Avatar billede champen2 Nybegynder
10. september 2011 - 14:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

processor og gamingperformance

hej jeg skal til at købe en gamer-bærbar, som jeg mest skal bruge til gaming og skolearbejde. og jeg har tænkt mig at købe en msi gt683 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5137376 den findes bare også i en "R" model, som betyder at den har en bedre processor (i7 2630) den normale model har en i5 2410m de har begge to samme grafikkort (gtx 560m).

spørgsmålet er så om i7 processoren betyder så meget i gaming performance(mere fps), og er de xtra 2,5 Kilo værd, eller om jeg får næsten lige så gode resultater med i5´eren
Avatar billede pilfingeren Nybegynder
10. september 2011 - 15:18 #1
Hej :)

I denne test er i3, i5 og i7 (topmodellerne) blevet sat op imod hinadnen: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/1

Det er mest denne del, att du er interesseret i (spildelen): http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

CPU betyder ikke så meget meget i spil (tag med et gran salt!). GPU er langt vigtigere, end CPU, når man kører i høje opløsninger med en god GPU (fordi, det er mest GPU'en, der bruges). En i7 koster op til 40% mere end en i5 mens den "kun" er op til 5% bedre. i7'eren er til dem, der vil prale :b

Hvis det var mig, ville jeg vælge i5'eren og spare der. Ydelsesmæssigt kan du ikke mærke forskel (maks 4-5 fps).

Spørg endelig hvis du vil vide mere :)
Avatar billede champen2 Nybegynder
10. september 2011 - 15:43 #2
ok mange tak det har virkelig hjulpet mig med at bestemme mig :) jeg køber i5`eren

vil du have point?
Avatar billede pilfingeren Nybegynder
10. september 2011 - 15:47 #3
Når du skriver i7-2630 mener du så i7-2630QM? (mine antagelser er baseret på den)

Jeg sad lige og søgte specifikt på de to processorer og jeg ser, at i5'eren er dual-core mens i7 er quad-core.

i5'eren er dual-core, men har 4 "threads" (to virtuelle kerne oven i de to fysiske).

i7'eren er dual-core, men har 8 "threads" (4 virtuelle oven i de fire fysiske).

Det ændrer lidt ved min udtalelse om i5'eren. Jeg tror, du vil kunne mærke en forskel, som enthusiaster ikke kan leve med. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor seriøs din gaming skal være, men hvis du vil fremtidssikre din laptop er i7 bedre end i5.

Alt i alt er det blevet et spørgsmål om fremtidssikring.

Jeg vil gerne have point, men jeg vil lige vente, til at du er helt sikker i din sag om hvilken CPU, hvis det er i orden? :)
Avatar billede pilfingeren Nybegynder
10. september 2011 - 15:49 #4
Generelt siger man: quad-core > dual-core (quad-core frem for dual-core) til gaming.

Jeg glemte at nævne det i min forrige kommentar :)
Avatar billede pilfingeren Nybegynder
10. september 2011 - 15:51 #5
Nu kører det for mig -.-"

i7'eren er quad-core og i5'eren er dual-core (jeg har skrevet forkert. Se her for i5: http://ark.intel.com/products/52224 se her for i7: http://ark.intel.com/products/52219)
Avatar billede champen2 Nybegynder
10. september 2011 - 17:49 #6
ok så virker det som mest fornuftigt at jeg må vente lidt til jeg får råd til i7-modellen. nu ved jeg ikke hvor stor forskellen er, men det virker som om det r rimelig vigtigt med en quad-core processor, alså hvis jeg skal kunne spille nogle af alle de nye spil der snart kommer(bf3, mw3, rage, skyrim osv)
Avatar billede champen2 Nybegynder
10. september 2011 - 17:49 #7
ville du have point?
Avatar billede pilfingeren Nybegynder
10. september 2011 - 21:22 #8
Jeg vil selv spille Skyrim, når det udkommer, og vil opgradere til en i7 for spillets skyld. :)

Jeg håber, du får god fornøjelse af din computer :)