Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
20. august 2011 - 03:19 Der er 13 kommentarer

Er der hardware, som passer sammen?

Halløjsa... Jeg har tænkt lidt på, at få mig en ny, Gamer stationær, som jeg selv vil samle.

Mit spørgsmål er så; Når jeg skal finde hardware, kan jeg så bare putte alt det jeg vil ha' (grafik-kort, bundkort. osv.) ind i pc'en, og så vil det fungere fint? Eller skal det passe sammen? For jeg har læst lidt om, at noget hardware passer bedre sammen, end andet gør. Men gør det en kæmpe forskel?

Det lyder lidt indviklet, men jeg kan ikke forklare det bedre.
Håber i vil hjælpe, Jeg er nemlig ikke så meget inde, i det med hardware. :)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
20. august 2011 - 03:41 #1
At samle en computer selv kan være lidt af en jungle, hvis man ikke har viden om hardwaren.

Først skal du være sikker på at delene passer fysisk sammen; f.eks. kan du ikke smide en AMD prcessor i et bundkort med en sokkel til en Intel processor.

Efterfølgende er der hardware som passer sommen rent fysisk, men som vil fungere som flaskehalse hvis det ikke er matchet rigtigt.
F.eks: hvis du køber en stor processor, men nogle langsomme RAM, så vil det være en flaskehals.
Hvis du også f.eks. køber en 5400 RPM harddisk vil det også være en ganske betragtelig flaskehals. En 7200 RPM harddisk er ret standard, men for bedre ydelse, kan man få en 10000 RPM harddisk. Og hvis man har mange penge at smide efter en harddisk, er en SSD vejen frem, da de kan være mange gange hurtigere, end almindelige harddiske.

Så er der RAM: Nye bundkort kører DDR3 RAM, men det er bedst at købe RAM som matched pair.
Der findes 2 'typer' matched pair ved DDR3, der findes dual channel, og triple channel. Om det er dual eller triple kan du oftest se ved at finde ud af om antallet af RAM-slots på bundkortet er delelig med 3.

Men der er oceaner af andre ting at tage højde for. Der er også mærker der fungerer bedre sammen på kryds af hinande osv.

Jeg vil foreslå enten at læse mere om det på nettet, eller fortælle hvad den skal bruges til (hvilke spil), og et budget, så er jeg sikker på at der nok er en der skal hjælpe med at finde nogle dele.
Samling og setup er så også et kapitel for sig.
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
20. august 2011 - 03:53 #2
Tak for svaret.
De spil jeg vil ha' den skal kunne kører er, CoD3, BF3 og Diablo 3, når de spil engang kommer...

Der er ikke nogen minimums pris faktisk. Jeg vil bare ha en pc, som kan trække nye spil. i de næste par år.

Jeg har kigget på, Nvidia Geforce GTX 590, til 5000kr. Og regner med at købe en i7 processer... Ved ikke om det er nogle dårlige valg? Resten kigger jeg også efter. Men har ikke fundet noget endnu.
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
20. august 2011 - 03:55 #3
Avatar billede ggxdg Nybegynder
20. august 2011 - 15:09 #4
Ja en 590 og en i7, så er du godt på vej.

Jeg vil anbefale et bundkort med triple channel RAM, og mindst 6GB (der er mange der mener at 4 er nok, og at 6 er meget, men jeg kan klart mærke en forskel fra et 4 til 6 til 12 GB og foretrækker klart 12. Hvis man tweaker sit OS er der nok ikke nogen mærkbar forskel mellem 6 og 12 GB, meeen - foretrækker nu lige lidt spillerum!).

Af mærker vil jeg anbefale ASUS bunkort, Corsair RAM (der er også en del andre gode mærker på markedet, men jeg har gode erfaringer med Corsair. Det er muligt det er en fordel at vælge et andet mærke, hvis valget falder på et ASUS bundkort, da de, i hvert fald før i tiden, ikke supporterede Corsair RAM, hvilket på mit eget system, resulterede i nogle specielle bootups, indtil jeg opdaterede min BIOS, og på min lillebrors computer, skulle bundkortet 'lære' Corsair RAM-blokkene), Antec kabinetter, og ved PSU er der en del highend mærker, den gyldne regel for PSU'er er at du ikke tager den billigste - en billig PSU vil med 90% sikkerhed forsage ustabilitet (blue screens, random crashes, hardware-lag) og vil (efter min erfaring) skade hardwaren som tiden går.
Jeg har efterhånden bygget en del computere og dem jeg begyndte at bygge med høj-kvalitets PSU har holdt over dobbelt så lang tid uden hardware fejl som dem med billige PSU'er.

Med et GTX 590, har du 2 GPU'er som jo skal bruge en del strøm, så alt efter hvilke andre ting du smider i, skal du nok ret godt op i Watt på din PSU.

Går du all-out og får en i7 extreme?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
21. august 2011 - 00:42 #5
"Går du all ou og får en i7 extreme"
Lad mig evt omformulere/udpensle:
Har du tænkt dig at overclocke på noget tidspunkt? Hvis ikke, er der næppe nogen grund til at bruge 2300 kr ekstra på en chip med en unlocked multiplier :P
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
21. august 2011 - 03:23 #6
Jeg går sådan set all ind, med det hele. Jeg vil ha en vild pc. Så jeg slipper for at købe en ny, i laaaaang tid.

Jeg kan se du skriver noget med langsomme ram. Hastigheden på ram, er det ikke, om det er ddr2, eller ddr3? (jeg køber ddr3).

Ram: Corsair 3x2 GB (6GB) - ddr3 - 1600 MHz.
GPU: Nvidia Geforce GTX 590 - 3 GB - GDDR 5.
Processer: Core i7 Extreme Edition I7-990X 12 MB
- Det er hvad jeg har fundet indtil videre... Det skal så lige siges, at det her er ikke en pc, som jeg skal købe imorgen... Den bliver pænt dyr, så det vil ta' lidt tid at spare op :P

Jeg ved intet om den PSU strømting du snakker om, så håber du vil hjælpe med at finde en god en :)

Nu hvor jeg skal have Corsair ram, hvilket bundkort, syntes du så ville være godt?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
21. august 2011 - 19:50 #7
både DDR2 og DDR3 findes i forskellige hastigheder.
1600MHz for RAM burde være fint.

Har du tænkt dig at ville overclocke din computer?
For hvis ikke, er der slet ingen grund til at købe extreme CPU'er. Den eneste forskel på extreme og ikke-extreme er at extreme har en unlocked multiplier, hvilket gør det noget nemmere at overclocke. Jeg vil dog anbefale ikke at OC, da det forringer levetiden af harwaren (der er sikkert en del der er uenige her, men varmere harwdware = kortere levetid).

Hvor lang tid vil du spare op? Jeg mener at have læst at Nvidia lancerer deres 6xx serie i starten af næste år, hvis alt går planmæssigt.
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
21. august 2011 - 21:22 #8
Jeg har ikke tænkt mig at overclocke, så må måske jeg skulle find en anden CPU, så...

Jeg ved ikke hvor lang tid det vil ta' - Jeg sælger nogle hardware dele også nemlig. Så jeg ved ikke hvornår jeg har råd.

Jeg holder mig til 590, det er godt nok for mig, og 6xx serien bliver sikkert mere end hvad 590 koster, og så meget vil jeg heller ikke give.
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
21. august 2011 - 21:35 #9
Hvad med den her CPU:

Core i7 I7-920 8 MB - til 2100 kr.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
22. august 2011 - 10:08 #10
Ej... hvis du skal have en high-end CPU, så skal du ikke gå så langt ned:

Core i7 Extreme Edition I7-990X 12 MB
kan fås i en ikke-extreme edition:
Core i7 I7-980 12 MB (kunne ikke lige finde en 990)

De er næsten helt ens, extreme edetion har bare en unlocked multiplier, hvilket gør den over 2000kr dyrere.

920 er en høj, mid.level gaming CPU, med 4 kerner
980 har 6 kerner, og selvom der ikke er super meget software der endnu formår at udnytte det helt perfekt endnu, så skal det nok komme inden for nærmeste fremtid.
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
23. august 2011 - 15:03 #11
Okay, det bliver så. Core i7 I7-980 12 MB til ca 3800 kr.
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
23. august 2011 - 22:51 #12
Så har jeg jo så fundet, CPU, GPA, og Ram.

Hvilke dele mangler jeg så? For at computeren er 100% færdig?
Avatar billede Gaming-Geek Nybegynder
24. august 2011 - 19:27 #13
GPU*