Avatar billede Halfdan1311 Nybegynder
02. september 2011 - 08:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Så fik jeg endeligt fibernet - men hov...

Hej eksperter!

Så fik jeg endeligt fibernet fra Sydenergi - men hov vent, noget er galt!
Hvis jeg tager et LAN-stik fra selve Fibernet boksen og over i min computer, så er der rigtig fornuftig internet! Men smider jeg den over i min trådløse router (Netgear N150) så sker der intet!
Min computer kunne gode finde ud af at finde den, men kan ikke hoppe ind på en hjemmeside.

Jeg ringede så til TDC og SE.....
TDC kunne ikke hjælpe mig, de sagde jeg skulle kigge på mit modem, men det modem fortalte SE vi ikke skulle bruge, så jeg tror ikke den supporter vidste så meget om fibernet.

Efter næsten 1 times ventetid(?!) kom jeg igennem til SE, og hun fortalte noget om at det måske kunne være fordi at det fibernet de sender du er med Dynamisk IP - og vores router måske var sat op til Statisk IP.

Hvordan ændrer jeg dette?
Og kunne der være andre forklaringer?

Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
02. september 2011 - 08:59 #1
Har du prøvet resætte selve routeren? (hurtig fix)

vis ikke det er en mulighed pga konfigurationer mm. Så er der 2  muligheder!!

1. gå ind i routeren og sæt den til at den automatisk skal hente en ip fra det net den sider på. ved hjælp fra DHCP på routeren fra fiber.

2. gå ind i din fiber router og tildel den ip routeren har til den fast. (den normale)

Har du de indvendige iper på dit net? jeg ville godt se hvilket net din fiber køre på indersiden og hvilken ip´er din router har på yder siden (ikke din eksterne ip men den ip den har fået mellem fiber box og router) samt inder siden
Avatar billede venturer Nybegynder
02. september 2011 - 09:00 #2
Hej halfdan.

Sæt din PC til fiberen og check din IP configuration.
Dette gør du ved at vælge "kør" (eller klik i søg-feltet) i startmenuen og skriv "cmd" (tryk Enter).

Så før du en sort boks frem hvor du skal skrive:

ipconfig /all

Iblandt alle de linie der så kommer frem skal der være et "LAN-Forbindelse" (det er dit netkort).

Notér ned hvilken IP-adresse din pc har. Samt hvilken standardgateway den har.

Sæt så din router til. Giv den et minuts tid til at forbinde, og tag så fat i routerens webside (hvor du kan konfigurere dine trådløse indstillinger osv.).

Så skal du finde et punkt det enten hedder noget med Status eller WAN. Her kan du se hvilken IP routeren har. Det er sansynligvis ikke den samme IP som din PC, men den vil være tæt på, og gateway bør var det samme.
Hvis det er helt forskelligt, skal du under WAN chekke at den står til DHCP og ikke Static.
Hvis der står 0.0.0.0 skal du prøve at klikke på "Renew" hvis en sådan knap findes). Prøv også at slukke-vente-tænde boksen fiberen går i EFTER at routeren er sat til.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

/Venturer.
Avatar billede Halfdan1311 Nybegynder
02. september 2011 - 09:40 #3
Tusind tusind tak for de hurtige svar! :-)
#1 jeg har desværre ikke mulighed for at skrive mine IP Konfigurationer ned da jeg sidder på min skoles net lige nu, og skal først hjem for at kunne lave noget ;-)

Men når i siger jeg skal ''gå ind i routeren'' så mener i at jeg skal tilslutte min computer til routeren, og så skrive en adresse i browseren?
Jeg har prøvet det før, men hvad for en adresse er det jeg skal skrive, hvordan ved jeg det?

Det lyder meget fornuftigt det i begge to skriver, og jeg er meget taknemmelig!
Jeg prøver alt hvad jeg kan når jeg kommer hjem i eftermiddag! Jeg krydser fingre..
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
02. september 2011 - 10:07 #4
Ja det er som regel 192.168.0.1.....

Men åben start (win 7) eller kør (xp) og skriv cmd og tryk på enter
skriv ipconfig og find den adresse der heder Standardgateway

det er den router du sider på (i første led eks. pc til router 1 vis du skal have fat i en router som sider efter den første så skal du have fat den ip der er mellem router 1  til router 2. det kan jeg dog ikke lige huske om man kan se i ipconfig eller ipconfig /all men du kan jo så se det i den første kasse når du er i den.)
Avatar billede skau Nybegynder
02. september 2011 - 14:49 #5
Det er rigtigt at ændre din mac adresse vil virke - men det er alt for besværligt.

Det du rammes af, er næsten helt sikkert at der kun er 1 adresse til dit udstyr og at denne udleveres af DHCP.

Det der sker er så at din pc får IP'en og reserverer den lige så lang tid som lease tiden er (det kan være flere dage)
Sålænge din eneste IP er uddelt til din computer kan du ikke sætte mere på (den bindes til din MAC adresse).

MEN - fra den computer der godt kan komme på kan du frigive din adresse - således at din router vil få den når den kommer på

det gøres ved, at du fra din computer når du er på, i en cmd prompt skriver:
ipconfig /release

derefter tager du stikket ud af din computer - sætter det over i din router og beder den forny ip adressen på WAN porten.
Avatar billede Halfdan1311 Nybegynder
02. september 2011 - 14:58 #6
Hej tusind tak for hjælpen! :-)
Det virker nu! Jeg gjorde som i sagde og lidt til - jeg lavede lidt forskelligt som jeg ikke rigtig vidste så meget om, men det virkede!
Jeg gik bare en på ind på routeren og lavede lidt forskelligt!

Hvordan giver jeg jer på point? Jeg kan kun give EDB Eksperten point?
I fortjener dem ;-)
Avatar billede skau Nybegynder
02. september 2011 - 15:02 #7
Jeg er ligeglad med point - men det er vigtigt at det er dem der løste dit problem der får point - sådan kan andre med samme problem nemlig selv finde hjælp ;)