Avatar billede lsskaarup Nybegynder
12. september 2011 - 09:01 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Rettighedsopsætning på home folder i AD (Windows Server 2008)

Jeg er kommet i tvivl om mine rettigheder på brugerne home folder er sat korrekt. Eller rettere som det er nu, står de forkert, jeg er bare ikke sikker på hvordan de skal stå.

Problemet opstod da jeg flyttede filerne fra en disk til en anden grundet pladsproblemer. Pludselig kunne folk ikke åbne deres egne filer, de kunne dog godt se både mapper og filer.

Som nødløsning gav jeg Domain Users fuld adgang, men det har gjort at de nu har adgang til hinandens home folders. De kan dog ikke se den direkte, så brugerne skal bevidst angive \\servernavn\Brugere\, får at se dem.

Men det jeg gerne vil vide, at hvordan rettighederne på mappen Brugere skal være, så det er korrekt sat op, både under Sharing- og Security fanebladet?
F.eks. må en alm. bruger kun have adgang til sig egen mappe og herunder filer, men brugere der er medlem af administrators gruppen, skal have fuld adgang til alt. Samt systemet også skal have adgang, så jeg ikke skal oprette brugermapperne manuelt?
Avatar billede triton Nybegynder
13. september 2011 - 01:44 #1
saet sharing til everyone full control

Derefter saetter du NTFS rettighederne (security) til
Domain Administrators = Full Control (paa folderen brugere)
System = Full control (paa folderen brugere)
user = Modify (paa brugerens individuelle folder)

NTFS rettighederne over ruler share permissions derfor er det ok at saette sharing til full control (best practice)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. september 2011 - 12:11 #2
Jeg fandt imellem tiden en vejledning fra MS, som er lidt (ikke meget) forskellig fra din. Selvfølgelig har jeg ikke kunnet finde den igen, så jeg kunne linke til den herinde.

Anyway, du er kommet med et svar, så du skal have pointene.