulighed at boote fra en USB-disk, hvis det ikke er muligt at gøre det (uden meget stort forarbejde)..

Mvh Anders
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. september 2011 - 14:04 #19
#18 Det kan du også godt..

Men der er mange gamle maskiner som ikke har denne funktion.
Avatar billede hudsonium Mester
21. september 2011 - 14:22 #20
Men hvad er det så for noget med at Win XP ikke genkender USB ved opstart..? :-S
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 15:24 #21
Du bliver ved med at misforstå - der er intet problem med at køre XP fra USB. men installationen genkender ikke USB - hvorfor lave så meget skriveri ud af det, sæt din USB fidus til computeren og start installationen, væld at installere på USB og se så hvad der sker
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. september 2011 - 18:51 #22
Her er en video om hvordan du gør >>

LINK:
http://www.youtube.com/watch?v=re1_ude0fhE

Har selv prøvet det med Windows XP og Windows 7 og det virker..
Avatar billede collin Nybegynder
21. september 2011 - 21:03 #23
mht det 'meget stort forarbejde' ... det må siges at være 'prisen' for at opnå det du spørger om, så om det er det værd eller ej er op til dig at afgøre. Men det kan lade sig gøre. Alle moderne PC'er har mulighed for at boote fra USB. Nogle bundkorte vil vide om den USB device der skal bruges er en harddisk, CD drev, usb pind, usb diskette eller andet f.eks ZipDrive. Derfor har din PC teoretisk mulighed for at boote fra USB disk, og det er ikke kun teoretisk - hvis det var Linux du ville installere så kunne det formentlig være en del nemmere. Men du spørger specifikt om Windows XP, og her gælder det - ikke så meget at XP ikke genkender USB ved opstart - men at under boot processen bliver USB slået fra for dernæst at Windows systemets device mapping bliver genkonfigueret. dvs at hvis XP styrsystemet faktisk ligger på et drev forbundet gennem USB så ville den ikke kunne finde sig selv igen efter USB bliver slået fra.
Det sker ikke hvis man f. eks. bruger en ekstern USB CD drev til at installere Windows. Her vil installationsprogrammet først lægger kopier af installations filer på den intern HD eller på en RAMdisk og kører installationen derfra, og derved omgå problemet med at USB slås fra.
Håber det hjælper at opklare forvirringen og ikke skaber mere forvirring!
Avatar billede hudsonium Mester
27. september 2011 - 08:51 #24
Hej alle

Tak for jeres forslag. Jeg har besluttet at gøre det på den gammeldags måde og sætte en ekstra harddisk af den gode gamle slags i PCen og installere styresystemet på dén.
Det ser umiddelbart ud til at være for besværligt, i hvert fald for mig, at gøre det på en usb-disk.

Men endnu engang: Jeg sætter pris på alle jeres forslag.

Mvh Anders