Avatar billede glvi93 Nybegynder
04. august 2011 - 14:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Installerer software

Hej alle.
Har for nyligt bestilt mig en cd fra http://debiancd.org/
det er en "Squeeze" version af Debian 6.0
Har hentet nogle Debian pakker fra www.packages.debian.org
og vil nu installere dem.
Har prøvet Ubuntu før og regnede det var lidt ligesom det, men nej.
skrev "sudo apt-get install <fil>" & "sudo dpkg -i <fil>" i konsole.
Konsole meddeler "<username> is not in the sudoers file. This incident will be reported."
Håber der er en som kender løsningen til mit problem.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
04. august 2011 - 14:38 #1
Er du ikke logget ind som Root i Debian?
Ellers skriv su og tast dit root password.

Efterhånden ved at være lidt langttid siden jeg kørte Debian, kører Ubuntu idag.
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. august 2011 - 15:20 #2
Debian installere ikke sudo som standard. Log ind som root med: su
Desuden er det ikke nødvendigt at hente pakkerne manuelt.
Tilføj et online mirror til /etc/apt/source.list kør aptitude update og installer programmet med aptitude install pakkenavn.

Du kan søge efter pakker med aptitude search apache feks.

MEGET nemmere. :-)
Avatar billede glvi93 Nybegynder
04. august 2011 - 17:34 #3
ok, mange tak for svarene :)
Begge svar er gode men det er dalbjerg som svarede først.
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. august 2011 - 21:13 #4
I orden. Bare det virker. :-)
Avatar billede glvi93 Nybegynder
05. august 2011 - 10:38 #5
Har lykkedes mig at installerer de fleste programmer, men nogle installationer siger bl.a:

(Reading database ... 84928 files and directories currently installed.)
Preparing to replace gcc-4.4 4.4.5-8 (using gcc-4.4_4.4.5-8_amd64.deb) ...
Unpacking replacement gcc-4.4 ...
dpkg: dependency problems prevent configuration of gcc-4.4:
gcc-4.4 depends on binutils (>= 2.20.1-15~); however:
  Package binutils is not installed.
dpkg: error processing gcc-4.4 (--install):
dependency problems - leaving unconfigured
Errors were encountered while processing:
gcc-4.4

De ender alle med "Errors were encountered while processing:
<fil navn>"
Avatar billede glvi93 Nybegynder
05. august 2011 - 11:43 #6
Fandt ud af problemet, skulle installere andre pakker først, men har installeret gcc uden meddelser fra Konsole, men kan ikke bruge den fra Konsole med argument "gcc -h".
Avatar billede glvi93 Nybegynder
05. august 2011 - 12:26 #7
Arh det driller virkelig, har installeret alle programmerne lige bortset fra g++, har hentet disse pakker fra www.packages.debian.org :
g++, g++4.4, libstdc++6-4.4-dev, når jeg prøver at installere dem, siger g++4.4 & libstdc++6-4.4-dev at de skal bruge hinanden til at installeres, men kan kun installere en ad gangen /:
Avatar billede glvi93 Nybegynder
05. august 2011 - 12:39 #8
Lige meget, skulle bare skrive "apt-get install build essential" i Konsole.