Avatar billede bildsoe Nybegynder
26. juli 2011 - 21:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

MonoTouch

Hej

Jeg har kigget et stykke tid på MonoTouch fordi jeg gerne vil i gang med at prøve at lave Iphone og Ipad apps. Jeg synes det virker uoverskueligt at skulle lære endnu et nyt programmeringssprog, Objective-C, eftersom jeg lige pt. er i gang med at prøve at lære C# og .Net platformen. Men det virker til at MonoTouch skulle kunne løse alle mine problemer.

Er der nogen der har praktiske erfaringer med det? Er det kommet for at blive? eller er det en døgnflue?
Avatar billede softspot Forsker
26. juli 2011 - 22:10 #1
Alternativt kunne du tage et kig på PhoneGap og evt. Sencha Touch. Det er HTML5, CSS og javascript-baseret og skulle kunne lave apps til både iPhone, iPad, Android og Blackberry på samme tid...

Jeg har endnu ikke prøvet det endnu, men det er helt klart noget jeg skal have kigget nærmere på! :-)

Blot til inspiration...
Avatar billede bildsoe Nybegynder
26. juli 2011 - 23:02 #2
Tak for inspirationen.

Som jeg har forstået det, så er det web applikationer man kan lave i hvert fald med Sensa. Der er altså ikke adgang til IOs api'en og dermed ikke til de indbyggede funktioner som gps, gyro osv.

Men det er da helt klart en fordel at kunne udvikle til alle platforme på en gang, så hvis man ikke har brug for de avancerede funktioner så er f.eks Sensa et godt valg.
Avatar billede softspot Forsker
26. juli 2011 - 23:07 #3
Nej, ikke med Sencha, men den del ligger, som jeg forstår det, i PhoneGap. Sencha er et lag ovenpå PhoneGap, som giver dig en lang række standardkomponenter der giver dig et look og feel som man forventer det på en smartphone... det kan dog være jeg tager fejl :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2011 - 23:33 #4
PhoneGap compiler HTML/CSS/JS til native kode.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2011 - 23:36 #5
Med hensyn til MonoTouch fremtid, saa skifter det fra maaned til maaned.

I maj fyrede Novell de folk der har lavet MonoTouch. De startede saa deres eget firma og sagde at de ville lave en ny Mono for iPhone. Her i juli indgik det nye firma og Novell, saa en aftale om at det nye firma fortsaetter med MonoTouch.
Avatar billede bildsoe Nybegynder
27. juli 2011 - 10:00 #6
Tak for svar. Smid svar og jeg giver point.
Avatar billede softspot Forsker
27. juli 2011 - 16:35 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2011 - 01:26 #8
ditto