Avatar billede vbchristian Nybegynder
08. september 2011 - 13:34 Der er 19 kommentarer

Bærbar computer fryser

Min computer går nogle gange i stå, og jeg kan bare slukke computeren for at få den startet normalt igen. Desuden har mine højtalere nogle gange en "boblende, knitrende lyd".

Jeg har ingen ide om hvad der forårsager frysningen, men jeg synes først det er sket efter jeg har installeret en cracket version af minecraft og en server og connectify. Er dog langt fra sikker. Jeg er ret sikker på det ikke har noget med anden software at gøre, da jeg har passet ret godt på min computer og ikke installeret alt muligt lort. Jeg kører CCleaner på den og defragmenterer ret tit.

Hvorfor fryser den? det er virkelig frustrerende at en ret ny computer begynder at svigte.

Det er en MSI CX620 købt i slutningen af 2010.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2011 - 16:30 #1
Har du scannet filerne fra det "crackede" spil og de andre ting før installation? Både med antivirus og evt Malwarebytes?
Avatar billede vbchristian Nybegynder
09. september 2011 - 08:54 #2
har scannet det der var intet.

jeg tror egentlig ikke de programmer er problemet. min computer opfører sig bare lidt mærkeligt. nogle gange går den i stå, og nogle gange når jeg ser YouTube videoer, går den pludselig i lidt slow-motion og lyden er mærkelig. Så går den tilbage igen. Lyden kan stadig kratte lidt. En anden ting er, at der en gang hver uge ca. blinker skærmen, og der kommer følgende meddelelse : Skærmdriveren stoppede med at svare og blev derfor genoprettet" eller noget i den stil. Det er nogle mærkelige, uforudsigelse ting der sker.

Jeg ved et kan være svært at finde den præcise grund til at disse ting sker, men måske ved nogle af jer eksperter hvad jeg kan gøre.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
09. september 2011 - 08:56 #3
når computeren går i stå, går skærmen bare i stå. Der er stadig skærm og det hele. De fleste gange opdager jeg det på, at uret står helt stille.

Jeg kan også nævne, at min computer 2 gange indenfor den sidste uge har genstartet sig selv, og givet fejlmeddelelse "BlueScreen" ved opstart. Har dog aldrig haft selve BlueScreen på skærmen.
09. september 2011 - 11:49 #4
Varmeproblem ???
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2011 - 13:26 #5
#4 Enig.
Prøv at hente Siw og se om den kører varm.
http://www.gtopala.com/siw-download.html
Brug freeware version, og tryk på sensors, som vil sladre om temperatur.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
09. september 2011 - 18:47 #6
nu ved jeg ikke helt hvad der betegnes som varmt.

Sensor    Value    Min    Max
CHRISTIAN-MSI
Micro-Star International MS-1688
Temperatures
TZ00    0 °C  (32 °F)    0 °C  (32 °F)    0 °C  (32 °F)
TZ01    0 °C  (32 °F)    0 °C  (32 °F)    0 °C  (32 °F)
THRM    49 °C  (120 °F)    48 °C  (118 °F)    73 °C  (163 °F)
PCH    59 °C  (138 °F)    59 °C  (138 °F)    65 °C  (148 °F)
GMCH    47 °C  (116 °F)    39 °C  (102 °F)    66 °C  (150 °F)
Intel Core i5
Temperatures
Core #0    46 °C  (114 °F)    44 °C  (111 °F)    79 °C  (174 °F)
Core #2    47 °C  (116 °F)    46 °C  (114 °F)    78 °C  (172 °F)
WDC WD50 00BEVT-22A0R
Temperatures
Assembly    32 °C  (89 °F)    24 °C  (75 °F)    44 °C  (111 °F)
ATI Mobility Radeon HD 5470
Voltages
VIN0    0.95 V    0.95 V    1.12 V
Temperatures
TMPIN0    52 °C  (125 °F)    41 °C  (105 °F)    67 °C  (151 °F)
Battery
Voltages
Current Voltage    11.33 V    9.35 V    11.33 V
Capacities
Designed Capacity    48840 mWh    48840 mWh    48840 mWh
Full Charge Capacity    35509 mWh    35509 mWh    38983 mWh
Current Capacity    3785 mWh    44 mWh    7137 mWh
Levels
Wear Level    28 %    21 %    28 %
Charge Level    10 %    0 %    18 %
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2011 - 08:31 #7
Max knap 80 grader burde ikke være et problem for en bærbar.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
10. september 2011 - 22:29 #8
hvilke årsager kan der være? det har faktisk ikke været et probelem de sidste 3 dage. jeg ved ikke om der er et mønster.

en anden ting er det med højtalerne. de kratter ret tit. det er lidt uklart mønster. i det ene øjeblik virker de perfekt, så kommer den der kratte / krrrr lyd. nogle gange når jeg ser youtube videoer, kan det være som om den går lidt i slowmotion on lyden går også i slowmotion og siger den der mærkelige lyd. lidt som om det runger i noget metal eller sådan noget. i det næste øjeblik kører det normalt.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. september 2011 - 08:09 #9
Har du tjekket dine indstillinger i kontrolpanel for lyd?
Jeg tænker på hvilket "miljø" det er sat op til. En rungende lyd er ikke standard miljø. Og men hensyn til hakkende billeder:
Ryd op på pc med CCleaner, hvis du har den.
Ellers er den her:
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...
Har du Malwarebytes installeret, så kør en fuld scanning med denne efter du har opdateret den.
Har du den nyeste grafik driver?
Avatar billede vbchristian Nybegynder
11. september 2011 - 21:08 #10
Jeg kan ikke finde nogle indstillinger der har noget at gøre med miljø. Men jeg tror ikke det er det der er problemet. Det er ikke en konstant knitren, den kommer lidt tilfældigt. Jeg prøvede at teste højtalerne med forskellige lydkvaliteter. I den ene er den perfekt, så går jeg til den anden, her knitrer den lidt. Så går jeg tilbage til den første og så knitrer den lidt igen. Det er det der bekymrer mig. Jeg mistænker at det kunne være støv. Er det en mulighed?

Jeg bruger CCleaner jævnligt, men jeg har ikke kunnet se nogen ændring. Eller måske har jeg. Min computer har faktisk ikke fryst i 5 dage nu. Men det plejer at komme ret pludseligt, især når jeg lige lader computeren stå, og knap nok bruger den.

Jeg vil scanne med malwarebytes og se om der er en ny driver tilgængelig. Men også her mistænker jeg støv. Er det også en mulighed`?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. september 2011 - 21:14 #11
Bruger du hovedtelefoner ind imellem?
Kunne måske være en dårlig forbindelse i stikket pga støv og skidt.
Gør du ikke så prøv alligevel hvis du har en egnet ledning at sætte den i og tage den ud nogle gange. Dette kunne få skidtet til at forsvinde.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
11. september 2011 - 22:05 #12
jeg bruger hovedtelefoner engang imellem, men også her knitrer den med samme inteval som uden. hvordan kan man ellers rense højtalerne for skidt og snavs?
Avatar billede vbchristian Nybegynder
12. september 2011 - 09:44 #13
jeg har i dag oplevet at min computer først fryste da jeg var igang med Photoshop. Jeg slukkede og tændte. Denne gang gik den i Bluescreen, og genstartede sig selv. Jeg tjekkede derefter SIW for temperaturen. Den var godt over 80 grader på processorerne, og over 75 på grafikkort. Er det pga temperaturen min computer går i stå og bluescreen?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2011 - 16:21 #14
Der går jo lidt tid før den har kommet op at køre, så den kan måske have været tæt på 90 grader, og det er for varmt.
Tag en støvsuger og indstil den på et jævnt sug.
Støvsuger sætter du der hvor pc blæser suger ind.
Det er vigtigt du ikke suger for kraftigt, da blæseren vil køre med rundt når du suger. Har du noget komprimeret luft på dåse så pust forsigtigt ind der hvor blæser puster ud. Igen kun små pust, da lejer i blæser kan tage skade. Du skal nu kunne se at der kommer snavs hen hvor du suger.
Efter operationen prøv at stresse pc, medens du har SIW kørende, for at se om det har ændret sig.
Det kan tænkes vi også skal tjekke ram for fejl, men det bagefter.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
12. september 2011 - 21:19 #15
tak for løsningen. jeg har ikke udført den endnu, jeg vil lige sikre mig, at jeg suger det rigtige sted. er det der hvor den bliver meget varm? jeg har nemlig også 2 andre på forsiden af undersiden. men jeg ved ikke om det er højtalerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2011 - 16:01 #16
Du kan jo mærke der hvor varmen kommer ud. Det er blæsers udblæsning. Formoder dette kommer ud lags kanten. Indsugningen er typisk sat i bunden i tilknytning til udblæsningen. Du kan sandsynligvis se blæserhjulet gennem hullet i bunden.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 17:59 #17
Hvad endte denne med?
Avatar billede vbchristian Nybegynder
24. september 2011 - 20:35 #18
jeg kan ikke finde luftintaget men har støvsuget højtalerne og udluftningen. højtalerne fungerer bedre men larmer stadig lidt. computeren er ikke fryst eller gået i bluescreen i lidt tid nu. men det kommer sikkert igen...

hvis du ikke har flere råd til hvordan jeg kan forebygge fyrsning og bluescreen, så tror jeg jeg lukker her og giver dig points. du skal bare afgive svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2011 - 09:38 #19
Har din temeratur faldet efter du har renset den?
Har du kontrolleret disken for fejl?
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Denne er til Vista men de andre versioner er på samme måde.