Avatar billede niklasbp Nybegynder
07. september 2011 - 23:13 Der er 7 kommentarer

50/10 forbindelse, skal jeg bruge en 10/100 switch eller giga?

hey eksperten

Jeg skal til at sætte internet op i mit hus som er ret stort. jeg har fiber direkte ind fra vejen med en forbindelse 50/10 og skal nu finde en switch der kan trække det, jeg bruger cat 6 kabler for at være sikker på jeg ikke mister noget forbindelse.
Altså er 10/100 "nok" til 50/10 forbindelse. og hvis ikke hvilken giga switch kan man få til en okay pris =) ?

/niklas
Avatar billede Blueeyez Mester
07. september 2011 - 23:32 #1
når du bruger cat6 så vil jeg anbefale dig en 1 Gb/s forbindelse (Lokalt) husk dog maskinerne os skal have 1 Gb/s netkort i sig :) Men den internet forbindelse du vil have kræver blot en 100 Mbit :)

Fordel og ulemperne er at du kan presse nettet bedre (Min opfattelse) jeg selv oplevede store ændringer i sin tid da jeg gik fra 100 til 1000, men jeg er så nu gået over til 300 Mbit trådløs som jeg helt fint kan leve med :) (Bruger dog os 5 Ghz)
Avatar billede nemlig Professor
07. september 2011 - 23:45 #2
Jeg er i samme situation som Niklas, og jeg har valgt en 1 Gb/s Zyxel Switch. Dette giver den fordel, at de pc'ere i vores hus, der har 1 Gb netkort, kan "snakke" sammen med høj hastighed. Jeg har også en NAS-HD, som har 1 Gb forbindelse.
Min anbefaling er dermed, at du køber 1 Gb Switch.
Denne her anvender jeg, men jeg kan ikke vurdere, om der findes bedre isenkram. Det gør der nok, men givetvis også dyrere.
www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=453354
Avatar billede niklasbp Nybegynder
07. september 2011 - 23:54 #3
super takker, hvordan finder jeg ud af hvor hurtigt mit netkort er =)?
- kan fortælle det er et Atheros AR8121 / AR8113 / AR8114 ?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. september 2011 - 00:05 #4
Det er et gigabit iflg følgende side: http://atheros-communications-inc-r-ar8121-ar811.software.informer.com/

(Titlen)
Avatar billede niklasbp Nybegynder
08. september 2011 - 00:28 #5
okay super=)
Hvilken en ville så være bedst i dette tilfælde, http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4605852 eller  http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=453354
? =)
Avatar billede niklasbp Nybegynder
08. september 2011 - 00:45 #6
og sidste spørgsmål, mit fiber køre med samme stik som mit internet men det er ikke det samme slags, altså jeg kan ikke bruge tv stik til internet eller omvendt. men kan jeg godt bruge en normal switch til at fordele tv når nu det er normale lan-stik ?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. september 2011 - 10:56 #7
#6 Går ud fra at du får tv via net? Hvis det er tilfældet så kan jeg ikke besvare det, for nogle switches kan og andre kan ikke.. problemet så vidt jeg ved er at i nogle switches der får du ikke menuen med (Vidst som det eneste) men jeg har ikke selv tv via net endnu så jeg kan slet ikke sige om du vil eller ikke vil kunne med følgende switch du finder.. jeg vil anbefale dig at kontakte din it/tv leverandør måske de kan give svar på det bedre end vi andre, det er jo deres arbejdsområde ;)