Avatar billede plmh Nybegynder
31. august 2011 - 10:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sætte SSD i IBM T43 -- er det muligt og fornuftigt

Hej

Af to grunde overvejer jeg at sætte en SSD-HDD i min IBM T43 (2668-F5G):

- Hastigheden formoder jeg vil blive mærkbart bedre.
- Jeg får periodisk en fejlmeddelelse om en diskfejl, når jeg starter op. (Dog er jeg i tvivl, om det kan skyldes andre ting).

Men er det overhovedet noget, der giver mening? Erfaringer og gode ideer efterlyses.

Jeg regner med at skulle lave en klon af den eksisterende HDD, men hvordan gør man det? Jeg har gjort det på en stationær, men den har jo også plads til to HDD. Og "tillader" IBM/Lenovo, at man laver en klon, eller vil den nye HDD være blokeret?

Til orientering kører jeg XP, og jeg har ladet mig fortælle, at der skal laves ændringer i opsætningen (bl.a. skal diskfragmentering slås fra). Er det nødvendigt og i givet fald overkommeligt?

/Peter
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2011 - 10:47 #1
jeg har selv valgt at bruge 40$ på at få et program til at klone
http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/
Først tilslutter du ssd'en via usb (du skal have et kabel til usb/sata), og kloner - derefter kan du pille den gamle disk ud, og sætte ssd'en i.

Diskdefragmentering er det eneste, der bare skal undlades - jeg er ikke sikker på at det køres automatisk - men i givet fald skal det slås fraskal stoppes. Det kører ikke automatisk på min xp.
Avatar billede chalde Seniormester
31. august 2011 - 10:57 #2
Vær opmærksom på at t43 benytter PATA og ikke SATA.
Det er muligt at klone diske på Thinkpads, men kan kun bekræfte dette fra 60-serien og op.
Avatar billede plmh Nybegynder
31. august 2011 - 11:41 #3
@ claes57: Tak for linket. Kan se, at de endda har noget specielt til at klone til SSD (http://www.paragon-software.com/da/home/migrate-OS-to-SSD/). Nu får jeg dog næppe brug for at downsize, som er programmets speciale, da jeg kun har 60 GB i forvejen.

Findes der kabler USB-PATA? (Tak for påmindelsen, chalde).

Vil det sige, at du ikke har ændret i XP-konfigurationen, men blot undlader at bruge defragmentering?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2011 - 17:01 #4
jeg har ikke rettet i noget - men har i lang tid haft 'defraggler' til diskdefragmentering, og det erstatter defrag. Og kører kun, når jeg sætter det i gang (på gamle drev).

du kan bruge denne
www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/harddisk-kabinet/usb-2.0-ide-harddisk-kabinet-%282,5-hdd%29-sort.asp
først med ssd'en mens du kloner - og når du har monteret ssd'en i maskinen, så kan den gamle disk sidder i denne, og bruges til backup.
Avatar billede chalde Seniormester
31. august 2011 - 19:04 #5
Findes der kabler USB-PATA?
Problemet er nærmere hvordan du får den i istedet for den nuværende, idet der ikke er det store marked for højtydende PATA-SSD (PATA/IDE er begrænset til max 133mb/s).

Men se evt:
http://forums.lenovo.com/t5/T61-and-prior-T-series-ThinkPad/Thinkpad-T43p-amp-SSD/td-p/265546
http://www.thinkpads.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=85693&start=0
Avatar billede plmh Nybegynder
12. september 2011 - 10:31 #6
Tak for hjælpen så langt. Jeg overvejer kraftigt at prøve, om jeg kan finde penge til en helt ny PC i stedet. Send et svar begge to. Så deler jeg pointene.
Avatar billede plmh Nybegynder
03. oktober 2011 - 10:19 #7
@claes og chalde

Send et svar, så får I point.
Avatar billede plmh Nybegynder
20. oktober 2011 - 19:49 #8
Det er godt nok mod mit (og Ekspertens) princip, men nu tager jeg pointene selv, da hverken claes eller chalde har reageret. Hvis I føler jer snydt, må I sige til, så får i pointene på anden vis :-).

/Peter