Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 00:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lyd gennem DVI

Hejsa,

Ok i tænker nok her: "nej det kan ikke lade sig gøre" , men men læs her først:

Jeg har et Asus geforce 260 gtx grafikkort.
Jeg har tænkt mig at købe en ny surround receiver. Jeg vil derfor helst gerne kunne få noget digital lyd fra PC over. 5.1 er fint.

For at undgå flere kabler har jeg læst at man kan udnytte sit grafikkort som har en 2-pin spdif stik som man kan forbinde til sit lydkort. Jeg har checket at alt dette har jeg.

Mit spørgsmål er: da mit HDMI kabel er et HDMI-DVI kabel (1.4a) kan dette så lade sig gøre? Siden der jo er et HDMI stik for enden i TV'et (som så skal flyttes til receiver når jeg får denne) må der vel være en conductor i kablet som kan bruges til audio og dermed få lyd ud gennem DVI-stikket som er processeret fra lydkortet gennem spdif output ?

På de fleste sider jeg kan finde så er svaret: ja du skal bare have en HDMI-DVI adapter, og her går de ud fra at alle har et alm. HDMI-kabel (hdmi-hdmi) som går fra receiver til pc og så bruger man en adapter til at forbinde i dvi-porten på grafikkortet. Men jeg har netop købt hdmi-dvi for at undgå tab da drejer sig om 12meter. Ergo er den allerede 'converted' via kablet og ikke i en adapter - spørgsmålet er så om dette er godt nok?

Jeg håber nogle af jer har lidt erfaring med det. På forhånd tak.
Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 00:23 #1
Her er en tegning som måske gør det lidt mere gennemskueligt.

http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=11916

På tegningen er det et HDMI-HDMI med en HDMI-DVI converter for enden  ind i PC. Mit setup er så bare direkte HDMI-DVI kabel.. håber dette er godt nok..? Medmindre der er noget helt specielt ved den lille adapter, men jeg går ud fra det bare er en generic adapter.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 00:29 #2
Så vidt jeg ved kan du ikke på nogen som helst måde føre lyd gennem DVI. Som kabelnavnet jo også antyder (Digital Visual Interface). Dog kan man jo så godt hente analog video (RGB) ud, men lyd skulle jeg bestemt ikke mene. Hverken i DVI-I, DVI-D eller DVI-A.

Du kan se pin-forbindelserne hér, hvor det jo ret tydeligt fremgår at det næppe kan lade sig gøre: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/DVI_pinout.svg

Dog burde man jo kunne omdanne pin C1-C5 til et S/PDIF signal, ved noget converter. Men jeg håber ikke man kan købe et sådan produkt.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 00:30 #3
Og billedet du linker til i #1 virker ikke :s
Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 00:46 #4
Tak for svaret, men jeg vil dog mene noget andet alligevel. Billedet er taget for den her guide: http://www.hardwaresecrets.com/article/How-to-Use-The-SPDIF-Connector-Available-on-GeForce-Video-Cards/600

Linket virker fint her. Her bruger de altså kun et kabel HDMI-HDMI (med adapter for enden ind i DVI-port på PC).

Man skal så bare connecte grafikkortets SPDIF input med lydkortets SPDIF output (kan også connectes direkte på motherboardet hvis der er onboard soundcard).
Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 00:49 #5
Her er en billedeguide med hvad der skal attaches inde i PC'en.

http://www.windvis.com/blog/?p=232
Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 00:49 #6
"Note that audio can also be output to the VGA DVI connector that has a DVI-to-HDMI converter attached to it."
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 00:57 #7
Hvis du henviser til http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=11915 så bruger de jo netop hér et kabel kun til S/PDIF og et kun til video, som jeg læser det.

Kan ikke se hvor de sender lyd gennem DVI.

Og det du henviser til i #5 har jeg ikke ligefrem nærlæst. Men ligner umiddelbart lidt det jeg skrev med at koble S/PDIF'en på de analoge ben på DVI'en. Men det er en ret dum idé bare for at spare ét kabel.

Men hvis du er så pokkers sikker. Hvorfor så spørge????
Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 11:10 #8
Ideen er netop at man sparer på kabler ved at fører billede og lyd gennem et HDMI. Derfor har nvidia lavet den her løsning med SPDIF og ATI har deres egen audio chip siddende i med 7.1 lyd så man slipper for det interne kabel.

Jeg havde godt forudset at folk ville råbe vagt i gevær over titlen fordi nej DVI er ikke beregnet til lyd, men der er dog undtagelser. Grunden til at jeg spørg er ikke om det kan lade sig gøre, men om det kan lade sig gøre med mit setup.

Altså om et HDMI-DVI kabel vs. HDMI-HDMI med HDMI-DVI adapter i princippet er det samme..
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 11:57 #9
Altså jeg ville ALDRIG putte lyd i et standard kabel der ikke er beregnet til lyd. Af den simple grund at en eller anden dag kommer man så til måske at putte en DVI-VGA adapter på da man pludselig lige skal have det sat til en VGA computerskærm, og så er fanden løs da man har fjernet VGA signalet og udskiftet det med et S/PDIF.
Avatar billede bobske Nybegynder
19. august 2011 - 15:18 #10
SÅ LYKKEDES DET FANDME!

Damn, jeg var tæt på at opgive. Alene det at finde et SPDIF 2pin internal ledning (faktisk var det umuligt, så jeg måtte customize det jeg fik), derefter skulle finde ud af hvilke pins der gik til hvad (gnd,spdif) da der intet stod i manual, support-sider, eller fysisk på kortene (tak Asus og nvidia) - det blev en trial-error proces med sved på panden i angst for at kortslutte noget.

Men nu virker det, 5.1 lyd fra grafikkortets DVI-port og til HDTV HDMI indgang, jotak.

Så svaret er hvis nogle skulle begive sig ud på samme projekt i fremtiden: Ja et HDMI-HDMI med HDMI-DVI adapter er det samme som et HDMI-DVI kabel, og der kan godt overføres lyd igennem sålænge man har en spdif connector til som her

Jeg begriber godt nok ikke hvorfor Nvidia ikke gør som Ati, men ok. Deres nyest 570 og 580 GPU har internal audio chip, men understøtter ikke TrueHD eller DTS Master ligesom Ati.. oh well det må blive en fremtidig upgrade.