Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
02. august 2001 - 14:01 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver man lettest et lagkagediagram i Photoshop 6.0?

Jeg skal til at lave to billeder med hvert sit lagkagediagram i Photoshop 6.0. De to diagrammer skal have samme størrelse. Jeg har en idé om, at det letteste vil være at lave en maske og så kopiere den. Men hvordan gør man?

Jeg har været på kursus i Photoshop 5.5 for et år siden, og kender stort set ikke Photoshop 6.0.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 14:08 #1
Ikke fordi jeg kan hjælpe dig med billederne, men forskellen på 5.5. og 6.0 er ikke større end at du kan bruge kursusmaterialet uden videre.
Avatar billede foldager Novice
02. august 2001 - 14:12 #2
Jeg kender ikke photoshop særligt godt, MEN:

Hvorfor ikke lave diagrammerne i et andet program (f.eks. Excel), tage et screenshot og færdigbehandle billedet i Photoshop?
Avatar billede sh-dk Nybegynder
02. august 2001 - 14:13 #3
Den slags skal ikke laves i tegne billedprogram, men i et tegneprogram.

Brug Corel Draw eller Illustrator
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 14:14 #4
Et screenshot bliver sjældent godt når det har været gennem Phoshop.
Har du mulighed for at lave det i Adobe Illustrator, eller Coreldraw.
Avatar billede foldager Novice
02. august 2001 - 14:27 #5
Avatar billede foldager Novice
02. august 2001 - 14:27 #6
Ups....forkert spørgsmål sorry!
Avatar billede hundevennen Nybegynder
02. august 2001 - 15:08 #7
Som foldager skriver længere oppe - brug excel og marker diagrammet i excel tryk ctrl c åben photoshop lav en ny side og et nyt lag og tryk ctrl N så har du din lagkage.
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
02. august 2001 - 15:56 #8
Jeg har nu prøvet at kopiere \"lagkagen\" fra excel til photoshop, men det bliver godt nok ikke særlig pænt! Desværre. For det ville have været en let løsning
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 16:16 #9
Det var jo det jeg forudså, har selv prøvet mange gange, men nu bruger jeg en anden løsning, den hedder Adobe Acrobat, når den er installeret kan du skrive din lagkage ud fra Excell til en PDF-fil og det garanterer jeg for bliver flot.

Acrobat må ikke forveksles med Acrobat Reader, den kan kun læse PDF-filer.
Avatar billede foldager Novice
02. august 2001 - 19:27 #10
Jeg mener nu nok at man kan lave en ordentlig kvalitet med et screenshot.
Lav dit diagram i excel, og gør det så stort som muligt på skærmen.
Tryk på knappen PrtScn eller Print Screen, den sidder oftest enden af funktionstasterne (efter F12).

Åben Photoshop og vælg Paste as new image (eller noget lignende. Alternativt kan du lave et nyt tomt billede og trykke Paste (Indsæt).
Du kan nu gøre billedet mindre efter behov, og efterbehandle det.

Jeg ved ikke hvad du skal bruge billedet til, men et billede lavet på denne måde er rigeligt godt til de fleste formål.

Løsningen med Acrobat er en udemærket løsning...hvis man har råd til Acrobat!
Avatar billede foldager Novice
02. august 2001 - 19:34 #11
Bemærk at billedet højst sandsynligt vises i en mindre målestok end 1:1 når det indsættes. Det kan derfor synes af ringe kvalitet. Klip billedet til, så du ser det i 100% zoom. Nu vil kvaliteten være bedre at se på.

Lav evt. en maske til at klippe efter, så du kan få begge billeder lige store.

Avatar billede foldager Novice
02. august 2001 - 20:05 #12
Kvaliteten vil også afhænge af din skærmopløsning, da billedet vil indeholde samme antal punkter som din skærm. Prøv derfor, hvis muligt, at sætte din skærmopløsning op inden du tager screenshottet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 20:23 #13
Adobe Acrobat koster omkring 3000,- kr. og kan bruges til masser af ting, laver pdf-filer fra Word, Excell, Pagemaker, Photoshop, Illustrator oma.! Sågar Route 2000 har jeg prøvet!
Avatar billede foldager Novice
02. august 2001 - 21:26 #14
Ja det er det jeg siger, det er en udemærket løsning hvis man har råd ;-)

Det er egentligt for dårligt at MS-office ikke understøtter PDF som standard, men sådan er det jo når de store ikke kan enes.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 21:54 #15
Photoshop koster rundt regnet 8000,- kr. så kan man vel også have en Adobe Acrobat til nævnte pris og få et meget stærkt værktøj.
Men nok om det, det vigtigste må være at hjælpe til med spm. så jeg trækker mig ;o)
Avatar billede stigmata Nybegynder
04. august 2001 - 07:56 #16
Hvis du skal bruge diagrammerne til skærm/internet
kan du fint gøre som foldager beskriver, da det jo i sidste ende ender som jpg el. gif i 72 dpi.

Diagrammer og grafer er nomalt lavet i vektor-grafik, så om alle omstændigheder blir de \"smadret\" når du sammenkopierer i photoshop da de her bliver omdannet til raster.

Men du burde sagtens kunne nå et fornuftigt resultat hvis du gør som den gode >foldager beskriver....hvis altså det er til skærm (72 dpi) og ikke tryk (300 dpi)

just a comment...
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2001 - 12:23 #17
Nu har jeg ikke set på spm. ud fra det synspunkt, at det skulle bruges til skærm/internet, så må mindre selvfølgelig kunne gøre det. sarah_k_c skriver jo at resultatet med et screenshot fra Excell og Photoshop ikke bliver særligt godt!
Avatar billede prodic Mester
04. august 2001 - 13:44 #18
Well nu er det længe siden at jeg sidst havde noget omkring diagrammer men prøver da alligevel.

Du kan starte med at lave figuren der skal være spids ind mod midten. Du kan starte med at lave en firkant, og bruge Transform til at samle de 2 yderpunkter ind mod midten. Så bliver den spids i den ene ende med flad i den anden.
Lav derefter en cirkel, og placer den i umiddelbar forlængelse af din firkant/trekant.
Lav så en selection af din firkant/trekant og brug layeret med cirklen som det aktive layer.
Vælg derefter Delete for at fjerne det der evt. sidder udenfor firkanten/trekanten.

Det skulle være grundprincippet i dit lagkagediagram(hvis altså jeg kan huske hvad et lagkagediagram er...hvilket jeg tvivler på)

Prodic - over and out

Regner med at andre kan svare videre, såfremt det er nødvendigt - jeg er I-net løs for tiden.
Avatar billede davidchristensen Praktikant
05. august 2001 - 23:46 #19
Det aller-aller nemmeste ville havde været hvis du laver det i Illustrator. Dér er der simpelthen en lagkagediagram-knap man kan trykke på og, \"pop\", du kan skrive dine data og diagrammet laver sig selv.

-David
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 01:17 #20
david78> Hvor finder man det i Illustrator?
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
06. august 2001 - 09:45 #21
Jeg har Illustrator 8.0 og ville blive meget glad, hvis jeg kunne få at vide hvor den lagkage-diagram-knap sidder.

sarah
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 09:56 #22
sarah> Har du ikke 8.01, jeg mener at man kan hente en opdatering, men det er ikke sikkert at der er en lagkageknap, hverken i 8.00 eller 9.00, jeg har i hvert fald ikke fundet nogen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 10:11 #23
sarah> I 9.0 er der en funktion under Object/Graph/type/Pie Graph Tool

Dette står der bl.a. i Hjælp om Graph værktøjet:

Entering and editing graph data

--------------------------------------------------------------------------------

You can enter data in a graph in three ways: by typing it into the Graph Data palette, by importing data from another file, or by pasting data from another program or from another graph. Regardless of the method you use, you can edit the data once it has been entered.

Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 10:36 #24
sarah> Du finder Object i Menulinien mellem Edit og Type, den er helt forneden - Graph

Når du er i Illustrator vælger du Pie og tegner en cirkel i en passende størrelse, så vises et lille regneark, hvor du kan indtaste værdierne eller vælge at importere dem fra f.eks. Excell eller en tabel.
Det skulle fungere!
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
07. august 2001 - 16:08 #25
Tak for hjælpen! Nu vil jeg sørge for, at vi får fat i Illustrator 9.0!

Sarah
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 16:25 #26
Takker for pointene ;o)