Avatar billede somujen Nybegynder
09. september 2011 - 11:26 Der er 7 kommentarer

Word fletning med Excel

Hej alle sammen :)

Jeg har fået en opgave indenfor Word og Excel. (Fletning af filer)

1. Jeg har 7 forskellige breve (A4-sider), som jeg har lavet i Word. De er alle sammen forskellige og omhandler hvert sit emne.

2. Jeg har 1 Excel fil, hvor jeg har en liste af personer. Denne liste indeholder kolonnerne: navn, adresse, postnummer, by og emne(7 forskellige muligheder).

Mit ønske er nu, at jeg gerne vil have, at alle dem som står under emne 1 i Excel filen, bliver flettet med det brev i Word som omhandler emne 1. På samme måde, vil jeg gerne have, at alle dem som står under emne 2 i Excel filen bliver flettet med det brev i Word som omhandler emne 2. Osv.

Dermed vil jeg til sidst gerne ende med 7 forskellige breve, som hver især bliver sendt ud i det antal som der er personer under emnet i Excel filen.

Jeg tænker, at det er et eller andet med at man i Word laver en regel, om at den kun skal flette med dem som står under eksempelvis emne 1 i Excel filen.

Har i en løsning til hvordan jeg gør dette?

Med venlig hilsen

Søren
Avatar billede supertekst Ekspert
09. september 2011 - 12:50 #1
Hvilken Office version?
Hvor mange adresser?

Da du har 7 forskellige breve = 7 hoveddokumenter, der skal anvende selektive adresser.

Sorter dine adresser i Excel efter emne

Flyt dem over til hver til sit ark

Udfør brevfletningen 7 gange med hvert sit ark..

-----

Ellers kan der konstrueres en automatisk løsning via VBA....
Avatar billede somujen Nybegynder
09. september 2011 - 15:18 #2
Det er 2010 udgaven :)

Er det ikke muligt at gøre det uden at man skal sortere dem i hvert sit Excel ark?

Hvad er VBA? :)

Mvh Søren
Avatar billede supertekst Ekspert
09. september 2011 - 15:38 #3
Ok

Hvor mange adresser?

Er det et problem at sortere adresserne og fordele i 7 ark?

VBA (Visual Basic for Applications) - programmeringssproget i Office-pakken.
Avatar billede somujen Nybegynder
11. september 2011 - 17:42 #4
Det er ikke et problem at sortere adresser ud fra emnet og derefter fordele dem i 7 forskellige ark, men da det er noget som jeg skal gøre hver dag, så bliver det samlet set en meget tidskrævende proces, hvis jeg skal fordele dem ud på 7 ark. Det havde været lækkert hvis den selv smed adresserne over i de forskellige breve i words. :)

Hvis vi siger, at jeg arbejder med de 7 forskellige ark, er det ikke muligt at sætte regler der gør, at jeg ikke selv behøver at fordele nye adresser ud på de forskellige ark?
Avatar billede supertekst Ekspert
11. september 2011 - 18:03 #5
Det kan gøres via VBA..
Avatar billede supertekst Ekspert
12. september 2011 - 00:14 #6
Du er velkommen til at sende sende en mail til mig - så returnerer jeg et eksempel på fordelingen til flere ark. Modellen har 105 "adresser" der fordeles på 3 ark på under 1 sek.

@-adresse under min profil.
Avatar billede somujen Nybegynder
12. september 2011 - 16:21 #7
Det lyder super.

Jeg skriver

Mange tak :)