Avatar billede Posten50 Praktikant
03. september 2011 - 06:52 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Iphone/Smartphone osv.

Hej Jeg overvejer køb af Smartphone men føler mig en smule forvirret over hvad de kan. Hvad er forskellen på Iphone, HTC  Desire HD, Sony Ericsson Xperia Ray? Disseer bare nogle af eksemplerne, jeg vil helst ikke ofre mere end 2000-3000 kr.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
03. september 2011 - 08:48 #1
Umiddelbart er den klare forskel at alle dem du nævner bruger android styresystem og iPhone bruger IOS. Generelt er den store forskel på smartphones: Design (når man sammenligner forskellige mærker) og hvor hurtige de er (fx. er en HTC desire noget hurtigere end fx en HTC wildfire). Hastigheden er meget afgørende for hvor flydende tingene på telefonen virker/kører.
Umiddelbart får du ikke er en de forskellige top-modeller til den pris. Bedste bud i det prisleje er efter min mening HTC Wildfire S. Dog har 3 tilbud på iPhone 3 lige nu - det er ikke den nyeste iPhone men stadig ligeså god som mange af de andre top-modeller.
http://www.3.dk/?gclid=CJOP3tG8gKsCFcEj3godVlA62Q
Avatar billede pemo123456 Novice
03. september 2011 - 09:23 #2
Tilslutter mig #1 kommentar.

Dit første valg skal være, om du vil have Apples styresystem eller Android (Google) styresystem. Er selv bruger af Android og har aldrig prøvet Apple. Men er dog stadig sikker på, at Apple er nemmere at bruge, så hvis du hører til dem, der ikke gider sidde og rode i indstillinger og dermed lege med opsætning af telefonenen, så er Apple af foretrække. Hvis du derimod godt kan lide selv at styre opsætningen i nogen grad, så er Android at foretrække.

Når du har lavet ovenstående valg, så er næste valg telefonens hardware. For Apple er det et nemt valg, da du enten kan få telefonen i hvid eller sort. For Android er det noget sværere, da der efterhånden findes rigtig mange modeller. Hvis du gerne vil bruge telefonens muligheder fuldt ud, så er det vigtigt, at du ikke køber en med for lav processorkraft. Har lige købt en SE Xperia mini til min bedre halvdel. Lækker telefon at se på, men den kan f.eks. ikke trække Angry Birds. Dernæst skal du spørge dig selv om skærmstørrelse, og dermed også hvor meget telefonen må fylde i lommen. Har selv en SE X10, som har et rigtig godt kamera til dagslys. Så nu er jeg begyndt at tage ret mange billeder og videoklip med mobilen, for den har man altid med rundt modsat et kamera. Så hvis du tror du kommer til det, er kameraet også vigtigt. De nyere modeller er blevet bedre til at tage billeder også i mørkere omgivelser.

Til sidst skal du også overveje, om du tror du kommer til at bruge den meget - tror du det bliver lidt et legetøj for dig? Hvis ja, så er det rigtig dumt at ikke at bruge de sidste 500 kr. på at få en god model med god processor kraft, flot skærm og muligvis også kamera.

God fornøjelse :-)
Avatar billede kelderkold Nybegynder
03. september 2011 - 11:24 #3
Først skal du vel definere over for dig selv hvad du skal bruge smartphonen til.

Er det primært som telefon og musik afspiller er android det illigste valg, hvilken model af de mange kan jeg ikke sige.

Men er det fordi du skal surfe på nettet og alt det andet vil jeg foretrække iPhone.
iPhone fås i øvrigt i flere modeller, pt iPhone 3 til ca. 3000,- og iPhone 4 til 5500,-
desuden kan man så vælge ram størrelse på den, 8, 16 og 32

Personligt foretrækker jeg iPhone, vi har herhjemme haft android, men har alle skiftet til iPhone, den er bare mere brugervenlig.
min iPhone4 på 32 er alt for stor, jeg kunne sagtens have klaret mig med 16 selvom jeg har 300+ billeder i 5 mb og 100 musiknumre har jeg stadig mere end 25 gb fri hukommelse.
Avatar billede Posten50 Praktikant
03. september 2011 - 12:23 #4
Jeg tror iPhone tiltaler mig mest, og der er vel ikke noget forgjort i at købe en iPhone3 med 16 GB, hvis jeg kan finde den til en fornuftig pris..
Avatar billede Posten50 Praktikant
03. september 2011 - 12:34 #5
HTC Desire virker måske også som en løsning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2011 - 13:42 #6
Tilslutter mig koret...
Tror du bliver mest glad for Iphone 3GS.
3 har en god pris pt. på denne model.
2644 over 6 mdr.
1 kr. i udbetaling og 399 pr. md. i abonnement (6 timer, ubegrænset sms+mms, 10 Gb data og 0 kr. i opkaldsafgift)

Wildfire S koster det samme, så Apple 3GS er det absolut bedste valg af de to.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2011 - 13:48 #7
Du kan blot sammenligne specs:
Iphone 3GS: http://www.apple.com/dk/iphone/specs.html
HTC Wildfire S: http://www.htc.com/dk/specification.aspx?p_id=392
Avatar billede thov Forsker
03. september 2011 - 13:49 #8
Og vær opmærksom på, at Apple er et lukket system, hvor brugen af apparaterne kontrolleres 100% af USA's lovgivning og kristne 'ayatollaer' (I uhellig alliance).

F.eks. kan en iPhone ikke optage telefonsamtaler (Kræver dommerkendelse i USA), og en producent af badetøj, fik ikke en app med kataloget, gennem Apple nåleøjet.
(Piger i bikini'er - føj!).
Meningen med app'en var uskyldig nok - firmaets sælgere kunne så fremvise et altid opdateret katalog for kunderne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2011 - 13:51 #9
Man kan jo altid jailbreake :)
Avatar billede pemo123456 Novice
03. september 2011 - 14:08 #10
Hvis man køber en iphone med henblik på at jailbreake den fra første færd, så vil jeg da 100% sikkert sige, at så skal man tage Android. De fås selvfølgelig i meget forskellige udgaver, men hvis man tager en af de bedre modeller, så er det væsentlig bedre på hardware siden end en iphone er. Iphone er en flot og brugervenlig telefon, men de halter altså væsentligt på hardware siden sammenlignet med gode android telefoner.

Som du selv skriver, så er desire en mulighed - men her vil jeg så anbefale dig at få en desire hd. Der får du god telefon og rigtig meget legetøj for dine penge, for det kan vi vist godt indrømme, at en smartphone også skal være. I modsatte fald kunne man blot tage en gammel model fra skuffen, der kun kan ringe og sms'e.

Callme.dk plejer at have nogle gode tilbud (både android og iphone), hvor du i bindingsperioden får meget taletid etc med. Og ikke som mange af de andre, hvor man også skal betale et afdrag på 200 til 300 kroner om måneden.

Men i hvert fald god fornøjelse. Ligegyldigt hvad du vælger, bliver du glad for det, hvis de er din første rigtige smartphone. :-)
Avatar billede Posten50 Praktikant
03. september 2011 - 19:22 #11
Att: John_Stigers. Kan jeg få mit eget nr. overført??
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2011 - 19:29 #12
Hvis du skifter teleselskab?
Ja, uden problemer.
Avatar billede Posten50 Praktikant
03. september 2011 - 20:26 #13
Okay, det må jeg vist prøve, hvor længe er jeg bundet til "Teleselskab", hvor skal jeg henvende mig??
Avatar billede egidiussen Nybegynder
03. september 2011 - 21:43 #14
Du binder dig i 6 måneder.
Avatar billede Posten50 Praktikant
03. september 2011 - 21:51 #15
Tilbuddet finder jeg??
Avatar billede Posten50 Praktikant
03. september 2011 - 22:00 #16
8 GB er det ok.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
03. september 2011 - 22:04 #17
Det finder du hos 3 som jeg gav et link til i mit første svar - her er linket igen:
http://www.3.dk/?gclid=CJOP3tG8gKsCFcEj3godVlA62Q
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2011 - 23:11 #18
Du skal blot henvende dig hos den nye udbyder, så flytter de nummeret for dig.
Avatar billede Posten50 Praktikant
04. september 2011 - 06:57 #19
Er det alle Apps der kan bruges på iPhone3.?
Avatar billede Posten50 Praktikant
04. september 2011 - 07:14 #20
F.eks. Post Danmark ;-)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. september 2011 - 09:27 #21
Ja, de apps der virker på iPhone 4 virker også på 3 ja.
Avatar billede kelderkold Nybegynder
04. september 2011 - 12:20 #22
@ thov

at et firma ikke kan få udgivet en app med undertøj er vel helt OK, hvad dæ... skal vi med den, hvis det er deres sælgere der skal bruge den?

Jeg har da selv lavet flere apps til eget brug og det behøver jeg da ikke få udgivet i app store, man kan da bare oploade den til ens egen hjemmeside og tage den derfra.

Appstore er kun til programmer som andre brugere skal have.
Avatar billede thov Forsker
04. september 2011 - 14:01 #23
Det var nu altså badetøj, og firmaet fik app'en igennem, efter offentliggørelsen af afslaget.

Af de mindst 250.000 apps der findes til iPhone, hvor mange af dem er du/vi interesseret i ?
Sikkert ikke mange, og skulle der være et badetøjskatalog mellem de uinteressante - so what :-)

Det er ellers min opfattelse, at hver evig eneste iPhone app skal godkendes af 'ayatollaerne', før den kan installeres.

Det sikrer brugerne mod beskidte tricks, og apps som koster penge, sikrer Apple sig 30% af.
Avatar billede Posten50 Praktikant
04. september 2011 - 16:08 #24
Hvad kan 4érn som 3érn ikke kan.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. september 2011 - 16:30 #25
Avatar billede Posten50 Praktikant
05. september 2011 - 07:07 #26
Hvad kan denne i forhold til iPhone 3
Sony Ericsson Xperia Arc LT15i
Avatar billede Posten50 Praktikant
05. september 2011 - 15:18 #27
Er lidt i tvivl om opløsning er ok på iPhone 3
Har jo desværre ikke prøvet den!