Avatar billede klovnefisken Nybegynder
19. august 2011 - 15:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

$("#fejl_text").load -- problemer med variabler

Hej alle kode experter

jeg har et lille problem jeg ikke kan finde en løsning på

jeg viser en lidt forkortet kode her

<input style="width:275px;" id="user_name" name="user_name" type="text" />
<input style="width:275px;" id="passworde" name="password" type="text" />
form start og slut er lavet

ved klik på submit kommer jeg som jeg skal over til en javascript funktion
men så går det også galt for mig
jeg ved ikke hvordan jeg får user_name og passord sendt med denne
$("#fejl_text").load("inc_filer/new_user_fejlcheck.php?"??? hvordan får jeg usernavn og password sendt med så jeg i min PHP fil kan $_GET  dem så jeg kan validere alle inputs fra brugeren
javascript er jeg ved at lære og kan en smugle, men denne kunne jeg ikke selv skrive eller finde en eks. på nettet som jeg kunne bruge (se hvordan andre har lavet det )
M.V.H. Bruno
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
19. august 2011 - 16:32 #1
$("#fejl_text").load("inc_filer/new_user_fejlcheck.php?username=" + $("#user_name").value() + "&amp;password=" + $("#passworde").value());

Burde virke.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
19. august 2011 - 16:35 #2
Koden burde forklare sig selv, men kort sagt så finder du element med id som er user_name og henter dens value property (som er specifik på input - elementer.

Desuden vil det en anden gang være en god ide at skrive at du arbejder med jQuery, det udelukker jo dem der ikke kender det til at forstå hvorfor du skriver som du gør.
Avatar billede klovnefisken Nybegynder
19. august 2011 - 16:39 #3
takker , jeg vil forsøge at skrive det som du har vist , selv om det bliver en lang linje for der er 16 input felter i den formular :)
jeg har ikke nogen problemer med at forstå koden , og har forsøgt noget meget lig med, men har nok sat en for meget eller glemt en "
:)

ja ok den havde jeg ikke tænkt på , der er jo en del der skrives lidt anderledes i jquery så det vil jeg huske en anden gang
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
19. august 2011 - 16:52 #4
Alternativt hvis det er hele formen du vil bruge kan du bruge
$("#dinform").serialize()

http://api.jquery.com/serialize/

Samme effekt - meget færre linjer
Avatar billede klovnefisken Nybegynder
19. august 2011 - 17:47 #5
øhhhhh nu er jeg skrup forviret
har lavet 3 forskellige test

TEST1:
$("#fejl_text").load("inc_filer/new_user_fejl.php?user_name=test")
så virker det på user_name , user_navn kom tilbage i div -fejl_text-

TEST2:
var str = $("form").serialize();
$("#fejl_text").load("inc_filer/new_user_fejl.php?"+str);
sender ikke noget tilbage

TEST3:
linjerne her under er lavet for at teste og der kom data fra <form>
var str = $("form").serialize();
document.getElementById("fejl_text").innerHTML = str;
giver det rette i den div -fejl_text-
det gav dette udskrift:
user_name=ab&user_email=aa%40xx.dk&user_password=abc&user_password1=abc&user_adresse=xx+1+&user_postnummer=1234&user_land=DK&user_tlf=12345678&user_m_k=m

kan ikke se hvorfor TEST2 ikke giver noget
Avatar billede foo85 Novice
19. august 2011 - 18:19 #6
hvis du udvikler i chrome eller firefox, så kan du med fordel udskrive nogle ting til konsollen. Det gør jeg selv for at udelukke hvor fejlen opstår.

Du finder den ved at vælge "kontroller/inspicer Element" i højreklik menuen, og vælge konsol i det "vindue" der kommer frem.

Din Test 2 kunne så være
var str = $("form").serialize();
console.log("indhold af str: " + str);
$("#fejl_text").load("inc_filer/new_user_fejl.php?"+str);
Avatar billede klovnefisken Nybegynder
19. august 2011 - 18:26 #7
jeg bruger firefox
og har firebug på også
takker det vil jeg kikke nermmer på når aftensmaden er indtaget
Avatar billede foo85 Novice
19. august 2011 - 18:43 #8
Det er ihvertfald en måde at få vist om der overhovedet bliver sendt noget videre til din PHP side, og ikke mindst hvad.

Du kan selvfølgelig også bruge en alert() istedet for console.log(), men jeg foretrækker console.log() da denne "anonymt" udskriver debug data :)
Avatar billede klovnefisken Nybegynder
19. august 2011 - 19:22 #9
takker det gav løsningen , nu kunne jeg se hvor fejlen var, der var en -"- der var sat forkert et sted

den med console.log er bare et godt værktøj som jeg ikke kendte brugen af
det var lige guld kornet til mig
et svar så jeg kan lukke denne tråd
Avatar billede foo85 Novice
19. august 2011 - 19:25 #10
Det kommer her :)