Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 01:29 Der er 29 kommentarer

Sort skærm!! Hjælp

Hej
Jeg har en hp pavillion ze4900, blev forvirret da jeg prøvede at tænde den hvor der var sort skærm.. Blæseren virker og pc giver to normale bip.. Men der er kun sorte skærm!! Har prøvet at sætte format cd i den den giver kun lyd og skærmen er stadig sort.. Jeg har prøvet at tilslutte en stationær skærm til den. Den duede ikke. Jeg vil såå gerne have mine billeder og alle filer tilbage plllz hjælp:((
Avatar billede PacManiac Nybegynder
31. juli 2011 - 01:41 #1
Det lyder som om det er grafikkortet der er problemet.

Hvis det er tilfældet har du intet at være urolig for.
Hvis din harddisk er intakt kan den let pilles ud og tilsluttes en anden computer og derved rede dine filer.

Hvis det var harddisken der var i stykker vil skærmen stadig virke, og computeren fortælle dig at den ikke kan finde harddisken.

Hvor gammel er computeren?
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 01:58 #2
Tak for svaret.. Hvordan ka j vide om det er bundkortet ell hardisken? Hvordan k man tilslutte harddisk til en anden pc? Nu har j en anden (mini hp 210) ved ikk om hardisken ka bruges der for at rede mine filer.

Min pc er fra 2007
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 02:00 #3
Mener grafikkort ikke bundkort
Avatar billede wappa Nybegynder
31. juli 2011 - 02:13 #4
Har brugt til en anden bærbar, havde samme problem.
Du tager stikker til strøm + tager batteriet af og trykker på din knap tilat tænde bærbaren med i mindst 30 sek sæt batteriet og strømstikket i så skulle det gerne komme liv i skærmen igen.
Hvad #1 siger med grafikkortet er ikke udelukket, men tror snarere at det er strøm på nogle kondensator so ikke bliver afladet ved slukning af bærbar og derfor ville den "hænge" i den og derfor den fremgangs måde som jeg nævnte tidlligere
Avatar billede wappa Nybegynder
31. juli 2011 - 02:39 #5
Har brugt til en anden bærbar, havde samme problem.
Du tager stikker til strøm + tager batteriet af og trykker på din knap tilat tænde bærbaren med i mindst 30 sek sæt batteriet og strømstikket i så skulle det gerne komme liv i skærmen igen.
Hvad #1 siger med grafikkortet er ikke udelukket, men tror snarere at det er strøm på nogle kondensator so ikke bliver afladet ved slukning af bærbar og derfor ville den "hænge" i den og derfor den fremgangs måde som jeg nævnte tidlligere
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 02:48 #6
Tak for svaret.. Det må jeg prøve imorgen :)
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 02:51 #7
Problemet er at min pc tænder ikke uden strøm..
Avatar billede wappa Nybegynder
31. juli 2011 - 03:53 #8
Du skal heller tænde den, du skal aflade den for "gammel" strøm INDEN du starter den på ny .....som jeg har beskrevet før
Avatar billede Andyboy Nybegynder
31. juli 2011 - 09:55 #9
Jeg har netop have samme problem med en dv6000. Hvis det som Wappa skriver ikke virker er det sandsynligvis dit bundkort, der er defekt - det kan ikke svare sig at skifte det. Det gode er at der med 99% sandsynlighed intet er sket med din data. Du kan sagtens få dataen over på din anden maskine - det kræver bare en adapter. Hvor i landet er du fra?
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 11:03 #10
Wappa min pc oplader ikke og den virker kun når ddr er strøm til, hvis j tager stikket ud så slukker den
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 11:04 #11
Andyboy, tak for svar.. Jeg bor i københavn
31. juli 2011 - 11:10 #12
www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=USB+sata&sp=all&pid=394809

Blinker Harddisk-lampen under (forsøg på) opstart ?
Avatar billede wappa Nybegynder
31. juli 2011 - 11:17 #13
# 10
Du starter med at skrive, når du tænder den er det sort skærm og blæser kører og det kommer bip ikke.
Ergo har du prøvet hvad jeg har nævnt før ? ja eller nej
Nu skriver du pludseligt at den ikke ville oplade det har da intet med at det er sort skærm, som jeg opfatter det er det 2 ting du blander sammen.
Du tænder for computer = sort skærm
bærbaren ville ikke oplade = så er det et nyt batteri det skal til
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 11:40 #14
Tak for svar karise ja lampen blinker
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 11:44 #15
Wappa nej jeg har kun problem med sort skærm og der kommer bip når den tændes.. Det jeg mente var at efter jeg tager batteriet ud og ville tænde den i mindst 30 sek(det ka j ikk uden strøm) for den oplader ikke og køre ikk uden strøm.. Det var d j mente
31. juli 2011 - 11:48 #16
Ta' noget stærkt lys mod skærmen; kan der ses lidt liv ???
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2011 - 13:01 #17
to normale bip???
En pc der virker korrekt giver da normalt kun et bip, der fortæller at power on self test er forløbet rigtigt!!
Man kan hvis man kender sin bios finde ud af hvad det betyder.
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 13:36 #18
Karise..ja, har lige prøvet.. Den er kun hel sort
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 13:38 #19
220661,
Altså har lige prøvet a tænde den, den starter normalt og alle lamper lyser kun hardisklampen blinker en gang.. Når den starter kommer der to lyd (som om noget hakker)

Mystisk!! Blæser virker ikk nu
Avatar billede daniella86 Nybegynder
31. juli 2011 - 17:28 #20
Wappa jeg har lige prøvet det som du beskrev.. Den virkede ikk:(
Avatar billede PacManiac Nybegynder
01. august 2011 - 21:01 #21
Man kan købe en boks man kan sætte harddisken i, og så via et USB kabel overføre filerne fra harddisken til en anden computer.

Men hvis du ikke har forstand på hardware eller det at skille en computer ad, så vil jeg anbefale dig at få hjælp af en ven eller noget familie til at tage harddisken ud for dig.

Hvis du er helt på bar bund kan du sikkert godt få en computer butik til at gøre det for dig. Men ved ikke hvad de tager for den slags.

Din computer er ca. 4år gammel. Så det er højst sandsynligt noget hardware det er galt med. Bærbare er ikke lavet til at holde meget længere ind 3-4år.

Det er sådan med bærbare computere at det ikke kan betale sig at udskifte delene i den. Det er ofte billigere at købe en ny. Specielt når din er så gammel som den er.

Håber du kan bruge det til noget. :)
Avatar billede daniella86 Nybegynder
02. august 2011 - 02:35 #22
Tusind tak for svar PacManiac :) hvad hedder sådan et hvor man kan tilslutte den til en anden pc?
02. august 2011 - 07:34 #23
Se #12 ...
Avatar billede PacManiac Nybegynder
02. august 2011 - 12:21 #24
Som karise_larry rigtig nok skrev:
Se dette link: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=USB+sata&sp=all&pid=394809

Man tilslutter simpelthen bare harddisken til den blå boks, og sætter USB stikkene i en anden computer. Så kan man få adgang til harddiskens filer.

Jeg kan se at den der model har flere indgange, så den passer til forskellige harddiske.
Avatar billede daniella86 Nybegynder
02. august 2011 - 14:20 #25
Tak for linket :)

Synes I ikke jeg skal købe grafikkort istedet? Jeg er i tvivl
02. august 2011 - 14:52 #26
Det er en bærbar ?
Grafikkortdelen er 99% en integreret del på bundkortet, så det er ikke praktisk muligt !!!

RIP !!!
Avatar billede daniella86 Nybegynder
02. august 2011 - 15:17 #27
Kan j så ikk købe en bundkort? Jeg vil bare ha pc j var glad for den
Avatar billede Andyboy Nybegynder
03. august 2011 - 09:59 #28
Det kan slet ikke svare sig. Det tager minimum 3 timer at skifte (for en der har rodet med tingene før) + bundkortet koster måske 1500 kr - så jeg tror ikke du kommer under 2500 kr. i alt.
Avatar billede PacManiac Nybegynder
04. august 2011 - 23:55 #29
Bærbare computere er meget ens udseendemæssigt lavet.
Hvis det er fordi du er bange for at tasterne på en ny vil sidde anderledes eller lignende, kan du altid prøve de bærbare de har i butikkerne (FONA, Elgiganten, Expert, osv. har altid en prøve version stående)

Det kan virkelig ikke betale sig at købe nyt grafikkort eller bundkort til bærbare, hvis det overhovedet er muligt. Og da din computer er så gammel som den er, tror jeg slet ikke man kan få delene der passer til den mere. Desværre.

Har du fået en til at hjælpe dig med din harddisk?